جرالد جی ساسمن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جرالد جی ساسمن
ساسمن در یک درس‌گفتار ویدئویی از کتاب ساختار و تفسیر برنامه‌های کامپیوتری
زادهٔ۸ فوریهٔ ۱۹۴۷ ‏(۷۷ سال)
ایالات متحده آمریکا
محل تحصیلمؤسسه فناوری ماساچوست
شناخته‌شده برایهوش مصنوعی
جایزه(ها)جایزهٔ رایانه و اندیشهٔ آی جی سی ای (1981)
انجمن ماشین‌های حسابگر (۱۹۹۰)
پیشینه علمی
شاخه(ها)علوم شناختی، مهندسی برق، علوم رایانه
محل کارمؤسسه فناوری ماساچوست
استاد راهنماماروین مینسکی
سیمور پاپرت
دانشجویان دکتریدانیل هیلیس
کن فوربس
گای استیل

جرالد جِی ساسمن (متولد ۸ فوریه ۱۹۴۷) استاد کرسی پاناسونیک در رشته مهندسی برق در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) است. او مدارک کارشناسی و دکترای ریاضیات خود را در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۳ از دانشگاه MIT دریافت کرد. ساسمن از سال ۱۹۶۴ در پژوهش‌های هوش مصنوعی در ام‌آی‌تی شرکت داشته است. پژوهش‌های او عمدتاً بر صورت‌بندی و خودکارسازی استراتژی‌های حل مسئله مورد استفاده دانشمندان و مهندسان به منظور بهبود شیوه‌های آموزشی در علم و مهندسی متمرکز بوده است. ساسمن همچنین در زمینه‌های زبان‌های برنامه‌نویسی، معماری کامپیوتر و یکپارچه‌سازی کلان‌مقیاس (VLSI) فعالیت کرده است.

کارهای علمی[ویرایش]

ساسمن (همراه با هارولد ابلسن و جولی ساسمن) از نویسندگان کتاب درسی مقدماتی علوم کامپیوتر ساختار و تفسیر برنامه‌های کامپیوتری است. این کتاب برای چند دهه در مؤسسه فناوری ماساچوست تدریس شده و به چندین زبان نیز ترجمه شده است.

ساسمن در جنبش نرم‌افزار آزاد هم فعال بوده است. از فعالیت‌های او در این جنبش انتشار اسکیم ام‌آی‌تی/گنو به عنوان یک نرم‌افزار آزاد[۱] است. او همچنین عضو هیئت مدیرهٔ بنیاد نرم‌افزار آزاد است.[۲]

جوایز و سازمان‌ها[ویرایش]

ساسمن به خاطر دستاوردهایش در آموزش علوم رایانه جایزه کارل کارلستورم ای‌سی‌ام برای آموزگاران برجسته را در سال ۱۹۹۰ دریافت کرده است. او هم‌چنین برنده جایزه ۱۹۹۱ عمار بوز برای تدریس است.

ساسمن، هارولد ابلسون و ریچارد استالمن تنها اعضای بنیانگذار بنیاد نرم‌افزار آزاد هستند که هنوز هم در هیئت مدیره این بنیاد فعال هستند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Gerald Jay Sussman». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۵ اوت ۲۰۱۶.

  1. «مجوز اسکیم ام‌آی‌تی/گنو». دریافت‌شده در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶.
  2. «هیئت مدیرهٔ فعلی بنیاد نرم‌افزار آزاد». دریافت‌شده در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶.