الکسیس مک آلیستر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از الکسیس مک الیستر)
الکسیس مک آلیستر
مک آلیستر در حال بازی برای برایتون در سال ۲۰۲۲
اطلاعات شخصی
نام کامل الکسیس مک‌آلیستر[۱]
زادروز ۲۴ دسامبر ۱۹۹۸ ‏(۲۵ سال)
زادگاه بوئنوس آیرس،آرژانتین
قد ۱٫۷۶ متر
پست هافبک[۲]
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی لیورپول
شمارهٔ پیراهن ۱۰
باشگاه‌های جوانان
Social Parque
آرژانتینوس جونیورز
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۱۶–۲۰۱۹ آرژانتینوس جونیورز ۵۶ (۸)
۲۰۱۹–۲۰۲۳ برایتون ۹۸ (۱۶)
۲۰۲۳– لیورپول ۲۳ (۳)
تیم ملی
۲۰۲۱–۲۰۲۰ زیر ۲۳ سال آرژانتین ۹ (۵)
۲۰۱۹– آرژانتین ۲۵ (۲)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۲۴.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲

الکسیس مک‌آلیستر (انگلیسی: Alexis Mac Allister؛ زادهٔ ۲۴ دسامبر ۱۹۹۸) بازیکن فوتبال اهل آرژانتین است که در از جوئن ۲۰۲۳ در لیورپول بازی می‌کند.

زندگی شخصی[ویرایش]

الکسیس مک آلیستر اصالتی اسکاتلندی-ایرلندی دارد. او دو برادر به نام‌های فرانسیس و کوین دارد که آنها نیز بازیکن فوتبال هستند.[۳] آنها پسران کارلوس مک آلیستر و برادرزاده‌های پاتریسیو مک آلیستر هستند.[۳] پسر دایی او، لوچیانو گوایکوچا نیز یک فوتبالیست حرفه‌ای است.[۴]

او در مصاحبه‌ای با اتلتیک گفت: «به یاد دارم که همه مرا کولو صدا می‌زدند که در آرژانتین به معنای «زنجبیل» است. من آن را زیاد دوست نداشتم و مسی به هم تیمی‌هایش گفت: «او دوست ندارد که او را کولو صدا کنند، بنابراین، او را اینطور صدا نکنید!»

دوران حرفه‌ای[ویرایش]

مک آلیستر فوتبال حرفه‌ای را از سال ۲۰۱۶ با باشگاه آرژانتینوس جونیورز آغاز کرد و در نخستین فصل حضورش قهرمانی در لیگ دوم آرژانتین را کسب کرد. او در سال ۲۰۱۹ با باشگاه لیگ برتری برایتون و هوی آلبیون قرارداد امضا کرد و در همان فصل به صورت قرضی به آرژانتینوس جونیورز پیوست . در سال دوم حضورش در باشگاه برایتون، او مجدد به ‌صورت قرضی به آرژانتین برگشت و با باشگاه بوکا جونیورز قهرمان لیگ برتر آرژانتین در فصل ۲۰۱۹-۲۰ شد. پس از بازگشت از آرژانتین، مک الیستر در فصل ۲۰۲۲-۲۳  به عنوان بازیکنی کلیدی در برایتون نقش مهمی در صعود این تیم به لیگ اروپا داشت.

مک‌آلیستر در تیم زیر ۲۳ سال آرژانتین در دور انتخابی ‌المپیک کنمبول ۲۰۲۰ قهرمان شد و همچنین در المپیک تابستانی ۲۰۲۰ با تیم ملی حضور داشت. او در سال ۲۰۱۹ به همراه تیم آرژانتین در مسابقه فینالیسیما ۲۰۲۲ در مقابل ایتالیا با نتیجه  ۳-۰ به پیروزی قهرمان شد. او در سال ۲۰۲۲ به همراه آرژانتین قهرمان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر شد و در فینال مقابل فرانسه یک پاس گل داد. او در سال ۲۰۲۳ به قیمت ۳۵ میلیون پوند به باشگاه فوتبال لیورپول پیوست.

منابع[ویرایش]

  1. "Premier League clubs publish 2019/20 retained lists". Premier League. 26 June 2020. Retrieved 9 July 2020.
  2. "Alexis Mac Allister". WorldFootball.net. HEIM:Spiel. Retrieved 6 September 2019.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Triple Mac". Olé. 23 September 2017. Archived from the original on 21 June 2018. Retrieved 13 November 2017.
  4. "Argentina's World Cup winner Mac Allister's cousin is a proud man in Perak".