آندرا آنیلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آندره‌آ آنیلی
زادهٔ۶ دسامبر ۱۹۷۵ ‏(۴۸ سال)
تورین، استان تورین
ملیتایتالیا
محل تحصیلSt Clare's, Oxford
دانشگاه بوکونی
کارفرمافیات کرایسلر اتومبیلز
شناخته‌شده برایرئیس باشگاه فوتبال یوونتوس
همسر(ها)اما وینتر
والدیناومبرتو آنیلی
Allegra Caracciolo di Castagneto
خویشاوندانجووانی آنیلی
جیانی آنیلی
ادواردو آنیلی
جان الکان

آندره‌آ آنیلی (ایتالیایی: Andrea Agnelli) کارآفرین ایتالیایی و مدیر باشگاه فوتبال یوونتوس ایتالیا و عضو اجرایی انجمن باشگاه اروپا است. او همچنین عضو هیئت مدیره فیات و اکسور است.

آندره‌آ همانند پدر خود، که او نیز رئیس باشگاه یوونتوس از ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ بود، علاقه بسیاری به یوونتوس تورین داشت و از هنگام جوانی در بخش مالی و اداری باشگاه فعالیت می‌کرد. در ۲۹ آوریل ۲۰۱۰، آندرا آنیلی به عنوان رئیس جدید باشگاه جانشین فرانسوا ژان-کلود بلان شد. او فرزند اومبرتو آنیلی و برادر زاده جیانی آنیلی است.

زمانی که او وارد باشگاه شد، باشگاه هنوز درگیر عواقب رسوایی کالچوپولی بود. رقیب شماره یک آنها یعنی اینترمیلان به تازگی قهرمان اروپا شده بود و این آخرین چیزی بود که هواداران یوونتوس می‌خواستند. اما آنیلی با نظارت بر انتقال باشگاه به استادیوم جدید و سر و سامان بخشیدن به امور مالی باشگاه توانست شرایط بحرانی را به خوبی مدیریت کرده و یوونتوس را دوباره به کورس قهرمانی برگرداند.

اتهام به فساد مالی[ویرایش]

وی در ژانویه سال ۲۰۲۳ به همراه فابیو پاراتچی و پاول ندود به اتهام فساد مالی دستگیر شدند.این دستگیری شامل محرومیت ۲ ساله او از هرگونه فعالیت ورزشی شد. [۱]

منابع[ویرایش]

  1. «Top facts about Andrea Agnelli».