خانه تیزنو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خانه تیزنو
Map
نامخانه تیزنو
کشورایران
شهرستاندزفول
اطلاعات اثر
نوع بناساختمان
سال‌های مرمت1381
کاربریمسکونی
کاربری کنونیدفتر یونسکو دزفول
دیرینگیدوره صفویه
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۵۷۳

خانه تیزنو یکی از کهن‌ترین خانه‌های شهر دزفول است. این خانه به شماره ۲۵۷۳ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های محله قلعه‌است که از دید شیوه معماری همه ویژگی‌های خانه‌های دزفول را دارا می‌باشد. این سازه در ضلع شرقی میدان اصلی محله قلعه دزفول گسترده شده‌است و با زیستبوم و روش زندگی شهر سازگار است. پیکره و کالبد سازه به زمان صفویه باز می‌گرد که دگرگونی‌های زیادی در زمان قاجار داشته است. این خانه دارای هشت در ورودی، ایوان مرکزی، اتاق‌هایی در ایوانها، غلام گردش، شبستان و شوادون می‌باشد و آجر کاری های زیبا از نوع فریز و خونچینی دارد.

فضای بیرونی خانه[ویرایش]

فضای اصلی خانه درونگرا بوده و دارای یک ایوان اصلی در طبقه همکف و دو ایوان فرعی در طبقه اول است. کفسازی حیاط با استفاده از آجرهایی با ابعاد ۲۰،۲۰،۳ صورت گرفته‌است. بنا دو طبقه بوده و طبقه همکف آن به واسطه ۴ پله از حیاط بالاتر می‌باشد. در جلوی ایوان اصلی و اتاق‌های طبقه همکف صفه وجود دارد.

نام گذاری خانه[ویرایش]

دلیل نام گذاری این خانه تاریخی به اسم تیزنو، نام مالک آن بوده‌است.

کاربرد کنونی[ویرایش]

در حال حاضر خانه تیزنو تغییر کاربری داده و به عنوان اداره میراث فرهنگی دزفول از آن استفاده می‌شود و یکی از جاذبه‌های گردشگری دزفول محسوب می‌شود.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

https://safarmarket.com/blog/attractions/iran/dezful/tiznoo-house-dezful