پرش به محتوا

بمب‌گذاری کافه مومنت

مختصات: ۳۱°۴۶′۲۹″ شمالی ۳۵°۱۳′۳″ شرقی / ۳۱٫۷۷۴۷۲°شمالی ۳۵٫۲۱۷۵۰°شرقی / 31.77472; 35.21750
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بمب‌گذاری کافه مومنت
بخشی از انتفاضه دوم
بمب‌گذاری کافه مومنت در اورشلیم واقع شده
بمب‌گذاری کافه مومنت
محل حمله
موقعیتاورشلیم
مختصات۳۱°۴۶′۲۹″ شمالی ۳۵°۱۳′۳″ شرقی / ۳۱٫۷۷۴۷۲°شمالی ۳۵٫۲۱۷۵۰°شرقی / 31.77472; 35.21750
تاریخ۹ مارس ۲۰۰۲؛ ۲۲ سال پیش (۲۰۰۲-09}})
۲۲:۳۳ (ساعت گرینویچ+2)
گونه حمله
حمله انتحاری
اسلحهکمربند انفجاری
کشته‌ها۱۱ غیرنظامی اسرائیلی (+۱ بمب‌گذار)
زخمی‌ها۵۴ غیرنظامی اسرائیلی
مرتکبحماس

بمب‌گذاری کافه مومنت (به انگلیسی: Café Moment bombing) یک بمب‌گذاری انتحاری فلسطینی در یک کافی‌شاپ در مرکز شهر اورشلیم بود که در آن ۱۱ غیرنظامی اسرائیلی کشته و ۶۵ نفر دیگر زخمی شدند. این بمب‌گذاری در ۹ مارس ۲۰۰۲ به عنوان بخشی انتفاضه دوم انجام شد.

حمله[ویرایش]

در ۹ مارس ۲۰۰۲، اندکی قبل از ساعت ۲۲:۳۰، یک بمب‌گذار انتحاری فلسطینی وارد کافه مومنت در محله ریحاویه اورشلیم در تقاطع خیابان غزه و خیابان بن میمون، واقع در حدود ۱۰۰ متری اقامتگاه نخست‌وزیر شد. در آن زمان، این کافه یکی از محبوب‌ترین مراکز تفریحی اورشلیم بود. بمب‌گذار انتحاری بلافاصله پس از ورود به ساختمان، بمب قدرتمندی را که در زیر لباسش پنهان شده بود، منفجر کرد. نیروی انفجار به‌طور کامل مغازه را ویران کرد، بلافاصله ۱۱ غیرنظامی اسرائیلی کشته و ۶۵ نفر زخمی شدند که ۱۰ نفر از آن‌ها به طرز وخیمی مجروح شدند.[۱][۲]

عاملان[ویرایش]

کافه مومنت، ۲۰۰۹

حماس مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.[۳]

تحقیق و بررسی[ویرایش]

در ۱۷ اوت ۲۰۰۲، نیروهای امنیتی اسرائیل اعضایی از حماس را که این حمله را انجام داده بودند، دستگیر کردند. ستیزه‌جویان ساکن اورشلیم شرقی بودند. آن‌ها به دلیل اقامت دائم در اسرائیل، کارت‌های هویت آبی اسرائیلی را حمل می‌کردند که به آنها اجازه می‌داد در اسرائیل کار کنند و به راحتی در اسرائیل سفر کنند. در حالی که نیروهای امنیتی اسرائیل در حال بررسی این حادثه بودند متوجه شدند این افراد که در رسانه‌ها از آن‌ها به عنوان «سلول سیلوان» یاد می‌شود، مسئول یک سری حملات علیه غیرنظامیان اسرائیلی از جمله حمله به کافه مومنت بوده‌اند که در در مجموع ۳۵ غیرنظامی اسرائیلی کشته و ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.[۴] به گفته نیروهای امنیتی اسرائیل، این افراد بر اساس دستوراتی که از مقر حماس در رام‌الله دریافت کرده بودند، عمل می‌کردند. حماس به آن‌ها دستور داده بود تا یک فضای عمومی شلوغ را برای انجام یک حمله انتحاری با تلفات گسترده پیدا کنند.

در اکتبر ۲۰۱۱، اعضای گروه سیلوان همگی به عنوان بخشی از تبادل زندانیان گیلاد شلیت از زندان آزاد شدند.[۴]

طرح دعوی در دادگاه[ویرایش]

شکایتی علیه بانک عرب به دلیل تأمین مالی این حمله ثبت شد.[۵]

پیامد[ویرایش]

این حمله در ماه مارس ۲۰۰۲ رخ داد که در آن اسرائیل بیشترین میزان تلفات انتفاضه دوم را متحمل شد - ۱۱۱ سرباز و غیرنظامی اسرائیلی در طول آن ماه در بیش از ۱۲ حمله توسط شبه‌نظامیان در سراسر کشور کشته شدند. این حملات در ۲۷ مارس ۲۰۰۲ با کشتار عید پسح به اوج خود رسید که منجر به تصمیم دولت اسرائیل برای راه‌اندازی یک عملیات نظامی بزرگ علیه زیرساخت‌های شبه نظامیان فلسطینی در کرانه باختری شد

منابع[ویرایش]

  1. Goldenberg, Suzanne (March 11, 2002). "Bombing shatters illusions in an oasis of civility: The killing of 11 people in a cafe used by liberal Israelis shows no one is safe". The Guardian (UK).
  2. "Suicide bombing at Cafe Moment in Jerusalem". March 9, 2002.
  3. Wilkinson, Tracy (2002-03-10). "Suicide Bomber Kills 12 at Busy Jerusalem Cafe". Los Angeles Times (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-22.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ישבו, יצאו, רצחו, ישבו, ייצאו – וירצחו – ביטחון – חדשות – ערוץ 7
  5. Fisher, Daniel (August 13, 2015). "Jury Will Put A Price On Terrorism – And Stick A Bank With The Bill". Forbes. Retrieved August 13, 2015.

پیوند به بیرون[ویرایش]