پرش به محتوا

آسکلپیجنیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آسکلپیجنیا
زادهٔ۴۳۰ پس از میلاد
آتن
درگذشت۴۸۵ پس از میلاد
ملیتامپراتوری بیزانس

آسکلپیجنیا (زبان یونانی: Ἀσκληπιγένεια؛ ۴۳۰ – ۴۸۵ پس از میلاد) فیلسوف امپراتوری بیزانس اهل آتن بود.

آسکلپیجنیا دختر پلوتارک آتنی بود. او در کنار برادرش هیریوس در مدرسه نوافلاطونی آتن تحصیل و تدریس کرد. این مدرسه با مدرسه علمی‌تر اسکندریه در رقابت بود.[۱] مانند دیگر نوافلاطونیان آن زمان، او عمدتاً ارسطو و افلاطون و همچنین فلسفه پدرش را مطالعه کرد. او به‌دلیل تضاد بین متافیزیک نوافلاطونی، که در آکادمی پلوتارک تدریس می‌شد و مسیحیت، که در آن زمان محبوبیت بیشتری پیدا می‌کرد، در یک بافت تاریخی آشفته زندگی می‌کرد.

پلوتارک آتنی تلاش کرد تا آموزه‌های ارسطو و افلاطون را متحد کند و با این کار عقاید بت‌پرستی متضاد متشکل از کرامات و عرفان (جادو) را که از پدرش نستوریوس آموخته بود، گرد هم آورد و آن دانش را به آسکلپیجنیا منتقل کرد.[۲] پس از مرگ پلوتارک، آسکلپیجنیا مدرسه و نحوه آموزش دانش‌آموزان آن را به ارث برد. آسکلپیجنیا به‌عنوان یک فیلسوف تحسین‌شده در مدرسه آتن، به تدریس پروکلس لیکایوسادامه داد، که شناخته‌شده‌ترین شاگرد او شد.[۳] او نه‌تنها فلسفه‌های ارسطو و افلاطون را به او آموخت، بلکه آموزه‌هایی را در هنرهای عرفان و کرامات که پدرش پیش از مرگش تنها به او منتقل کرده بود، در آموزشش گنجاند.

منابع

[ویرایش]
  1. Waithe, Mary Ellen (1987) A History of Women Philosophers. Ancient Women Philosophers 600 B.C. – 500 A.D. Dordrecht: Kluwer.
  2. "Asclepigenia." Encyclopædia Britannica Online.
  3. Waithe, Mary Ellen (1987) A History of Women Philosophers. Ancient Women Philosophers 600 B.C. – 500 A.D. Dordrecht: Kluwer.