مراسخون علیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مراسخون علیا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانرستم
بخشسورنا
دهستانرستم سه
نام‌های قدیمیمیراث‌خون
سال بنیاد۵۵۰ تا ۶۵۰ سال پیش‌از میلاد
مردم
جمعیت۵۶۲ نفر (سرشماری ۹۵)
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۲۸
کد آماری۰۸۵۶۱۴

مراسخون علیا، روستایی از توابع بخش رستم شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است. روستایی با طبیعت بکر و دلنشین که در کنار رود خانه تنگ شیو واقع شده است و مردم روستا از آب رود خانه برای کشاورزی و مخصوصا کشت برنج استفاده می‌کنند. این روستا ظرفیتهای بسیاری برای کشاورزی دارد و زمین های بسیاری سالانه توسط مردم روستا کشت میشوند.

روستای مراسخون علیا قبل از انقلاب اسلامی، در مبارزات انقلابی فعال بوده و با شروع هشت سال جنگ تحمیلی، تعداد زیادی از مردم بصورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور یافتند و در خط مقدم مبارزه با دشمن بعثی، ۹ شهید والامقام را به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کردند.

دخمه سنگی مادر دختر (به لری: داو دختر)
اطلاعات کلی
نامدخمه سنگی مادر دختر (به لری: داو دختر)
دورههخامنشیان
منسوب بهکورش اول شاه آنزان
اطلاعات فیزیکی
ویژگی بارزپناه‌گرفتن مادر و دختر در این دخمه
این دخمه متعلق به آریو برزن است. دخمه مادر دختر (به لری: داو دختر) در زمان جنگ شاهان پیشین ایران، یک مادر و دختر، غاری را در این کوه بوجود آوردند تا دربرابر حملات پی‌درپی در امان باشند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان رستم سه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۹۰ نفر (۱۴۸خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.