حباب املاک و مستغلات کانادا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حباب املاک و مستغلات کانادا به افزایش قابل توجه قیمت املاک و مستغلات کانادا از سال ۲۰۰۲ تا کنون (با دوره‌های کوتاه کاهش قیمت در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۷) اشاره دارد که برخی از ناظران آن را یک حباب املاک و مستغلات نامیده‌اند. از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸، کانادا شاهد افزایش قیمت مسکن و ملک تا ۳۳۷ درصد در برخی شهرها بود.[۱] تا سال ۲۰۱۸، زمانی که کانادا آخرین حباب مسکن خود را ترک کرد، هزینه‌های مالکیت خانه بالاتر از سطح قیمتی آن در دهه ۹۰ میلادی بود.[۲] اقتصاد بلومبرگ کانادا را به عنوان دومین حباب بزرگ مسکن در سراسر کشورهای عضو OECD در سال‌های 2019[۳] و 2021[۴] رتبه‌بندی کرده‌است.

ممنوعیت مالکیت اتباع خارجی در ۲۰۲۳ میلادی[ویرایش]

در ۱ ژانویه ۲۰۲۳، کانادا قانونی را وضع کرد که در پاسخ به حباب املاک و مستغلات، اتباع خارجی، به استثنای مهاجران و ساکنان دائم، را از خرید مناطق مسکونی در این کشور به مدت دو سال منع می‌کند.[۵]

تفاوت‌های منطقه ای[ویرایش]

برخی از مفسران بیان کرده‌اند که کانادا به‌طور کلی حباب املاک و مستغلات نداشته‌است و تنها تورنتو و ونکوور در حال تجربه چنین حبابی هستند. همان‌طور که در همه کشورها معمول است، قیمت‌ها بین مناطق شهری و روستایی، بین مناطق و بین شهرهای داخل یک منطقه بسیار متفاوت است. با این حال، از آنجایی که مناطق کانادا دارای پایه‌های اقتصادی بسیار متفاوتی هستند، تأثیر افزایش قیمت در قرن بیست و یکم در دو نوع از انواع شهر تقریباً کاملاً متضاد بوده‌است.

مهاجرت به کانادا از اواسط دهه ۲۰۱۰ میلادی عمدتاً در انتاریو و بریتیش کلمبیا متمرکز شده‌است و این پدیده باعث شده قیمت‌ها در این استان‌ها بسیار سریعتر از سایر استان‌ها افزایش یابد.[۶][۷]

خطرات و ریسک‌های اقتصادی[ویرایش]

کانادا کشوری است که به شدت به صنعت املاک و مستغلات وابسته است و تقریباً ۱۴٪ از تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۲۱ از این صنعت شکل گرفت بود[۸] ریسک زیادی وجود دارد که اگر احساسات شروع به تغییر کنند و سرمایه‌گذاران احساس کنند بازار در شرف بدتر شدن است، انبوهی از مردم وجود خواهند داشت که املاک خود را می‌فروشند و باعث کاهش قیمت‌ها و اثر گلوله برفی می‌شوند.[۹] کانادایی‌ها به‌طور فزاینده‌ای مقادیر زیادی از بدهی‌های مربوط به وام مسکن را در اختیار دارند و در ژوئن ۲۰۲۱ این رقم به حدود ۲ تریلیون دلار از کل بدهی مسکن خواهد رسید.[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. Haber, Bob. "Canadian Real Estate Bubble Blowing Up North." Forbes, Forbes Magazine, April 3, 2018, www.forbes.com/sites/bobhaber/2018/04/02/canadian-real-estate-bubble-blowing-up-north/#1b74d3871d5e.
  2. Tencer, Daniel (October 3, 2018). Canada At Risk As 'First Cracks' Appear In Global Housing Bubbles: UBS., HuffPost (Canada edition)
  3. "So Where Is the Next House Price Bubble Brewing?". Bloomberg.com. July 30, 2019. Archived from the original on December 14, 2019. Retrieved June 25, 2021.
  4. "World's Bubbliest Housing Markets Flash 2008 Style Warnings". Bloomberg.com. June 15, 2021. Archived from the original on June 15, 2021. Retrieved June 25, 2021.
  5. https://edition.cnn.com/2023/01/01/business/canada-bans-home-purchases-foreigners/index.html
  6. "How immigration and an aging population will affect Canada's housing market". financialpost (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-22.
  7. Barcelo, Yan. "Canadians: Don't Rush To Buy a House". Morningstar CA (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-22.
  8. Carmichael, Kevin (2021-02-01). "While the world is in the midst of a tech revolution, Canadians bet on real estate". Financial Post (به انگلیسی). Retrieved 2022-04-27.
  9. Castaldo, Joe. "How Canada's Real Estate Market Went Completely Insane." Canadian Business - Your Source For Business News, July 10, 2017, www.canadianbusiness.com/economy/how-canadas-real-estate-market-went-completely-insane/.
  10. Evans, Pete (June 18, 2021). "Canadian mortgage debt grew by $18 billion in April, biggest monthly gain ever, StatsCan says". CBC News. Archived from the original on June 18, 2021.