بطری دو لیتری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بطری‌های کوک بدون شکر در بازار ایالات متحده، با اندازه ۲ لیتر (۷۰٫۴ اونس مایع بریتانیایی؛ ۶۷٫۶ اونس مایع آمریکایی) با تبدیل واحدهای اندازه‌گیری آمریکایی .

بطری دو لیتری (به انگلیسی: Two-liter bottle) یک ظرف معمول برای نوشابه، آبجو و شراب است. این بطری‌ها از پلی‌اتیلن ترفتالات، با نام عمومی پلاستیک یا شیشه با استفاده از فرایند قالب‌گیری دمشی تولید می‌شوند. برچسب‌های بطری از یک نوار چاپ شده آستین پلاستیکی تنگ شونده در برابر حرارت تشکیل شده است. یک درب پیچی قابل تعویض اجازه می‌دهد تا محتویات بطری در زمان‌های مختلف با حفظ کربناسیون استفاده شود.

در ایالات متحده، بطری دو لیتری از معدود مواردی است که یک محصول با استفاده از واحدهای اندازه‌گیری متریک به فروش می‌رسد. از آنجا که تعداد بسیار کمی از نوشیدنی‌های دیگر به همین مقدار دقیق به فروش می‌رسند، اصطلاح «دو لیتری» در انگلیسی آمریکایی تقریباً همیشه به یک بطری نوشابه اشاره دارد. سایر اندازه‌های متریک مورد استفاده در بطری‌های پلاستیکی نوشابه شامل ۵۰۰ میلی لیتر، ۱ لیتر و ۳ لیتر است.

تاریخ[ویرایش]

معاون جدید بازاریابی پپسی کو، جان اسکالی اولین بطری نوشابه دو لیتری را در سال ۱۹۷۰ با انگیزه مطالعات بازار معرفی کرد.[۱] (او بعداً مدیر عامل اپل از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳ بود)، روش تولید بطری بوسیله تیمی به رهبری ناتانیل ویت طراحی و اجرا شد. البته داو دوپون، حق ثبت اختراع را در سال ۱۹۷۳ دریافت کرد.[۲] در سال ۱۹۸۵، بطری سه لیتری در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها ظاهر شد. این طراحی هنوز هم توسط برخی از شرکت‌ها استفاده می‌شود.[۳][۴]

اکثر بطری‌های دو لیتری امروزی یک قطعه پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) با پایه است که با یک راه راه شعاعی قالب ریزی می‌شود تا قدرت در کف و توانایی ایستادن را فراهم کند. اکثر دو لیترهای اولیه دارای یک پایه مات جداگانه بودند که به پایین نیم کره فلاسک پلی‌اتیلن ترفتالات شفاف چسبانده شده بود. این پایه دارای سوراخهای موج دار و راه راه بود. تولید آن به دلیل مشکلات بازیافت دو نوع متفاوت پلاستیک آنها در سال ۱۹۹۰ لغو شد.[نیازمند منبع]

بازیافت[ویرایش]

از بطری‌های دو لیتری دست دوم پس از بازیافت در تولید مواد مختلفی مانند فرش، بدنه قایق، پارچه پلی استر، پر کردن داخل جداره کت، کیسه خواب، تشک، بالش، سطل بازیافت، پد تمیز کننده و در مقیاس زیادتر، تولید بطری‌های جدید نوشابه استفاده می‌شد.[۵]

مشخصات فنی[ویرایش]

ابعاد معمولی:[۶]

  • قد ۳۲۷ میلیمتر (۱۲٫۹ اینچ)
  • قطر ۱۰۴ میلیمتر (۴٫۱ اینچ)

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "PepsiCo – Company – History". PepsiCo. 2006.
  2. Nathaniel C. Wyeth (15 May 1973). "US Patent 3733309 Biaxially Oriented Plastic Bottle". Retrieved 2007-02-19.
  3. Maidenberg, H. J. (January 13, 1985). "PROSPECTS; Endangered Species". The New York Times. Retrieved May 26, 2010.
  4. "Alabama Business Hall of Fame to Celebrate 25th Anniversary". C&BA News. September 30, 1998. Archived from the original on September 5, 2006.
  5. "Best Practices and Industry Standards in PET Plastic Recycling" (PDF). NAPCOR. 2003. Archived from the original (PDF) on 2006-06-20.
  6. "2 ltr Round PET Standard Water Bottle 28mm neck".[پیوند مرده]