اسموک‌پورپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عمر جفری پینیرو (انگلیسی:Omar Jeffery Pineiro؛ زادهٔ ۱۵ می ۱۹۹۷) که با نام اسموک‌پورپ (انگلیسی: smokepurpp) شناخته می‌شود، رپر آمریکایی است. اسموک‌پورپ در اوایل یک تهیه‌کننده موسیقی بود، اما بعداً در سال ۲۰۱۷ در پلتفرم ساوندکلاود به دلیل افزایش محبوبیتش با آهنگ "آئودی" به موفقیت دست یافت.

smokepurpp
اسموک‌پورپ در سال ۲۰۱۸
اسموک‌پورپ در سال ۲۰۱۸
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدعمر جفری پینیرو
زاده۱۵ مهٔ ۱۹۹۷ ‏(۲۶ سال)
شیکاگو، ایلینوی، آمریکا
ژانر
پیشه
سال‌های فعالیت۲۰۱۰–اکنون
ناشر(ان)
وبگاه

اوایل زندگی[ویرایش]

اسموک‌پورپ در ۱۵ می ۱۹۹۷ در شیکاگو، ایلینوی متولد شد.[۱] او و خانواده‌اش هنگامی که سه ساله بود به میامی، فلوریدا نقل مکان کردند. اسموک‌پورپ در مورد تربیت خود می‌گوید: در دوران دبیرستان فردی آرام بودم و اصلا اجتماعی نبودم.[۲]

پینیرو کار موسیقی خود را به عنوان تهیه کننده آغاز کرد، سرگرمی که به دلیل کسالت به آن پرداخت. در حین انجام این کار، او تأثیر زیادی در جذب دوستش لیل پامپ به رپ نیز داشت. او زمانی شروع به رپ کرد که هیچکس سازهای تولید شده او را نخرید و به دلیل موفقیت چندین آهنگ در پلتفرم پخش صوتی ساوندکلاود، پینیرو در سال آخر، دبیرستان را ترک کرد.[۳]

اسموک‌پورپ بر رپرهایی از جمله کانیه وست، تاکینگ‌ بلک‌ ساندِی و یانگ تاگ تأثیر موسیقیایی گذاشته است.[۴]

حرفه[ویرایش]

۲۰۱۴–۲۰۱۶: اوایل کار[ویرایش]

پینیرو در ابتدا موسیقی را در دبیرستان به عنوان تهیه کننده شروع کرد، مانند بسیاری دیگر، پینیرو شروع به انتشار هنر خود در ساوندکلاود کرد. پینیرو به دلیل کمبود کسانی که سازهای تولید شده او را خریداری می کردند شروع به رپ کرد.[۵] اولین آهنگ اسموک‌پورپ در ساوندکلاود در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، اما او به سرعت آن را به دلیل بی کیفیتی حذف کرد، و به سرعت آهنگ دوم خود، "با یک لیس زندگی کن" را با حضور اکس‌اکس‌اکس تنتاسیون آپلود کرد.[۶] پینیرو در نهایت دبیرستان را به دلیل استعداد حرفه موسیقی خود رها کرد. پینیرو بعداً اولین موزیک ویدیو خود را در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ با عنوان "این چیزی نیست" با لیل آمنوس که پسر عموی پینیرو نیز هست منتشر کرد.[۷]

۲۰۱۷–۲۰۱۸: دستیابی به موفقیت در آلبوم‌ها[ویرایش]

در مارس ۲۰۱۷، اسموک‌پورپ یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با آلامو رکوردز (در حال حاضر بخشی از سونی میوزیک) و اینترسکوپ رکوردز امضا کرد.[۸] همچنین، او اولین میکس‌تپ تجاری خود را در ۹ مارس ۲۰۱۷ در توییتر اعلام کرد.[۹] چند روز بعد در ۱۴ مارس ۲۰۱۷ اعلام کرد که میکس‌تپ "ستاره مُرده" نام خواهد داشت.[۱۰]

اسموک‌پورپ اولین تک‌آهنگ تجاری خود با نام «آئودی» را در می ۲۰۱۷ منتشر کرد.[۱۱] این تک‌آهنگ با بیش از ۲۵ میلیون پخش در ساوندکلاود و ۱۲۲ میلیون استریم در اسپاتیفای به بزرگترین آهنگ او تبدیل شد.[۱۲][۱۳]

در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷، اسموک‌پورپ "ستاره مُرده" را منتشر کرد. میکس‌تپ شامل هنرمندانی مانند چیف کیف، جوسی جی و تراویس اسکات است.[۱۴] میکس‌تپ در رتبه ۴۲ جدول آلبوم‌های بیلبورد ۲۰۰ قرار گرفت.[۱۵] پس از انتشار میکس‌تپ، در ۸ نوامبر ۲۰۱۷، اسموک‌پورپ در برنامه MTV TRL حضور داشت، جایی که او اعلام کرد که به زودی یک میکس‌تپ همکاری با موردا بیتز با عنوان "Bless Yo Trap" دارد.

