کلوانس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کلوانس، روستایی از توابع بخش صفاییه در شهرستان خوی، استان آذربایجان غربی می‌باشد.

کلوانس
[[پرونده:
||center|200px|تصویری از کلوانس]]
تصویری از کلوانس
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانآذربایجان غربی
شهرستانخوی
بخشبخش صفاییه
دهستانسکمن آباد
مردم
جمعیت۱۰۴۷ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۴۱۴۵۸

موقعیت جغرافیایی و جمعیت[ویرایش]

این روستا در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهر خوی به سمت شهرستان چالدران و در دهستان سکمن آباد قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت روستا ۱،۰۴۷ نفر (۳۱۰ خانوار) می‌باشد که از این نظر پس از روستای زاویه و شهر زرآباد سومین سکونتگاه پرجمعیت بخش صفائیه است.[۱] مردم روستا به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و مسلمان شیعه هستند.[۲]

مکان‌های دیدنی[ویرایش]

از مکان‌های دیدنی این روستای سرسبز و باصفا می‌توان به چشمهٔ آب معدنی کلوانس، سد خاکی و باغات پرحاصل روستا اشاره کرد.

  1. چشمه آب معدنی گازدار کلوانس در جنوب غرب اراضی روستا و نرسیده به خود روستا با راه فرعی خاکی قرار دارد. آب این چشمه در ردیف آبهای بی کربنات مخلوط گازدار و آهن دار سرد قرار دارد و برای درمان ناراحتی‌های کلیوی و بیماری‌های پوستی بسیار مفید می‌باشد.
  2. سد خاکی کلوانس بمنظور مدیریت و بهره‌وری از منابع آبی و مهار سیل در شرق این روستا احداث گردیده و اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری روستا تبدیل شده‌است. گردشگران هر هفته جهت ماهیگیری و گذراندن اوقات فراغت و استفاده از مناظر طبیعی اطراف دریاچه به این سد می‌آیند.

اقتصاد[ویرایش]

اقتصاد روستا بر پایه‌های کشاورزی و دامداری استوار می‌باشد. از محصولات زراعی کلوانس می‌توان به سیب زمینی، کدو و آفتاب‌گردان اشاره کرد. در این روستا مزارع کشت سیب زمینی فراوانی وجود دارد و سیب زمینی کلوانس شهرت خاصی در منطقه دارد.

منابع[ویرایش]

  1. "Census of the Islamic Republic of Iran, 1395 (2016)". AMAR. The Statistical Center of Iran. p. 04. Archived from the original (Excel) on 30 August 2022. Retrieved 19 December 2022.
  2. روستا کلوانس استان آذربایجان غربی