حوضه قطب شمال (مریخ)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حوضه بوری‌آلیس
حوضه المپوس منطقه بزرگ آبی و سبز است که در شمال خط استوا قرار دارد. فوران‌های آتشفشانی در برآمدگی تارسیس، منطقه مرتفع‌تر در سمت چپ تصویر، پس از تشکیل حوضه بر روی بخش‌هایی از حوضه پوشانده شده‌است.
موقعیتنیمکره شمالی، مریخ

حوضه قطب شمال، که بیشتر به عنوان حوضه بوری‌آلیس شناخته می‌شود، حوضه‌ای بزرگ در نیمکره شمالی مریخ است که ۴۰ درصد از سیاره را پوشش می‌دهد.[۱] برخی دانشمندان فرض کرده‌اند که این حوضه در طول برخورد یک جسم بزرگ تقریباً ۲ درصد از جرم مریخ، با قطری در حدود ۱۹۰۰ کیلومتر (۱۲۰۰ مایل) در اوایل تاریخ مریخ، در حدود ۴٫۵ میلیارد سال پیش، تشکیل شده‌است. با این حال، حوضه در حال حاضر به عنوان دهانه برخوردی توسط اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی شناخته نمی‌شود. این حوضه یکی از مسطح‌ترین مناطق منظومه شمسی است و شکلی بیضوی دارد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "NASA - NASA Spacecraft Reveal Largest Crater in Solar System" (به انگلیسی). Archived from the original on 4 August 2020. Retrieved 31 January 2023.
  2. "NASA - NASA Spacecraft Reveal Largest Crater in Solar System" (به انگلیسی). Archived from the original on 4 August 2020. Retrieved 31 January 2023.