تیغ سیاه (بازی ویدئویی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تیغ سیاه
جلد بازی کنسول سوپر نینتندو
توسعه‌دهنده(ها)بلیزارد انترتینمنت
ناشر(ها)Interplay Productions
تهیه‌کننده(ها)Ronald Millar Sr.
Matthew Findley
طراح(ـان)Ronald Millar Sr.
برنامه‌نویس(ـان)Frank Pearce Jr.
Patrick Wyatt
هنرمند(ان)Roman Kenney
Stuart Rose
Jason Magness
Ronald Millar Sr.
Sam Didier
نویسنده(ها)Micky Neilson
Ronald Millar Sr.
Frank Pearce Jr.
آهنگساز(ان)Glenn Stafford
سکو(ها)سوپر نینتندو، داس (سیستم‌عامل), Sega 32X, Classic Mac OS, گیم بوی ادونس، مایکروسافت ویندوز
تاریخ(های) انتشار
  • Super NES
  • September 1994[۱]
  • DOS
  • December 1994
  • Sega 32X
  • September 1995[۲]
  • Classic Mac OS
  • November 1996
  • Gameboy Advance
  • September 2003
  • Windows
  • November 2013
ژانر(ها)سکوبازی
حالت(ها)بازی ویدئویی تک‌نفره

تیغ سیاه (به انگلیسی: Blackthorne) یا خار سیاه (که با عنوان Blackhawk در برخی از کشورهای اروپایی منتشر شد) یک بازی ویدیویی سکوبازی است که توسط بلیزارد انترتینمنت ساخته شده‌است و در سال ۱۹۹۴ برای سوپر نینتندو و داس منتشر شد.[۳] سال بعد، Blackthorne برای Sega 32X با محتوای اضافی منتشر شد. در سال ۲۰۱۳، بلیزارد این بازی را به صورت رایگان برای رایانه شخصی ذر بتل.نت منتشر کرد.[۴]

طرح[ویرایش]

Blackthorne در سیاره Tuul قرار گرفته‌است که قرن هاست و بدون اطلاع بشر وجود داشته‌است. در تمام این مدت، مردم توول توسط یک شمن اداره می‌شد که «از همه دانشها برخوردار بود». سالها قبل از شروع بازی، توروس، آخرین حاکم ، انتخاب بین دو پسرش را به عنوان حاکم بعدی تقریباً غیرممکن می‌داند. با اعتقاد به اینکه این معضل را حل می‌کند، آنها را به بیابان‌ها هدایت می‌کند و خودش را می‌کشد. بدن او دو سنگ روشن و تاریک می‌شود و او به هر پسر یک سنگ می‌دهد تا به ترتیب بر پادشاهی‌های خود حکومت کند. مردم سنگ سبک پادشاهی آندروت را تشکیل می‌دهند، و مردم سنگ تاریک کاودراعسول را تشکیل می‌دهند. اما در حالی که آندروت به سنگ آنها احترام می‌گذارد، کادرائوسول سنگ آنها را رد می‌کند و سرانجام توسط آن به هیولا تبدیل می‌شود. در این زمان، کادری به نام Sarlac قدرت را به دست می‌گیرد. او ارتش تشکیل می‌دهد و آنها را علیه آندروت هدایت می‌کند. حاکم آندروت، پادشاه ولاروس، با آگاهی از عذاب مردم خود، با کمک جادوگر آندروتی Galadril، پسرش کایل را برای نجات جان خود به زمین می فرستد. Vlaros همچنین برای نگهداری ایمن سنگ سبکی به کایل می‌بخشد.

بازتاب‌ها[ویرایش]

الکترونیک گیمینگ مانثلی جایزه «بازی ماه» خود را به نسخه SNES اهدا کرد و از لحن تیره آن، انیمیشن شگفت‌آور روان، گیم پلی پیچیده و هوشمندانه و توانایی کشتن زندانیان پس از دریافت اطلاعات از آنها، ستایش کرد. گیم‌پرو نسخه SNES را بررسی مثبت کرد و آن را «فلش بک با خردمندانه» خواند. آنها به ویژه از گرافیک دقیق آن و تأکید بیشتر آن در عمل برای حل معما در مقایسه با بازی‌های مشابه تعریف و تمجید کردند. آنها نسخه 32X را نیز مورد بررسی مثبت قرار دادند و اظهار داشتند: «Blackthorne با انجام یک اصلاح اساسی گرافیکی، مکانهایی را که بسیاری از تبدیل‌های ۱۶ بیتی در کتابخانه 32X دست و پا می زنند، ارائه می‌دهد.»

یک بازرسان برای نسل بعدی Blackthorne را با اشاره به گیم پلی قابل دسترسی و هوشمند، انیمیشن روان و "احساس تاریک بازی"، "یکی از بهترین بازی‌های سبک بازی که [PC] تاکنون دیده‌است" نامید. نسل بعدی ضمن اشاره به اینکه این بازی بیش از دو سال از زمان انتشار آن برای مکینتاش گذشته بود، با بررسی مثبت این نسخه نیز نتیجه گرفت که "حداقل Blackthorne یکی از بهترین و تنها بازی‌های اکشن است. در سال گذشته برای مکینتاش بیرون بیایید. "

منابع[ویرایش]

  1. "Viewpoint". GameFan. Vol. 2, no. 9. DieHard Gamer's Club. August 1994. p. 30.
  2. "Blackthorne 32X Preview". GameFan. Vol. 3, no. 8. DieHard Gamer's Club. August 1995. p. 54.
  3. "Blackthorne (1994) DOS box cover art". MobyGames. Retrieved 7 September 2019.
  4. Sykes, Tom (3 November 2013). "Blizzard's 16-bit platformer Blackthorne is now available as free download". PC Gamer UK. Future plc. Retrieved 3 November 2013. https://us.battle.net/account/download/ {{cite web}}: External link in |quote= (help)
  5. "Blackthorne for Game Boy Advance". GameRankings. CBS Interactive. Retrieved November 5, 2019.
  6. "Blackthorne for Game Boy Advance Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Retrieved November 5, 2019.
  7. Charles Ardai (January 1995). "Interplay's Swashbuckling BLACKTHORNE Challenges PRINCE OF PERSIA'S Rule" (PDF). Computer Gaming World (126): 168–170. Retrieved August 5, 2015.
  8. "Review Crew: Blackthorne". Electronic Gaming Monthly. No. 62. Sendai Publishing. September 1994. p. 28.
  9. Provo, Frank (November 11, 2003). "Blackthorne Review". GameSpot.
  10. "Blackthorne Review". IGN. September 24, 2003.
  11. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام NGen4 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  12. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام NGen26 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]