۲۰۱۹–اکنون: اولین آلبوم استودیویی[ویرایش]

در ۱۹ آوریل ۲۰۱۹، اسموک‌پورپ اولین EP خود را به نام "گیاه گم شده" از طریق آلامو رکوردز منتشر کرد. این آلبوم شامل حضور گانا، لیل پامپ، و ان‌ال‌ایی چوپا است.[۱۶] در ۱۳ دسامبر، او اولین آلبوم استودیویی خود، "ستاره مُرده" را پس از تاخیرهای فراوان منتشر کرد.[۱۷] اگرچه از نظر تجاری به خوبی پروژه های قبلی او عمل نکرد، اما در جدول آلبوم های کانادا در رتبه ۸۶ قرار گرفت.

اسموک‌پورپ دومین آلبوم استودیویی خود به نام "فلوریدا جیت" را در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ منتشر کرد.[۱۸][۱۹]

در سال ۲۰۲۳، اسموک‌پورپ موزیک ویدئویی به نام "ردبول" را با همکاری دو رپر ایرانی به نام‌های آرتا و کوروش وانتونز منتشر کرد. این آهنگ، سومین تک‌آهنگ آلبوم "سونامی" از آرتا بود که اسموک‌پورپ به صورت آرتیست مهمان در این آلبوم حضور پیدا کرد.[۲۰]

منابع[ویرایش]

  1. «SmokePurpp Net Worth 2018 - How Much Is He Worth Now? - Gazette Review» (به انگلیسی). ۲۰۱۷-۰۶-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۴.
  2. The SmokePurpp Interview - No Jumper, retrieved 2023-02-24
  3. "Smokepurpp Biography, Songs, & Albums". AllMusic (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24.
  4. Schiller، Rebecca (۲۰۱۹-۰۴-۲۹). «Get to Know 'Remember Me' Rapper Smokepurpp: Watch». Billboard (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۴.
  5. Open Space: SmokePurpp | Mass Appeal, retrieved 2023-02-24
  6. "SoundCloud - Hear the world's sounds". SoundCloud (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24.
  7. "Smokepurpp Biography, Songs, & Albums". AllMusic (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24.
  8. Hunter, Christopher HunterChristopher. "Smokepurpp Signs to Todd Moscowitz's Alamo Records - XXL". XXL Mag (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24.
  9. «https://twitter.com/smokepurpp/status/839684278921347074». Twitter. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۴. پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)
  10. C.M, Emmanuel C. M. Emmanuel. "Smokepurpp Announces 'Deadtstar' Mixtape, Drops 'Woah' - XXL". XXL Mag (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24.
  11. C.M, Emmanuel C. M. Emmanuel. "Smokepurpp Goes Nuts on New Song 'Audi' - XXL". XXL Mag (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24.
  12. Audi. (به انگلیسی), retrieved 2023-02-24
  13. Audi., 2017-05-19, retrieved 2023-02-24
  14. Weinstein, Max WeinsteinMax. "Smokepurpp's 'Deadstar' Is Finally Here - XXL". XXL Mag (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24.
  15. «Music». Billboard (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۴.
  16. "Lost Planet by Smokepurpp". Genius (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24.
  17. "Smokepurpp's 'Deadstar 2' Album Has Arrived". Complex (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24.
  18. "Smokepurpp Drops 'Florida Jit' Project f/ Rick Ross, Denzel Curry, and Lil Pump". Complex (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24.
  19. https://hiphopdx.com, HipHopDX- (2020-07-09). "Review: Smokepurpp Unevenly Rehabs His Soundcloud Rap Origins On 'Florida Jit'". HipHopDX (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-24. {{cite web}}: External link in |نام خانوادگی= (help)
  20. Arta - Redbull (ft. Smokepurpp & Koorosh), retrieved 2023-02-24