کوه پله

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوه پله
Map
کوه پله در مارتینیک واقع شده
کوه پله
کوه پله
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۱٬۳۹۷ متر (۴٬۵۸۳ فوت)[۱]
برجستگی۱٬۳۹۷ متر (۴٬۵۸۳ فوت)
جغرافیا
منطقهFR
زمین‌شناسی
نوع کوهآتشفشان چینه‌ای
کمان/کمربند آتشفشانیکمان آتشفشانی آنتیل کوچک
آخرین فوران1929–1932[۱]
صعود
آسان‌ترین مسیرwalk

کوه پله (فرانسوی: Montagne Pelée‎) یک کوه آتشفشانی فعال در انتهای شمالی جزیره مارتینیک واقع در جزایر آنتیل کوچک در دریای کارائیب است که بخشی از شهرستان‌های فرادریایی فرانسه به‌شمار می‌رود. مخروط آتشفشانی این کوه از لایه‌های خاکستر آتشفشانی و گدازه‌های سخت‌شده پدید آمده‌است.

این آتشفشان چینه‌ای به دلیل فوران سال ۱۹۰۲ و آثار مخرب ناشی از آن که بدترین فوران آتشفشانی قرن بیستم لقب گرفته، مشهور است. این فوران باعث کشته‌شدن حدود ۳۰۰۰۰ نفر شد. بیشتر قربانیان بر اثر جریان آذرآواری که در شهر سنت‌پیر (Saint-Pierre, Martinique) روی داد کشته شدند. در آن زمان سنت‌پیر بزرگ‌ترین شهر جزیره بود.

جریان‌های آذرآواری دقایقی پس از فوران شهر ۳۰۰۰۰ نفری سنت‌پیر را کاملاً نابود کردند. تنها دو نفر از این فوران آتشفشانی جان سالم به‌در بردند: لاجر سیلبَریس (Ludger Sylbaris) که در یک سیاهچال با تهویه ضعیف زندانی بود و لئون کومپر لیندر (Léon Compère-Léandre) که در حاشیه شهر زندگی می‌کرد و با وجود سوختگی شدید نجات یافت.

این فوران تنها فوران آتشفشانی بزرگ در تاریخ فرانسه و سرزمین‌های فرادریایی آن به‌شمار می‌رود.

ویژگی‌های جغرافیایی[ویرایش]

کوه پله بر اثر فرایند فرورانش پدید آمده‌است. فرورانش باعث ایجاد کمان جزیره‌ای آنتیل کوچک به‌شکل زنجیره آتشفشانی خمیده‌ای به طول تقریبی ۸۵۰ کیلومتر میان پورتوریکو و ونزوئلا شده‌است، جایی که صفحه کارائیب با پوسته اقیانوسی اطلس که متعلق به صفحه آمریکای جنوبی است، برخورد می‌کند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Pelée". Global Volcanism Program. Smithsonian Institution. Retrieved 2008-12-06.