پرش به محتوا

احمد ولی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
احمد ولی
نام تولداحمد ولی (احمد ولی)
زاده۱۹۴۰
کابل
ژانرپاپ
موسیقی کلاسیک
غزل
پیشه(ها)خوانندگی
سال‌های فعالیت۱۹۷۰–اکنون
ناشر(ان)مختلف

احمد ولی (۱۹۴۰) خواننده‌ای پاپ و غزل اهل افغانستان است. وی از دههٔ ۱۹۷۰ کار خود را آغاز کرد. قبل از اینکه مجبور به فرار به دلیل تحولات سیاسی در افغانستان شود. اولاً در آلمان به کار خود ادامه داد و در سراسر اروپا و آمریکای شمالی اجرا کرد. سپس به کشور آمریکا هجرت نمود.

پیشینه

[ویرایش]

احمد ولی در کابل در یک خانواده قومی پشتون از قبیله محمدزی به دنیا آمد. پدرش محمد اکرم نوابی از فرماندهان سابق پولیس بود که در ولایات مختلف افغانستان خدمت می‌کرد. او در سن ۱۲ سالگی شروع به کاوش در موسیقی به عنوان نوازنده طبله کرد و به تدریج به خوانندگی ادامه داد. زمانی که او در لیسه حبیبیه دانش آموز بود، یک نوار از خواندن‌های خود ضبط کرد که مورد توجه استاد جلیل زلاند مدیر رادیو تلویزیون ملی افغانستان و خواننده مشهور افغان قرار گرفت. اندکی پس از آن، احمد ولی دو ترانه دیگر را اجرا نمود: «چشمن آبئی» قطعه ای از زلاند و «ماه روی تو» آهنگی که توسط خود احمد ولی ساخته شده بود. این آهنگها از طریق امواج رادیو در سراسر افغانستان به‌طور زنده به نشر رسید تا اینکه پس از فارغ‌التحصیلی از لیسه حبیبیه به یک اجرای موسیقی بین‌المللی به کشور ایران رفته صاحب شهرت شد.

شغل

[ویرایش]

ولی در مراحل اولیه کارش، هنوز به عنوان یک نوازنده و خواننده حرفه ای متعهد نشده بودکه آکادمی پولیس کابل ثبت نام نموده از آنجا فارغ شد. او به اجرا موسیقی ادامه داد و به زودی متعهد به فعالیت در موسیقی شد و به عنوان شاگرد توسط استاد زلاند پذیرفته شد. او با حضور مکرر در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی ملی و همچنین اجرای زنده در سراسر افغانستان طرفداران خود را پیدا کرده به نام خواننده غزل خوان مشهور کشت.

پس از تحولات در افغانستان

[ویرایش]

پس از کودتا شور در سال ۱۹۷۸، زندگی در افغانستان برای او دشوار شد و در سال ۱۹۸۰، اندکی پس از حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان، ولی که در آن زمان یک موسیقیدان مشهور در سرزمین خود بود - با یک پاسپورت جعلی از کشور فرار کرد. پاسپورت جعلی ولی او را تا هندوستان رساند و در آنجا با جعل بیماری ویزای آلمان گرفت. در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ کنسرت‌های ولی در آلمان، فرانسه، سویس، انگلستان و سوئد به جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حمایت از پناهجویان افغان که به دلیل جنگ شوروی-افغانستان آواره شده بودند، کمک کرد. در همان سال‌ها کنسرت جمع‌آوری کمک‌های مالی مشترک با پیتر مافای خواننده مشهور آلمانی نیز برگزار کرد. در سال ۱۹۸۷، احمد ولی یک سری کنسرت‌های سودمند را با عبداالله اعتمادی و آنسامبل در نیویورک، کالیفرنیا و ویرجینیا اجرا کرد. در ۱۸ اگست ۲۰۰۵، احمد ولی در سفارت افغانستان در واشینگتن دی سی، برای تجلیل و گرامیداشت روز استقلال ملی افغانستان فعالیت اجرا کرد.

زندگی

[ویرایش]

ولی و هنگامه به اندازه دو عاشق به هم نزدیک بودند. این دو در حالی که هنوز در افغانستان بودند، آهنگ‌های عاشقانه مختلفی را ضبط کردند که بهترین دونوازی‌های تاریخ افغانستان به حساب می‌آیند. این دو نماد عشق محسوب می‌شدند. در سال ۱۹۸۰، ولی کشور را به مقصد آلمان ترک کرد و سپس هنگامه به دنبال وی رفت. در آنجا، آنها دوباره ملاقات کردند و علی‌رغم اعتراض شدید خانواده ولی، در سال ۱۹۸۵ تصمیم به ازدواج گرفتند. در سال ۱۹۸۶، هنگامه پسری به دنیا آورد به نام مسیح ولی. خانواده ولی هرگز از ازدواج او با هنگامه حمایت نکردند زیرا آنها انتظار داشتند او «در سطح آنها» با کسی ازدواج کند؛ بنابراین، در سال ۱۹۸۹، آنها طلاق گرفتند. اما در سال ۱۹۹۰ به ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. او دوباره ازدواج کرده است.[۱]

پانویس

[ویرایش]

پیوند به بیرون

[ویرایش]

موخذ

[ویرایش]
  • . معرفی مختصر هنرمند محبوب کشور محترم احمدولی در صفحه فیس بوک کابل

[۱]

  • . بیوگرافی احمد ولی در وبگاه ویکی وند

[۲]

  • . آهنگهای احمد ولی در وبگاه آپارات

[۳]

  • . آهنگهای احمد ولی در وبگاه یوتوپ

[۴]

  • . احمد ولی در ویکی پیدیا انگلیسی

en:Ahmad Wali

  • . زندگی‌نامه مختصر و آهنگهای احمد ولی در وبگاهبیت موزیک

[۵]