پرش به محتوا

بشیر بی‌آزار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بشیر بی‌آزار، مدیر تولید سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیمای ایران است[۱] که به‌دلیل حمایت از فلسطین در روز 4 ژوئن بدون هیچ توضیح یا حکمی توسط پلیس فرانسه در پاریس احضار شد و در ادامه با انتقال به شهری با فاصله سه ساعته از محل زندگی‌اش بازداشت شد[۲]. پلیس فرانسه در روز سوم ژوئن بشیر بی‌آزار را در شهر دیژون در شرق فرانسه دستگیر و اکنون در شهر متز تحت بازداشت اداری قرار دارد[۳]. وکیل او بازداشت و اخراج او را "سیاسی" خوانده و مقامات ایران فرانسه را به خاطر دستگیری او محکوم کرده و خواستار آزادی او شده اند.[۴]. بی‌آزار در ماه‌های گذشته در رسانه‌های اجتماعی فعال بوده و در بحبوحه جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه، از فلسطینی‌ها حمایت کرده است[۵].

تحصیلات[ویرایش]

بشیر بی آزار مدرک کارشناسی را از دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد را در رشته روابط بین الملل از دانشگاه حیدرآباد هند گرفت و از آنجا به لندن رفت[۶]. آنجا در دانشگاه کینگستون، رشته فیلمسازی شروع به تحصیل کرده. او نویسنده مستند «33 سال سکوت» است که به کارگردانی حسین شمقدری تولید شده است[۷].


واکنش ها[ویرایش]

  • بازداشت بشیر بی‌آزار، فعال رسانه‌ای ایرانی با واکنش‌های مقام‌های ایرانی مواجه شد و پیگیری وضعیت وی از جهات مختلف در دستور کار قرار گرفت. بسیاری از مقامات ایرانی، از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه و مقامات ارشد حقوق بشر کشور، این بازداشت را محکوم کرده و آن را نقض قوانین بین المللی بشردوستانه دانستند[۸][۹].
  • راشید لمودا، وکیل فرانسوی که وکالت بی آزار را برعهده دارد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ چیزی از نظر قانونی این اقدام را توجیه نمی کند. بشیر بی آزار در حساب اینستاگرام خود نظرات خود را اظهار کرده بود که هر کسی می تواند آزادانه در کشوری که حاکمیت قانون اداره می شود، انجام دهد، و افزود که معتقد است این موضوع "سیاسی است و سیاست جایی در قانون ندارد."[۱۰]

پانویس[ویرایش]

  1. «رویکرد دوگانه فرانسه در بازداشت «بشیر بی‌آزار»». mehrnews. ۲۲ خرداد ۱۴۰۳.
  2. «Bashir Biazar : l'affaire explosive qui envenime les relations entre la France et l'Iran». lepoint.fr. ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴.
  3. «بشیر بی‌آزار از سوم ژوئن در بازداشت اداری در فرانسه به سر می‌برد و در انتظار اخراج از این کشور به دلایل جداگانه‌ای است». euronews. ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴.
  4. «Activists file torture complaint against Iranian 'cultural figure' held in France». france24. ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴.
  5. «Activists file torture complaint against Iranian 'cultural figure' held in France». ش. ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴. france24.
  6. «بشیر بی آزار». عماریار.
  7. «33 سال سكوت در شبكه مستند». ایرنا.
  8. «پیگیری‌ها برای آزادی هرچه زودتر "بشیر بی‌آزار" ادامه دارد». tasnimnews. ۲۹ خرداد ۱۴۰۳.
  9. «Iran rebukes France's deportation of Iranian national over Palestine support». tehrantimes. ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴.
  10. «France detains Iranian citizen for social media posts». almayadeen. ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴.