ام‌بی‌بی/کاوازاکی بی‌کی ۱۱۷

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ام‌بی‌بی/کاوازاکی بی‌کی ۱۱۷
آ بی‌کی۱۱۷ پلیس ایالتی آلمان
کاربری بهره‌برداری از ظرفیت/حمل و نقل هوایی
کشور سازنده آلمان/ژاپن
تولیدکننده مسراشمیت بولکوف بلوم (دایملر - بنز) صنایع سنگین کاواساکی
نخستین پرواز ۱۳ ژوئن ۱۹۷۹
معرفی‌شده در ۹ دسامبر ۱۹۸۲
وضعیت خارج خط تولید، هنگام خدمات رسانی
کاربر اصلی DRF
ADAC
ساخته‌شده ۱۹۷۹–۲۰۰۴
تعداد ساخته‌شده ۴۴۳
توسعه‌یافته از MBB بی‌او ۱۰۵[۱]
توسعه‌یافته به یوروکوپتر ئی‌سی۱۴۵

ام‌بی‌بی/کاوازاکی بی‌کی ۱۱۷ (انگلیسی: MBB/Kawasaki BK 117) هواگرد چندمنظوره یا هواگرد ترابری نظامی. محصول مشترک کمپانی مسراشمیت بولکوف بلوم آلمان و صنایع سنگین کاوازاکی ژاپن است که بعدها توسط دایملر - بنز خریداری شد

پیشینه[ویرایش]

به‌دنبال خرید محصول مشترک دو کمپانی توسط کمپانی دایملر- بنز در نهایت این هواگرد بخشی از ایرباس هلیکوپترز یا هلیکوپتر ایرباس شد. در ۲۵ فوریه ۱۹۷۷، دایملر بنز و کاواساکی یک توافقنامه همکاری امضا کردند تا به کار مستقل خود توقف زده و طرح سرمایه‌گذاری مشترکی را برای تولید یک هلیکوپتر دو موتوره یا دوقلو و چند منظوره برای ارتقاء و ارائه یک هلیکوپتر جدید به پیش ببرند. آنچنانکه هزینه‌های این پروژه مشترک به‌طور مساوی بین دو کمپانی تقسیم شود، در این طراحی تولید بخشهایی از طرح بین دو کمپانی تقسیم شد. دایملر بنز از تخصص کمپانی خود در ارتقاء سیستم سخت روتور استفاده نمود[۲] که در ابتدا بیشتر برای پیشرفت سیستم‌های دینامیک هلیکوپترهای بو ۱۰۵ استفاده می‌کرد.[۳] در حالی که کاواساکی روی بدنه هلی‌کوپتر و عناصر ساختاری و اجزای مختلف آن متمرکز شد.[۴] در ۱۳ ژوئن ۱۹۷۹، نمونه اولیه این هلیکوپتر اوتوبرون یک پرواز آزمایشی در آلمان انجام داد.[۵] چند ماه بعد، نمونه اولیه کاواساکی نیز در استان گیفو ژاپن در ۱۰ اوت ۱۹۷۹ به پرواز آزمایشی پرداخت. به این ترتیب هر دو شرکت خط مونتاژ نهایی خود را ایجاد کردند.[۶]استفاده‌های این هلی‌کوپتر برای طیف متنوعی از عملیات‌ها به کار می‌رود،[۷] از قبیل آژانس مسافری هوایی، هلیکوپتر هواگرد ترابری نظامی و آمبولانس هوایی، هلیکوپتر نجات، و در دهه ۱۹۹۰ به خاطر محبوبیتش به یوروکوپتر ئی‌سی ۱۴۵ ارتقاء یافت.[۸][۹] در حال حاضر یک فروند از این خانواده بالگرد در غالب آمبولانس هوایی HEMS در اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی گناباد مشغول فعالیت میباشد.

منابع[ویرایش]

  1. "۱۹۷۹: بی‌کی ۱۱۷" بایگانی‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine یوروکوپتر, Retrieved: 31 March 2013.
  2. McCellan 1986, pp. 64, 66.
  3. McCellan 1986, p. 64.
  4. Air International April 1989, p. 163.
  5. "The Market for Light Military Rotorcraft." Forecast International, November 2010.
  6. Air International April 1989, p. 164.
  7. Air International April 1989, pp. 164–165.
  8. Williams, Daniel. "50 And Counting For The BK117-850D2." بایگانی‌شده در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine Aviation Week, 12 September 2016.
  9. "Airwork (NZ)’s BK117-850D2 takes to the skies over Australia and New Zealand." بایگانی‌شده در ۷ فوریه ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine Flight Structures Ltd, 1 May 2010.

پیوند به بیرون[ویرایش]