پرش به محتوا

تاکاشی آمانو(آکواریومیست)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تاکاشی آمانو (天野尚)
پرونده:Takashi Amano.jpg
زادهٔ۱۸ ژوئیه ۱۹۵۴
Maki, Nishikanbara, Niigata, Japan
درگذشت۴ اوت ۲۰۱۵ (۶۱ سال)
Niigata, Japan
ملیتJapanese
شناخته‌شده برایPhotographer, aquarist
جایزه(ها)Fuji Film Nature Photo Contest, Grand Prix, 1992

تاکاشی آمانو (۱۸ ژوئیه ۱۹۵۴ – ۴ اوت ۲۰۱۵) دوچرخه‌سوار حرفه‌ای، عکاس، طراح و آکواریوم‌دار حرفه‌ای بود.[۱] علاقه او به آکواریوم باعث شد تا دست به راه‌اندازی شرکت ژاپنی آکوا دیزاین آمانو (Aqua Design Amano) بزند.

آمانو نویسنده کتاب دنیای آکواریوم طبیعت (Nature Aquarium World) که یک سری سه‌جلدی دربارۀ آکواریوم، گیاهان آکواریومی و ماهی‌های آکواریومی آب شیرین بود. او همچنین مؤلف کتاب بهشت گیاهان آکواریومی که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد می‌باشد.

گونه‌ای از میگوهای آب شیرین با نام علمی (Caridina multidentata) یا «میگوی یاماتو» که امروزه به نام میگوی آمانو نامیده می‌شود، به نام او نام‌گذاری شده است. پس از کشف توانایی این گونه برای خوردن مقادیر زیادی جلبک، آمانو به یک عمده فروش محلی ماهی‌های آکواریومی چندین هزار عدد از این میگو را سفارش داد و از آن زمان این میگو به یکی از اصلی‌ترین اجزاء آکواریوم پلنت آب شیرین تبدیل شده است.

او بر اثر ذات‌الریه[۲] در سال ۲۰۱۵ در سن ۶۱ سالگی درگذشت[۳]

آکواریوم

[ویرایش]

تاکاشی آمانو مقاله‌های فراوانی دربارۀ آکواریم‌های گیاهی آب شیرین نوشته است. او یک سبک متمایز از چیدمان و کاشت گیاهان در آکواریوم و در یک‌کلام سبکی جدید در طراحی و دکور آکواریوم‌های گیاهی را ایجاد کرد، با استفاده از چیدمان سنگ‌های وابی سابی و ذن در اصول طراحی باغ ژاپنی تحولی در این زمینه ایجاد کرد. ترکیبات اجزاء آکواریوم هیا او تقلیدی از طبیعت بود. آمانو از علف بلوری به عنوان یکی از گیاهان اصلی در تزئین آکواریوم‌هایش استفاده زیادی کرد.

او در سال ۱۹۸۲ شرکت دیزاین آکواریوم آمانو (Aqua Design Amano) را با هدف ارائه تجهیزات پرورش گیاهان آبزی تأسیس کرد. کتاب‌های عکس او که نام «آکواریوم طبیعت» را بر آن نهاد، در سال ۱۹۹۲ منتشر شد، و به هفت زبان ترجمه شد.

میگوی آمانو

[ویرایش]
میگو آمانو (Caridina multidentata)

در دهه ۱۹۸۰ میلادی میگوی آمانو (Caridina multidentata) و استفاده پرتعداد از آن در آکواریوم‌ها توسط تاکاشی آمانو به عنوان وسیله‌ای برای کنترل رشد جلبک‌ها به آکواریوم‌داران معرفی شد. به همین دلیل این نژاد میگو به نام او نام‌گذاری شد.[۴]

منابع

[ویرایش]
  1. Aqua Design Amano Co. , Ltd. "Founder - Takashi Amano | ADA - NATURE AQUARIUM". Aqua Design Amano. Archived from the original on 2020-05-26. Retrieved 2023-08-02.
  2. "Aquascaping pioneer Takashi Amano dies". Practical Fishkeeping (به انگلیسی). 13 June 2016. Archived from the original on 2017-10-22. Retrieved 2019-04-21.
  3. Website of the City of Niigata بایگانی‌شده در ۲۰۱۵-۰۸-۱۴ توسط Wayback Machine (Japanese language)
  4. "Amano shrimp". 14 September 2015. Archived from the original on 4 September 2018. Retrieved 4 September 2018.