ایران عصر صفوی: نوزایی امپراتوری ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایران عصر صفوی (کتاب))
ایران عصر صفوی: نوزایی امپراتوری ایران
نویسنده(ها)اندرو. جی. نیومن
برگرداننده(ها)بهزاد کریمی
کشور
مکان ناشر فارسی: تهران
زبانفارسی
موضوع(ها)تاریخ ایران دوره صفوی
ناشر
ناشر فارسی: نشر افکار
تاریخ نشر

تاریخ نشر فارسی: اول ۱۳۹۳
شمار صفحات۴۸۰

ایران عصر صفوی: نوزایی امپراتوری ایران کتابی با موضوع تاریخ عمومی صفویه نوشتهٔ اندرو جی. نیومن، صفویه‌شناس اسکاتلندی است.[۱] متن اصلی این کتاب در سال ۱۳۸۶ش به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.[۲] نیومن در این کتاب بر خلاف بیشتر صفویه شناسان بر تداوم حکومت یا آن‌چنان‌که خود گفته‌است «پروژهٔ» صفویه تأکید کرده‌است. وی بر این باور است حکومت صفویه آن طور که برخی مستشرقان می‌گویند دچار انحطاط نشد و سقوط این حکومت محصول اشتباهات و شرایطی بود که در اواخر عمر آن رقم خورد و قابل پیش‌گیری بود.[۳] این کتاب در اواخر سال ۱۳۹۳ش توسط بهزاد کریمی ترجمه و از سوی نشر افکار چاپ شده‌است. در جشن کتاب سال ۱۳۹۴ مجله مهرنامه، ترجمهٔ این کتاب به عنوان کتاب سال حوزهٔ تاریخ انتخاب شد.[۴]

فصل‌بندی کتاب[ویرایش]

نویسنده در فصل نخست با عنوان «پی‌ریزی بنیادها» وقایع دوران استقرار صفویه و حوادث زمانه شاه اسماعیل اول را بررسی کرده‌است. فصل دوم با نام «پیکربندی جدید و تثبیت: حکومت تهماسب» همان گونه که از نامش برمی‌آید، تحولات تاریخی دوره سلطنت شاه تهماسب اول صفوی را دستمایه تحقیق قرار داده است. فصل سوم «دومین جنگ داخلی: اسماعیل دوم و خدابنده» نام دارد و طی آن فعالیت‌های دو پادشاه صفوی، یعنی شاه اسماعیل دوم و محمد خدابنده پیگیری می‌شود. فصل چهارم که مفصل‌ترین فصل کتاب نیز به‌شمار می‌رود با عنوان «چالش‌های بزرگ، واکنش‌های بزرگ: حکومت عباس اول» چگونگی استقرار شاه عباس کبیر و تثبیت حکومت وی را بررسی می‌کند. فصل پنجم «تغییرات در حکومت مرکزی و آرامش فراگیر: شاه صفی» نام‌گذاری شده‌است. فصل ششم تحت نام «تثبیت دوران آرامش: شاه عباس دوم» به بررسی رویدادهای دوران شاه عباس دوم صفوی اختصاص پیدا کرده‌است. فصل هفتم نیز از سوی نویسنده «رویارویی با چالش‌ها: شاه سلیمان» نام نهاده شده‌است و وقایع دوره شاه سلیمان صفوی که از ادوار تعیین‌کننده تاریخ سلسله صفویه است مطالعه می‌شود. فصل هشتم و پایانی به بررسی حوادث سلطنت شاه سلطان حسین صفوی، آخرین پادشاه صفوی تعلق دارد و «پردهٔ آخر یا شکست» نام گرفته‌است. نویسنده در بخش سخن پایانی از مطالب ارائه شده در کتاب نتیجه‌گیری نهایی کرده‌است.[۵][۶][۷]

منابع[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «صفحه شخصی اندرو جی. نیومن در دانشگاه ادینبورو». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۸ مه ۲۰۱۶.
  2. «خبرگزاری مهر: برندگان پانزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال معرفی شدند».
  3. «معرفی اجمالی کتاب نوزایی امپراتوری ایران در مجله جهان کتاب». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۴ مه ۲۰۱۶.
  4. «" ایران عصر صفوی، نوزایی امپراتوری ایران" نوشتهٔ دکتر اندرو جی. نیومن ترجمه شده دکتر بهزاد به انتخاب مجلهٔ مهرنامه به عنوان کتاب سال ٩٤ تاریخ معرفی شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اکتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۴ مه ۲۰۲۰.
  5. ««ایران عصر صفوی، نوزایی امپراتوری ایران» روایتی تازه از تاریخی کهن».
  6. «خرید اینترنتی کتاب ایران عصر صفوی؛ نوزایی امپراتوری ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۴ مه ۲۰۱۶.
  7. «نقد و بررسی کتاب ایران عصر صفوی: نوزایی یک امپراتوری ایرانی، وبسایت راسخون». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۴ مه ۲۰۱۶.