لرستان پیشکوه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پیشکوه)

در گذشته لرستان به دو بخش پیشکوه و پشتکوه تقسیم می شده. "لرستان پیشکوه" برابر با استان لرستان کنونی و "لرستان پشتکوه" برابر با استان ایلام فعلی می باشد.

بین استان لرستان و استان ایلام رشته کوه کبیرکوه قرار دارد که این ناحیه را به دو بخش تقسیم می کرده است[۱]

تاریخچه[ویرایش]

لرستان به معنی سکونتگاه مردم لر [۲] و به معنای گستره جغرافیایی است که مردم لر در آن سکونت دارند. گستره نام لرستان پیش از حکومت صفویان، سکونتگاه لرهای بختیاری، لرهای کهگیلویه و بویراحمد و لرهای ممسنیرا هم شامل می‌شد. اما پس از حکومت صفویان سکونتگاه لرهای بختیاری را منطقه بختیاری نام‌گذاری کردند و جغرافیای نام لرستان به حدود استان لرستان و ایلام کنونی محدود شد.[۲] این منطقه نیز در حکومت قاجاریان به دو بخش پشتکوه و پیشکوه تقسیم شد.[۲] امروزه لرستان نام یکی از استان‌های غربی ایران است. در نمودار زیر تقسیمات لرستان از ۳۰۰ هجری قمری تاکنون آورده شده‌است.[۳]

لرستان
لر کوچکلر بزرگ
لرستان فیلی
پیشکوه یا لرستانپشتکوهبختیاریبویراحمدیشولستان
استان لرستاناستان ایلامچهارمحال و بختیاری و خوزستانکهگیلویه و بویراحمدشهرستان ممسنی

منابع[ویرایش]

  1. جغرافیای لرستان؛ پیشکوه و پشتکوه، سکندر امان‌اللهی.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ پشتدار، علی محمد (۱۳۷۶). لرها و لرستان از دیدگاه ولادیمیر مینورسکی. ج. ۷. علوم انسانی «ایران شناخت». ص. ۱۶۰ تا ۱۸۳. دریافت‌شده در ۶ اوت ۲۰۱۴.
  3. امان اللهی بهاروند، سکندر (۱۳۹۱). قوم لر. آگه. ص. ۷۷. شابک ۹۷۸۹۶۴۳۲۹۱۳۵۸. پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)