کیک پیتزا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیک پیتزا
یک کیک پیتزا خانگی برش خورده
گونهپیتزا
خاستگاهکانادا
کیک پیتزا در تابه

کیک پیتزا یک پیتزای چند لایه کانادایی است که در قابلمه یا قالب کیک پخته می‌شود. اولین بار توسط بوستون پیتزا اختراع شد، دستور العمل‌ها در اوایل آوریل ۲۰۱۴ به صورت آنلاین پست شدند، اگرچه تا زمانی که شرکت پیلزبوری نمونه ای را در سپتامبر ۲۰۱۴ ارسال کرد، ویروسی نشدند. نقدها متفاوت بوده‌است، با تمجید از سلیقه و انتقاد به پیچیدگی و ناسالم بودن آن.

تاریخچه[ویرایش]

در آوریل ۲۰۱۴، پیتزای زنجیره‌ای کانادایی بوستون، کیک پیتزا را به عنوان بخشی از تبلیغ Pizza Game Changers خود درج کرد، که محصولات متعدد مرتبط با پیتزا را به نمایش گذاشت. این دستور غذا به سرعت به محبوب‌ترین تبلیغ تبدیل شد و تا ۲۱ آوریل ۱۵۰۰۰ رای دریافت کرد – بیش از پنج برابر نزدیکترین رقیب خود، نعناع پیتزا. این سمت را تا زمان بسته شدن تبلیغات حفظ کرد.[۱][۲] این شرکت این ترکیب را به‌عنوان «مناسب برای تولد، بر میتصوا، عروسی و حتی شب‌های تنهایی تماشای آگهی‌های تبلیغاتی» تبلیغ می‌کرد.[۱]

با الهام از تبلیغ پیتزا بوستون، بعداً در ماه آوریل دستور العملی برای کیک پیتزا در وبلاگ So Good ارسال شد. یکی از کاربران ردیت که این دستور غذا را امتحان کرد، آن را «بهشتی» توصیف کرد، هرچند با «خماری غذایی» قوی.[۲] در سپتامبر ۲۰۱۴، دستور پخت کیک پیتزا توسط Shawn Syphus توسط شرکت پیلزبوری ارسال شد. به زودی به‌طور گسترده در اینترنت دست به دست شد و وایرال شد.[۳] گاهی به اشتباه به این شرکت نسبت داده می‌شود که این دستور غذا را تهیه کرده‌است.

آماده‌سازی[ویرایش]

دستور العمل وبلاگ So Good خواستار خمیر پیتزای معمولی است که به صورت یک لایه نورد شده‌است۱۵ اینچ (۵ میلیمتر) ضخامت، که از آن شش قطعه گرد ۶ ۱/۳ اینچ (۱۶ سانتی‌متر) به قطر بریده می‌شوند. این برش‌های گرد در فر از قبل گرم شده به مدت ۱۵ دقیقه پخته می‌شوند و سپس اجازه می‌دهند تا خنک شوند. در همین حین، بیکینگ پودر را در قابلمه ای می‌پاشیم و کناره‌های آن را با یک قابلمه می‌چینیم.۱۵-اینچ (۵-میلیمتر) لایه ضخیم خمیر. وقتی این کار کامل شد و گردها خنک شدند، یک گرد در ته آن قرار می‌دهند، سپس با مواد پیتزا (از جمله سس، پپرونی و پنیر) پوشانده می‌شوند. این مرحله تا پر شدن قابلمه تکرار می‌شود. بعد از اینکه خمیر اضافی بریده شد و لبه‌ها در آن فرورفت، کیک پیتزا به مدت ۴۵ دقیقه پخته می‌شود.

دستور غذای Pillsbury که در سپتامبر ۲۰۱۴ منتشر شد، دستور العمل مشابه، هرچند کوچک‌تری داشت که زمان پخت کمتری داشت. دستور پخت یک ماهیتابه با اضلاع بلند (مربع یا گرد) را توصیه می‌کرد و به سه لایه خمیر و در مجموع 28 – ۳۳ دقیقه زمان پخت (۸ برای دور و 20 – ۲۵ برای پیتزای آماده) نیاز داشت.[۴]

دیلی میرور در مجموع ۵۰۰۰ کالری برای یک کیک پیتزای شش لایه بوستون پیتزا داد.[۱]

بازخورد[ویرایش]

پیتر ساگال از ان پی آر دریافت که دستور پخت پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، و نوشته‌است: «این دقیقاً (چقدر پیتزا دوست دارید) × (تعداد لایه‌ها)» نیست، و کیک پیتزا تردی پوسته را از دست داد. او نتیجه گرفت که تهیه این دستور غذا سرگرم‌کننده است و خوردن «مقدار زشت پنیر» باعث می‌شود که مشکلات پوسته فراموش شود. روزان سالواتوره، که برای مجله آنلاین باستل می‌نویسد، این کیک را با وجود مقدار کار و هزینه مورد نیاز، ارزش توصیه را دارد. او نتیجه گرفت: «من با دست خالی معجزه ای [کیک پیتزا] خلق کردم.»[۵]

آوریل بلیک، که در کلیولند فری تایمز می‌نویسد، دیدگاه منفی تری نسبت به دستور غذا داشت. او تهیه آن را دشوار، بدون ترد بودن در پوسته، و ناسالم‌تر از یک پیتزای معمولی می‌دانست.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Hughes, Ian (21 April 2014). "Pizza cake takes fast food dining to new levels with 6 tiers and 5,000 calories". The Mirror. Archived from the original on 9 April 2015. Retrieved 13 March 2015.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Mullins, Jenna (20 June 2014). "Behold! The Pizza Cake Now Exists and It's a Game Changer". E!. Archived from the original on 2 April 2015. Retrieved 13 March 2015.
  3. Patel, Arti (3 October 2014). "Pizza Cake: This Person Tried The Recipe And It Looks Incredibly Delicious". Huffington Post. Archived from the original on 19 April 2015. Retrieved 13 March 2015.
  4. Syphus, Shawn (9 September 2014). "Oh Yes We Did! Pepperoni Pizza Cake". Pillsbury. Archived from the original on 14 March 2015. Retrieved 13 March 2015.
  5. Salvatore, Rosanne (7 October 2014). "I Made The Pillsbury Pizza Cake Because I Needed To Know That Miracles Do Exist". Bustle. Archived from the original on 20 March 2015. Retrieved 13 March 2015.