تاکیزاوا باکین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
در این نام ژاپنی، «تاکیزاوا» نام خانوادگی است.
تاکیزاوا باکین
زادهٔ۴ ژوئیهٔ ۱۷۶۷
فوکاگاوا، توکیو
درگذشت۱ دسامبر ۱۸۴۸
یوتسویا
ملیتژاپن

تاکیزاوا باکین یا کیوکوتِی باکین (به ژاپنی: 曲亭 馬琴 Takizawa Bakin); ۴ ژوئیهٔ ۱۷۶۷ – ۱ دسامبر ۱۸۴۸) رمان‌نویس در اواخر دوره ادو اهل ژاپن بود. او بیشتر به روحیه و اخلاقیات طبقه سامورایی پرداخت و کتاب‌های بسیاری دربارهٔ منش و خصال رزمندگان نوشت. بیشتر به خاطر آثاری مانند نانسو ساتومی هاکندن و چینستسو یومی‌هاریسوکی (قصه‌های عجیب هلال ماه) شناخته می‌شود. هر دو نمونه برجسته ای از «یومیوهون» قرن نوزدهم یا «کتاب برای خواندن» (در مقابل کتاب‌های تصویری و کتاب برای حفظ کردن) هستند.

زندگی[ویرایش]

باکین در ۴ ژوئیه ۱۷۶۷ در ادو (توکیو فعلی) (توکیو) متولد شد، پنجمین پسر اومون و اوکیوشی بود. پدر او، اوکیوشی، سامورایی در خدمت یکی از ملازمان شوگون، ماتسودایرا نوبوناری بود. دو برادر بزرگتر او در نوزادی درگذشتند، در حالی که دو نفر دیگر، رابون (۱۷۵۹–۱۷۹۸) و کیچی (۱۷۶۵–۱۷۸۶) نقش اصلی را در زندگی باکین ایفا کردند. او دو خواهر کوچکتر داشت، اوهیسا، متولد ۱۷۷۱ و اوکیکو، متولد ۱۷۷۴.

باکین در خاطرات روزانه خود نوشت که پدرش، نوشیدن زیاد الکل، بورس تحصیلی و ادبیات کلاسیک علاقه داشت و در کار خود به عنوان یک سامورایی کوشا بود. پدر وی در سال ۱۷۷۵ درگذشت، هنگامی که باکین تنها ۹ سال داشت، به سبب اینکه از طریق نوشیدن نقرس را تشدید کرده بود. به زودی کمک هزینه خانواده باکین به نصف کاهش یافت و در دسامبر سال بعد، برادرش رابون خدمات خود را به خاندان ماتسودایرا را رها کرد تا به عنوان یک رونین (سامورایی بدون ارباب) زندگی کند. در نتیجه باکین و خانواده اش مجبور شدند به خانه بسیار کوچکتری بروند.

در سال ۱۸۰۷، باکین شروع به انتشار چینستسو یومی‌هاریسوکی (قصه‌های عجیب هلال ماه) یک رمان فانتزی، و یکی از شاهکارهای وی در مورد فعالیت‌های میناموتو نو تامه‌تومو در شورش هوگن و به وجود آمدن پادشاهی ریوکیو کرد و محبوبیت او سر به فلک کشید. همچنین توسط تصاویر خلاقانه و قدرتمند کاتسوشیکا هوکوسائی به این محبوبیت کمک کرد، اما به دلیل اختلاف نظر با هوکوسائی در زمینه تصاویر، این همکاری با هفت اثر به پایان رسید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]