انتشارات دماوند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از انتشاراتِ دماوند)

انتشارات دماوند مؤسسه انتشارات ایرانی بود که در سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۳ میلادی) توسط سیما کوبان تأسیس شد و پرتو نوری علا و منیر بیضایی یک سال بعد به همکاری با آن پرداختند.[۱] این مؤسسه اولین مؤسسه نشر بود که توسط یک زن تأسیس و اداره گردید.[۲] این انتشارات پس از ۳ سال فعالیت توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران تعطیل شد.[۳]

سیما کوبان پس از اینکه از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۹ اخراج شد، در سال ۶۰ برآن شد که نوشته‌ها و مقالات روشنفکران ایرانی را در مجموعه‌ای گردآوری کند و آن را مجموعه «کتاب چراغ» نام نهاد. حدود یکسال بعد پرتو نوری علا و منیر رامین‌فر (بیضایی) به او پیوستند و به عنوان شرکای انتشارات دماوند، همکاری خود را آغاز کردند. با توجه به سازش‌ناپذیری سیما کوبان با دولت و حساسیت کتاب‌هایی که منتشر می‌کرد، حکومت جمهوری اسلامی ایران با این انتشارات مشکل داشت تا بالاخره در سال ۱۳۶۴ در پی تجدید چاپ سوم «نقد و تحلیل جباریت»، مأمورین وزارت ارشاد به انتشارات دماوند ریختند و آن را تعطیل کردند. کتاب‌های زیادی توقیف و سیما کوبان روانهٔ زندان شد. پس از چند روز که وی با قید ضمانت از زندان آزاد شد، ناشرین در نامه‌ای از وزارت ارشاد خواستند تا به دلیل «کمبود کاغذ»، این انتشارات بسته شود.[۲]

برخی از کتاب‌های انتشار یافته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «سیما کوبان، نویسنده، مترجم و ناشر، درگذشت». BBC News فارسی. ۱۷ خرداد ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۶.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ نیلوفر بیضایی. «خانم شهلا لاهیجی اولین زن ناشر ایران نیست !». مجله نیمروز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۶.
  3. علی مسعودی‌نیا. «پروندهٔ شعر مهاجرت – قسمت ۱۳/ گفت‌وگو با پرتو نوری علا». وبگاه وزنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژانویه ۲۰۱۰.
  4. «کتاب‌شناسی اخوان، بخش مجموعه مقاله و نقد ادبی». وبگاه همه چیز دربارهٔ مهدی اخوان ثالث. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۹.
  5. «چه کتابی خوب است؟». وبگاه خواندنی‌های خوب.
  6. محمود فاضلی. «اندیشه‌های طالبوف تبریزی». وبگاه روزنامه شرق.
  7. باقر صدری نیا. «تأثیر سید جمال اسدآبادی بر گفتمان روشنفکری در آستانه جنبش مشروطه». وبگاه باشگاه اندیشه. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ فوریه ۲۰۱۵.
  8. حسام میثاقی. «ریشهٔ نفرت همراه با ترس را بخشکانیم». وبگاه کمیته گزارشگران حقوق بشر. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۰.