گل آهار پیر و جوان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گل آهار پیر و جوان
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
(طبقه‌بندی‌نشده): آستریدها
راسته: میناسانان
تیره: کاسنیان
سرده: گل آهاری
گونه: گل آهار پیر و جوان
نام دوبخشی
Zinnia elegans

گل آهار پیر و جوان (نام علمی: Zinnia elegans)[۱] گیاهی یکساله و از گیاهان گلدار خانواده کاسنیان و از شناخته شده‌ترین گیاهان سرده Zinnia است.

توصیف[ویرایش]

انواع این گیاه از حدود ۱۵ تا ۸۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و گل‌های آن بزرگ بوده و قطری در حدود ۵ سانتی‌متر دارند که گاه تا ۱۵ cm هم می‌رسد. گل آهار پیر و جوان صدها رقم دارد و گیاه زینتی پرطرفداری است. فصل گل‌دهی انواع آن از اواخر بهار تا اوایل پاییز است. گلبرگ‌های آنها به رنگ‌های گوناگون هستند، از سفید و کرِم تا سایه‌های رنگ قرمز، سرخابی، صورتی، نارنجی و حتی زرد و سبز.[۲] برخی گل‌ها گلبرگ‌هایی خط‌دار، لکه‌لکه، یا دو رنگ دارند.

برگ‌های گل آهار پیر و جوان نوک‌تیز هستند و بر ساقهٔ گیاه به شکل متقابل قرار گرفته و بدون دمبرگ هستند.[۳]

تاریخچه[ویرایش]

این گیاه بومی مکزیک بوده و نخستین بار در سال ۱۷۸۹ در تیستلای گوئررو به دست مارتین سسه و خوزه ماریانو مسینو جمع‌آوری شد. در سال ۱۷۹۱ آنتونیو خوزه کاوانیلس آن را رسماً Zinnia elegans نامگذاری کرد.

پرورش[ویرایش]

گل آهار پیر و جوان به آسانی پرورش پیدا می‌کند و خاک ابلیز زهکشی شده و تابش آفتاب را دوست دارد. (اِبلیز خاکی است که با آمیختن شن، رس، گل و لای و خاک‌های گیاهی (گیاخاک) درست می‌کنند.) این گل‌ها در مناطق گرم، نسبتاً خشک و عاری از یخ و سرما بهتر می‌رویند. بسیاری از گونه‌های آن در برابر خشکسالی‌های متوسط مقاوم هستند.[۲] برخی گونه‌ها را می‌توان داخل ساختمان نگهداری کرد.

منابع[ویرایش]

  1. «فهرست نام گل‌ها و گیاهان زینتی». پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاهان زینتی. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «Annual plants: Zinnia elegans». North Carolina State University. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳.
  3. «گل آهار». بانک اطلاعات گل و گیاه. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳.