الگو:آشنایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

به ویکی‌پدیا:صفحه تمرین بروید. پیوند «ویرایش» را در بالای صفحه می‌بینید؟ (می‌توانید از تصویر زیر کمک بگیرید) در ویکی‌پدیا درلحظه می‌توانید مقالات را ویرایش کنید، حتی بدون داشتن حساب کاربری.

توجه کنید که اینجا محلی برای آشنایی ما با شما و تحصیلات‌تان نیست. این محل برای این است که شما به سرعت ویرایش در ویکی‌پدیا را یاد بگیرید.

ویکی‌پدیا چیست؟

برای ویرایش مقاله‌ها بر روی پیوند ویرایش کلیک کنید

ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای است که از طریق مشارکت بسیاری از خوانندگانش نوشته می‌شود. ویکی‌پدیا از انواع خاصی از وب‌گاه‌ها با نام ویکی است که مشارکت را آسان می‌سازد. همواره افراد بسیاری در جهت بهبود ویکی‌پدیا تلاش می‌کنند و صدها ویرایش در هر ساعت انجام می‌دهند. تمام این ویرایش‌ها در تاریخچهٔ مقالات و تغییرات اخیر ثبت می‌شوند. تغییرات نامناسب معمولاً به سرعت حذف می‌شوند و ممکن است دسترسی کسانی که مکرراً به خرابکاری می‌پردازند، بسته شود.

من چگونه می‌توانم کمک کنم؟

ترسی از ویرایش نداشته باشید—«هر کسی» می‌تواند تقریباً هر مقاله‌ای را ویرایش کند و ما نیز شما را به جسور بودن دعوت می‌کنیم! چیزی را در مقاله‌ها برای بهتر کردن پیدا کنید، چه از نظر محتویات، قالب‌بندی یا اشتباهات ویرایشی، و آن را ویرایش کنید.

یادتان باشد که شما نمی‌توانید در ویکی‌پدیا اخلال ایجاد کنید. هر ویرایش شما بازبینی و تصحیح می‌شود و هرچیزی قابل اصلاح و بهتر شدن در آینده‌است. پس شروع کنید، مقاله‌ای را ویرایش کنید و در تبدیل ویکی‌پدیا به بهترین منبع اطلاعاتی اینترنت کمک کنید.

چگونه ویرایش کنم؟

برای آشنایی بیشتر با روش ویرایش در ویکی‌پدیا پیشنهاد می‌کنیم خودآموز روش ویرایش در ویکی‌پدیا یا آموزش سریع با ویرایش در ویکی‌پدیا را مطالعه نمائید همچنین می‌توانید نسخهٔ پی‌دی‌اف آن را از کتاب:خودآموز دانلود نمائید.

اولین ویرایش خود را در همین لحظه انجام دهید:

نخست این نکات و کارت راهنما را مرور کنید و سپس شروع کنید:

  1. روی واژهٔ ویرایش در بالای صفحه‌ای که می‌خواهید ویرایش کنید (مثلا صفحه تمرین) کلیک کنید.
  2. پیغامی بنویسید.
  3. دکمهٔ صفحه ذخیره شود را برای ذخیرهٔ آنچه که نوشته‌اید فشار دهید (برای تمرین بیشتر به صفحه تمرین بروید) یا از پیش‌نمایش برای آزمایش تغییراتتان استفاده کنید.
  4. لطفاً از ناسزاگویی و حملات شخصی پرهیز کنید.
  5. لطفاً پیغام سرصفحه را حذف نکنید (آنچه که در بین {{}} آمده‌است).


ویرایش‌های آزمایشی

ویرایش‌های آزمایشی خود را در صفحه تمرین بنویسید. صفحه تمرین از طریق این پیوند قابل دسترسی است.