کوارو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوارو
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکرمان
شهرستانبم
بخشبخش مرکزی
نام محلیکوارو
نام‌های دیگرقوچ آباد
نام‌های قدیمیقوچ آباد
کوارو بر ایران واقع شده‌است
کوارو
۲۹°۰۶′۱۶″شمالی ۵۷°۵۶′۲۴″شرقی / ۲۹٫۱۰۴۵۲۹°شمالی ۵۷٫۹۴۰۰۳۶°شرقی / 29.104529; 57.940036
مردم
جمعیت۳۱ نفر
رشد جمعیتزیر صفر
آب‌وهوا
روزهای یخبندان سالانهسه ماه در سال

کوارو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بم در استان کرمان ایران است. وضع طبیعی روستای کوارو شهر دهبکرئ بصورت کوهستانی، دره‌ای یا تپه‌ای می‌باشد. و راه زمینی این روستا بصورت جاده خاکی می‌باشد و تقریبا با جاده اصلی یک کیلومتر فاصله دارد.این روستا توسط جهان پهلوان قوچ بنیانگذاری شد. در کتاب تاریخ کرمان آمده است که جهان پهلوان قوچ در هنگام وفات از خود ثروتی به جا گذاشته است.که ارزش آن مشخص نیست و در کوهای نزدیکی آنجا به خاک سپرده شده است. مردم بر این باورند که کوارو به معنای جایی پر از بادام وحشی است، و هم اکنون روستای کوارو دارای جنگل بادام های وحشی می باشد. در سال های نه چندان دور کوارو روستایی بزرگ و پرجمعیت شناخته می شد. اکنون اگر به نقشه های هوایی مراجعه کنید به عظمت کوارو پی میبرید. این روستا با دارا بودن زمین های حاصلخیز و پر آب برای کشاورزی مناسب بوده است. مردم با دامداری و کشاورزی خورد و خوراک خود را بدست می آوردند. به سبب خشکسالی های پی در پی مردم به روستا های اطراف(سرپشت و حسین آباد) و همچنین شهرستان های بم و جیرفت مهاجرت کردند و به مراتب برای کشاورزی رفت و آمد می کنند. آخرین کدخدای این روستا علی کوارویی(کربلایی علی کوارویی) بود.

[۱]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان دهبکری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱ نفر (۹ خانوار) بوده‌است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > نقشه دهستان‌ها > سال ۱۳۸۵ > کرمان». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۲۶.
  2. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۲۶.


Hosseineishabadi