ایران در گذر روزگاران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایران در گذر روزگاران
نویسنده(ها)مسعود لقمان
طراح جلدمریم تاج‌بخش
کشورتهران
زبانپارسی
موضوع(ها)تاریخ، فرهنگ و شهرآیینی ایران‌زمین
گونه(های) ادبیگفتگو
ناشرشورآفرین
تاریخ نشر
چاپ نخست اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳؛ چاپ دوم خردادماه ۱۳۹۳
گونه رسانهچاپی
شمار صفحات۳۰۰ رویه
شابکشابک ‎۹۷۸−۹۶۴−۲۹۹۵−۴۸−۶

ایران در گذر روزگاران گفتگوهای مسعود لقمان با ماشاءالله آجودانی، داریوش آشوری، عبدالمجید ارفعی، مرتضی ثاقب‌فر، جلال خالقی مطلق، علی میرفطروس و عباس میلانی است که از سوی نشر شورآفرین منتشر شده است.[۱][۲][۳][۴]

درونمایه کتاب[ویرایش]

ایران در گذر روزگاران با تاریخ باستان ایران آغاز می‌شود. با «شاهنامه» تاریخ میانه را پشت سر می‌نهد و با بررسی مشروطه و عصر رضاشاهی و، در فرجام، ملی شدن صنعت نفت گام به دوران معاصر می‌گذارد. افزون بر این‌ها، به بهانهٔ نگاهی به زندگی پژوهشگری نام‌آشنا، خواننده با زیست یکی از نخبگان و آنچه بر او در دوران شاه و پس از انقلاب رفته است آشنا می‌شود و در پایان با بررسی رویارویی زبان پارسی با دنیای مدرن گفتگوها به پایان می‌رسد.[۵][۶][۷]

نویسنده کتاب دربارهٔ آن گفته است: «ایران در گذر روزگاران داستان جستجویم برای فهم بهتر تاریخ و فرهنگ سرزمینی است که در آن بالیده‌ام و هستی خویش را وامدار آنم. در این جستجو کوشیده‌ام با پرسش از فرزانگانی که در حیطهٔ موضوع‌های طرح‌شده سرآمد زمانهٔ خویش‌اند به بینشی ژرف‌تر برای فهم بهتر تاریخ ایران دست یابم و دیگران را نیز در این معنا سهیم کنم. کوشش شده است پرسش‌ها نه به قصد چالش و به رخ کشیدن دانش، بلکه برای فهم بهتر و کسب بینشی ژرف‌تر پرسیده شود و پاسخ‌ها نیز پرسش‌مدار باشد، چراکه بر این باورم بیش از آنکه نیاز به پاسخ داشته باشیم، نیازمند پرسش‌های درستیم.»[۸][۹]

فهرست گفتگوها[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «ایران در گذر روزگاران». شورآفرین. ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴. از پارامتر ناشناخته |بازناشر= صرف‌نظر شد (کمک)
  2. ««ایران در گذر روزگاران» به نمایشگاه کتاب می‌آید». خبرگزاری کار ایران (ایلنا). ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳.
  3. «درک ما از ایران چگونه است» (PDF). روزنامه اعتماد. ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۶ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۸ ژوئیه ۲۰۱۶.
  4. «پرفروش‌های حوزه تاریخ شهر کتاب». خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا). ۲۳ خرداد ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۴.
  5. «کتاب «ایران در گذر روزگاران» در نمایشگاه عرضه می‌شود». خبرگزاری مهر. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳.
  6. ««ایران در گذر روزگاران» در یک کتاب». خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا). ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳.
  7. «گفتگو با مورخان سرشناس ایران در یک کتاب». خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا). ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۴.
  8. ««ایران در گذر روزگاران» به نمایشگاه کتاب می‌آید». امرداد. ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۴.
  9. «روزنامه مردم‌سالاری». ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۴.
  10. «معرفی کتاب ایران در گذر روزگاران از سوی نیما نوربخش». امید جوان، سال نوزدهم، شماره ۸۷۲. خرداد ۱۳۹۳. پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)