حسن نوروزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسن نوروزی
نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی
دوره های هشتم، دهم و یازدهم
آغاز به کار
۸ خرداد ۱۳۹۵
پس ازابراهیم نکو
حوزه انتخاباتیرباط‌کریم و بهارستان
دوره مسئولیت
۱۳۸۷ – ۱۳۹۱
پس ازمحمد شاهی عربلو
پیش ازابراهیم نکو
حوزه انتخاباتیرباط‌کریم و بهارستان
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۳۹ (۶۴ سال)
مشهد، ایران
حزب سیاسیحزب اسلامی قانون

حسن نوروزی (زادهٔ ۱۳۳۹ در مشهد) سیاستمدار اصولگرا و روحانی شیعه ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان نمایندهٔ انتخابیه رباط‌کریم و بهارستان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی فعّالیت می‌کند. او همچنین در دوره‌های هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی حضور داشت.[۱]

مواضع و دیدگاه‌ها[ویرایش]

فیلم‌های لو رفته از زندان اوین[ویرایش]

حسن نوروزی در رابطه با «فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین» گفت:

  • فیلم منتشر شده از اوین کار صهیونیست هاست، با توجه به شکست‌های آمریکا و اسرائیل در افغانستان و اینکه ارتش اول جهان در مقابل چریک‌های پابرهنه و مظلوم افغانستان شکست خورده‌است، اینها خواستند ذهن مردم را به واسطه ایران پرت کنند.
  • برایم مقبول نیست وجدانم نمی‌پذیرد که چنین اتفاقی در زندان‌ها رخ داده باشد. شکنجه‌هایی که در زندان‌های آمریکایی و اسرائیل اتفاق می‌افتد انسان‌ها را آویزان می‌کنند، شکنجه می‌دهند، ناخن می‌کشند و زندان‌هایی مخوفی که در عربستان و افغانستان آمریکایی‌ها ایجاد کردند آنها زندان است، فکر نمی‌کنم که ایران چنین مهد شکنجه باشد.
  • از افرادی که انفرادی رفته بودند سؤال پرسیدم که می‌گفتند به ما قرآن و دعا و مفاتیح می‌دادند ما می‌خواندیم و ما را گاهی می‌بردند بازدید و می‌آوردند و گاهی اوقات می‌گفتند که کولر ما قطع شده‌است؟ خوب موقعی که برق می‌رفت، کولر قطع می‌شده‌است و خوب ما عرق ریختیم.[۲][۳]

فضای مجازی[ویرایش]

حسن نوروزی در رابطه با «فضای مجازی» گفت: خدا کند بتوانیم اینستاگرام را ببندیم. فضای باز اینستاگرام و تلگرام تهدید برای جوانان است و این برای نظام شکنندگی دارد. کمیسیون حقوقی شکل گیرد به جد دنبال فیلتر اینستاگرام خواهیم بود.[۴][۵]

شلیک به هواپیمای اوکراین[ویرایش]

حسن نوروزی در رابطه با «شلیک به هواپیمای اوکراین» گفت: هواپیمای اوکراینی در اسرائیل دستکاری شده و در کنترل آمریکا بود؛ بنابراین نیرویی که به هواپیمای اوکراین موشک زد، وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام داد.[۶][۷][۸][۹]

اعتراضات آبان ۱۳۹۸[ویرایش]

در آبان ۱۴۰۰ و هم‌زمان با برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لندن، حسن نوروزی در برابر سؤال خبرنگار «دیده بان ایران»[۱۰] در مورد دادگاه و معرفی و محاکمه عاملان و آمران کشتار مردم گفت: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟».[۱۱][۱۲][۱۳][۱۴] به گفتهٔ خبرنگار مصاحبه‌کننده، نوروزی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد که «شوخی کردم» و بعد تماس را قطع کرد.[۱۵][۱۴] پس از انتشار این گفته‌ها و انتقادهایی که به نوروزی شد، او این مصاحبه و خبرنگارش را جعلی و انتشار خبر را کار منافقین دانست.[۱۶][۱۷]

ازدواج با دختر سیزده ساله[ویرایش]

حسن نوروزی در رابطه با «ازدواج با دختر زیر سن قانونی» گفت: کودک همسری به موارد ازدواج بچه ۹ سال یا ۱۰ سال گفته می‌شود، اما دختر ۱۳ ساله که دیگر کودک همسر نیست.[۱۸][۱۹][۲۰][۲۱][۲۲][۲۳]

انتصاب فرماندار رباط کریم[ویرایش]

پس از انصاب فرماندار جدید شهرستان رباط کریم توسط محسن منصوری استاندار تهران، در جلسه معارفه ای که به همین دلیل برگزار شده بود، حسن نوروزی با استاندار درگیری و جروبحث به وجود آورد؛ دلیل این درگیری بی توجهی استاندار تهران به گزینه پیشنهادی و اعمال نفوذ حسن نوروزی در انتصاب فرماندار گزارش شده بود.[۲۴][۲۵][۲۶][۲۷][۲۸][۲۹][۳۰]

منابع[ویرایش]

