جیمز بوکر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جیمز بوکر
بوکر در سال ۱۹۷۸
بوکر در سال ۱۹۷۸
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدجیمز کارول بوکر سوم
نام(های) دیگربوکر کوچولو
زاده۱۷ دسامبر ۱۹۳۹
نیواورلئان، لوئیزیانا، ایالات متحده
درگذشته۸ نوامبر ۱۹۸۳ (۴۳ ساله)
نیواورلئان، لوئیزیانا، ایالات متحده آمریکا
ژانرریتم اند بلوز، جاز
پیشه(ها)نوازنده
ساز(ها)کیبورد، آواز[۱]
سال‌های فعالیت۱۹۵۴–۱۹۸۳

جیمز کارول بوکر سوم (زاده ۱۷ دسامبر ۱۹۳۹ - درگذشته ۸ نوامبر ۱۹۸۳) یک نوازنده کیبورد ریتم اند بلوز نیواورلئان بود که در نیواورلئان، لوئیزیانا، ایالات متحده آمریکا متولد شد. سبک منحصر به فرد او ریتم و بلوز را با استانداردهای جاز ترکیب می‌نمود. بعد از آن دکتر جان، بوکر را به عنوان «بهترین نابغه پیانوی سیاه‌پوست، همجنس‌باز، تک چشمی که نیواورلئان تولید نموده» شرح داد.[۲] او که از نظر شخصیتی باشکوه بود و از امکانات فنی بی‌اندازه ای بهرمند بود، بعدها به «لیبراس سیاه» مشهور می‌شود.[۳][۴]

زندگی‌نامه[ویرایش]

اوایل زندگی[ویرایش]

بوکر پسر و نوه وزرای باپتیست بود که آنان هم پیانو می‌نواختند.[۳] او اغلب دوران کودکی اش را در ساحل خلیج می‌سی‌سی‌پی طی نمود، محلی که پدر او در همان حومه کشیش کلیسا بوده. بعد از آن بوکر از ۶ سالگی به شکل کاملاً کلاسیکی پیانو را می‌آموزد. بعدها او یک ساکسیفون برای تولد ۱۰ سالگی خود در ماه دسامبر ۱۹۴۹ بدست می‌آورد.[۵] بعد از آن او خواهان یک ترومپت می‌شود، ولی با وجود اینکه اشتباهاً خریداری شده بود، به ساکسیفون چیره می‌شود. ولی او بعدها روی پیانوی جی اس متمرکز می‌شود. نوآوری‌ها و سینفونیاهای باخ، آنان را تا سن ۱۲ سالگی و در سطح حرفه ای اجرا نمود. وی همچنین در کلیساهای پدرش ارگ می‌نواخت. او آرزو داشت که یک کشیش کاتولیک شود. بعدها بوکر با این اندیشه که موسیقی وسیله بیان معنوی او خواهد بود، در مقابل این راه تصمیم می‌گیرد.[۶]

در سال ۱۹۴۹ و در سنین ۹ سالگی، بوکر با آمبولانسی برخورد می‌کند که به گفته او حدود ۷۰ مایل در ساعت در حرکت بوده. بعد از آن به گفته او، وی را ۳۰ فوتی کشیده و بعد از آن پاهایش را از ۸ نقطه می‌شکند و تقریباً باید قطع گردد. بعدها به او در بیمارستان مورفین تزریق می‌کنند که او تا حدودی اعتیادش را به مواد مخدر نسبت دهند. بعدها در سرانجام عملش او را با لنگیدن دائمی رها می‌نماید.

منابع[ویرایش]

  1. "James Booker". PopMatters. Retrieved November 22, 2014.
  2. Tom Mann (July 3, 2013). "13 music docos you haveto see in 2013". Faster Louder. Archived from the original on September 12, 2015. Retrieved July 6, 2013.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «James Booker: revival of a genius». www.telegraph.co.uk. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۴.
  4. Syckle، Katie Van (۲۰۱۳-۰۳-۲۱). «James Booker, the 'Black Liberace,' Celebrated in New Doc». Rolling Stone (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۴.
  5. Joshua Paxton, introduction to The James Booker Collection, Hal Leonard, 2000, p.2.
  6. Rounder Records, 1989, liner notes, Classified, produced by Scott Billington and John Parsons