پرنوشته دو

مختصات: ۳۲°۱۰′۵۸″ شمالی ۴۹°۶′۱۶″ شرقی / ۳۲٫۱۸۲۷۸°شمالی ۴۹٫۱۰۴۴۴°شرقی / 32.18278; 49.10444[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرنوشته دو
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانمسجدسلیمان
بخشبخش مرکزی
دهستانجهانگیری
مردم
جمعیت۰ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۶۷۴۴۰

پرنوشته دو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان در استان خوزستان ایران است. نام پرنوشته به معنای سنگ نبشته می باشد، در واقع در گویش زبان بختیاری واژه پَر به صخره های سنگی گفته میشود که ترکیب دو واژه پَر+نوشته به معنای سنگ نبشته می باشد. این سنگ نوشته به زبان عربی در بخش جنوب باختری روستا و در کنار رودخانه پرنوشته واقع می باشد. در واقع روستای پرنوشته دارای ماهیت تاریخی، فرهنگی می باشد. بطوریکه آثار یک شاهراه سنگ فرش شده قدیمی در بخش جنوبب باختری آن مشاهده شده. وجود چشمه با کیفیت مناسب در روستای پرنوشته یکی از دلایل اصلی انتخاب این محل برای برپایی روستا و سکونت بوده است. از دیدگاه زمین شناسی و جغرافیا، روستای پرنوشته در سازند ماسه سنگی و مارنی آغاجاری و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا ۲۳۰ متر میباشد. آب و هوای پرنوشته از نوع اقلیم نیمه خشک و کوهپایه ای می باشد، میانگین بارش سالانه ۵۰۰ میلیمتر و میانگین دمای سالانه ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. وجود دریاچه سد گتوند سبب ایجاد یک میکروکلیما در سطح منطقه شده و مقدار نم نسبی و رطوبت را بالا برده است که این وضعیت در زمستان بیشتر با ایجاد مه صبحگاهی و شبنم بر روی گیاهان منطقه می باشد که علاوه بر آن دامنه های رو به شمال آن سبب سرسبزی و طراوت بیشتر این روستا نسبت به دیگر روستاها و مناطق پیرامون گشته است. زمینهای پرنوشته از نوع خاکهای آبرفتی و بارور میباشد و عمده درخت رویشی این منطقه کنار و بادام میباشد. البته درخت بادام نتیجه طرحهای اداره جنگلبانی می باشد که در بخش جنوبی روستای پرنوشته و در آنسوی تنگ دَویت (داوود) رویش دارد. از مهمترین مکانهای پرنوشته میتوان به پیر شیخ آقاسی، قبردالو، زبران و تنگوله نام برد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان جهانگیری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵ نفر (۱۷خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.