  1. «فهرست نمایندگان دورهٔ هشتم مجلس شورای اسلامی». وبگاه مجلس شورای اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی (پی‌دی‌اف) در ۸ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۳.
  2. «واکنش عجیب حسن نوروزی به فیلم جنجالی شکنجه در زندان اوین». نامه نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۹.
  3. Noandish.com (۱۴۰۰/۰۶/۰۷–۰۷:۳۲). «نماینده مجلس: فیلم‌های منتشر شده از اوین، فیلمسازی صهیونیست‌ها است». fa. دریافت‌شده در 2021-08-29. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. «نماینده مجلس: خدا کند مجلس یازدهم اینستاگرام را فیلتر کند - ایستنا | اخبار فناوری و مخابرات». www.ictna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۹.
  5. ایران، عصر (۱۳۹۹/۰۴/۰۲–۱۲:۴۷). «نماینده مجلس: خدا کند مجلس یازدهم اینستاگرام را فیلتر کند». fa. دریافت‌شده در 2021-08-29. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. لندن، کیهان (۲۰۲۰-۰۴-۰۵). «حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مجلس: شلیک به هواپیمای اوکراینی وظیفه نیروی‌های نظامی بود که به خوبی عمل کردند!». KayhanLondon کیهان لندن. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۹.
  7. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «اوکراین خواستار پاسخ سریع ایران دربارهٔ سخنان حسن نوروزی شد | DW | 07.04.2020». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۹.
  8. «حسن نوروزی، نماینده مجلس ایران: در بارهٔ هواپیمای اوکراینی نیروهای نظامی وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند، مؤاخذه و بازداشتی وجود نخواهد داشت». ار. اف. ای - RFI. ۲۰۲۰-۰۴-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۹.
  9. «نیرویی که به هواپیمای اوکراین موشک زد، وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام داد». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۰-۰۴-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۲۹.
  10. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «انکار یک مصاحبه؛ حسن نوروزی می‌گوید در آبان ۹۸ کسی کسی را نکشت | DW | 15.11.2021». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۵.
  11. «نماینده مجلس ایران دربارهٔ آبان 98: مردم را کشتیم، چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند». العربیه فارسی. ۲۰۲۱-۱۱-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۴.
  12. «نخستین واکنش یک مقام جمهوری اسلامی به دادگاه بین‌المللی مردمی آبان؛ «ما کشتیم، چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟»». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۴.
  13. «نماینده مجلس ایران دربارهٔ آبان ۹۸: ما مردم را کشتیم، چه کسی می‌خواهد محاکمه کند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۴.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ «واکنش نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس دربارهٔ برگزاری دادگاه آبان در انگلیس/ نوروزی: برای چه باید در ایران چنین دادگاهی برگزار می‌کردیم؟ / یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم، حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟!». دیدبان ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۴.
  15. نیوز، اخبار روز ایران و جهان | آفتاب (۲۴ آبان ۱۴۰۰). «نماینده مجلس: یکی از آن‌هایی که در اعتراضات آبان به مردم شلیک کرد من بودم؛ ما کُشتیم!». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۱۵.
  16. «واکنش نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس درباره برگزاری دادگاه آبان در انگلیس/ نوروزی: برای چه باید در ایران چنین دادگاهی برگزار می کردیم؟/ یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم، حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟!». دیدبان ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۵.
  17. «واکنش نماینده رباط کریم به انتقادات: در آبان ۹۸ کسی، کسی را نکشت». radiofarda.com. رادیو فردا. ۲۴ آبان ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۵ آبان ۱۴۰۰.
  18. «حسن نوروزی: دختر 13 ساله کودک همسر نیست». رکنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۱.
  19. جهان، Fararu | فرارو | اخبار روز ایران و (۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۱۸:۵۱). «نماینده مجلس: دختر ۱۳ ساله کودک همسر نیست». fa. دریافت‌شده در 2021-12-01. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  20. «نماینده مجلس: دختر ۱۳ ساله کودک همسر نیست!». sarpoosh. ۲۰۲۱-۱۱-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۱.
  21. «حسن نوروزی: دختر ۱۳ ساله «کودک همسر» نیست/ قانون درست برای ازدواج ، قانون اسلام است». دیدبان ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۱.
  22. دلگرم (۲۰۲۱-۱۲-۰۱). «دختر ۱۳ ساله کودک همسر نیست | آیا با این اظهارات جنجالی موافقید؟!». دلگرم. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۱.
  23. «حسن نوروزی: دختر 13 ساله کودک همسر نیست». رکنا. ۲۰۲۱-۱۱-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۱.
  24. جهان، Fararu | فرارو | اخبار روز ایران و (۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۰۸:۳۱). «درگیری استاندار تهران با یک نماینده بر سر انتصاب فرماندار!». fa. دریافت‌شده در 2021-12-20. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  25. «درگیری استاندار و نماینده بر سر انتصاب فرماندار | شما که جای من نباید منصوب کنید!». همشهری آنلاین. ۲۰۲۱-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۰.
  26. «درگیری شدید استاندار تهران با یک نماینده بر سر انتصاب فرماندار!». اقتصادنیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۰.
  27. «درگیری استاندار تهران با یک نماینده بر سر انتصاب فرماندار!». sarpoosh. ۲۰۲۱-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۰.
  28. «درگیری استاندار تهران با نماینده جنجالی مجلس در یک جلسه عمومی». گسترش. ۲۰۲۱-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۰.
  29. «حواشی جلسه معارفه سرپرست فرمانداری رباط کریم». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۱-۱۲-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۰.
  30. «درگیری استاندار تهران با یک نماینده:شما که جای من نباید فرماندار منصوب کنی!». خبرآنلاین. ۲۰۲۱-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۲۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]