جشوقان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جشوقان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانکوهپایه
بخشتودشک
دهستانتودشک
نام‌های قدیمیگشتگاه
جشوقان بر ایران واقع شده‌است
جشوقان
۳۲°۴۱′۳۳″شمالی ۵۲°۴۳′۴۷″شرقی / ۳۲٫۶۹۲۵°شمالی ۵۲٫۷۲۹۷۲۲°شرقی / 32.6925; 52.729722
مردم
جمعیت۴۰۹ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیت۱۶٪+ (سال ۱۳۹۰تا ۱۳۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۱۷۴۰۰۷
ره‌آوردتوت ، سنجد و انار

جشوقان روستایی در بخش تودشک شهرستان کوهپایه استان اصفهان ایران است.این روستا در شمال شهرستان ورزنه واقع شده است. نام روستا گشتگان بوده‌است و بعد به جشوقان تغییر کرده‌است.

جغرافیا[ویرایش]

جشوقان روستائی در شمال شهرستان ورزنه و در مختصات جغرافیائی ۳۲ درجه و ۴۱ دقیقه و ۲۹٫۵۷ ثانیه شمالی و ۵۲ درجه و ۴۳ دقیقه و ۴۹٫۸۳ درجه شرقی در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز استان اصفهان قرار دارد. این روستا در ۵ کیلومتری از محور تودشک در راه ترانزیت اصفهان، بندر عباس قرار دارد.

آب آن از قنات و کسب و کار ساکنان کشاورزی ، مرغداری یا رنگرزی است. از میوه‌های روستا می‌توان به توت، سنجد و انار اشاره کرد. آب و هوای کوهستانی و معتدل دارد و در بین کوه‌ها محصور شده‌است. در این کوه‌ها آثاری از زندگی غارنشینی به چشم می‌خورد که خود گویای قدمت دیرینه این روستاست. حمام قدیمی که دارای سکوها و خزینه ای دارد. مقبره آیت اله میرجلال الدین امیر از نوادگان و ذریه امام حسن مجتبی در قبرستان این روستا قرار دارد.

تاریخچه و مردم[ویرایش]

این روستا از پیشنیه تاریخی فرهنگی قدیمی برخوردار بوده و دارای آثار باستانی متعددی از قبیل مسجد دلاور آقا به عنوان یکی از بناهای تاریخی این روستاست. مسجدی مشتمل بر یک ایوان و ۳ شبستان که از لوح سنگ نوشته نصب شده بر سر در آن می‌توان به قدمت دیرینه آن پی برد.

علمای بزرگی همچون سید بحر العلوم و سید علی طباطبایی و سید محمد مجاهد و آیت‌الله بروجردی از نسل این امامزاده هستند. خاندان‌های موجود در این روستا شاهمیرزایی ،اعرابی شریف‌زاده، شجاعی، شریفی، عامری، بنی طباء، غفوری، قمشه ای، امینی، اکبری، مطیعی، فصیحی و مردانی است. در این روستا فیلم های سینمایی همچون محیا (فیلم) فیلم برداری شده است.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۰۹ نفر (۱۴۴خانوار) بوده‌است.[۱]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۸۵۴۸۲—    
۱۳۹۰۳۵۴۲۶٫۶٪−
۱۳۹۵۴۰۹۱۵٫۵٪+

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.

http://www.loghatnaameh.com/dehkhodaworddetail-99f72f43b4764c60b79d7de267a20796-fa.html https://fa.m.wikipedia.org/wiki/محیا_(فیلم)