کارل هوفمان (زبان‌شناس)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کارل هوفمان
کارل هوفمان
زادهٔ۲۶ فوریه ۱۹۱۵
فالتس علیا، باواریا
درگذشت۲۱ می ۱۹۹۶
ارلانگن
آرامگاهارلانگن، بایرن
محل زندگیمونیخ، باواریا
ملیتآلمانی
پیشهزبانشناسی
کارهای برجسته«واژگان هندی باستان با پایانه‌های -ṇḍ- در ریگ‌ودا»

کارْل هوْفْمان (به آلمانی: Karl Hoffmann) زاده ۲۶ فوریه ۱۹۱۵ در هوف - درگذشته ۲۱ می ۱۹۹۶، ارلانگن) زبان‌شناسی آلمانی بود که کارشناس پژوهش بر مطالعات هندو-ایرانی و هندو-اروپایی به‌شمار می‌رود. وی بیشتر عمرش را به گردآوری و شناسایی نوشته‌های زبان‌های پارسی باستان، اوستایی و سنسکریت ودایی سپری کرد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

آغاز زندگی[ویرایش]

کارل هوفمان فرزند کارمند سوزنبانی بود که در فالتس علیا، ایالت باواریا زاده شد. سپس خانواده‌اش به مرکز ایالت باواریا، مونیخ، مهاجرت کردند و وی روزگار کودکی‌اش را در آنجا گذرانید.

جنگ جهانی دوم[ویرایش]

در سال ۱۹۳۴، هوفمان مطالعات هندو-اروپایی را آغاز کرد تا آن هنگام که خدمت سربازی را برای آلمان نازی به سال ۱۹۳۹ در جنگ جهانی دوم ادامه داد. هوفمان در طی ۱۹۴۱ مرخصی گرفت و زمان کافی را برای پژوهش بیشتر بر دکترای چاپ نشده‌اش باعنوان «واژگان هندی باستان با پایانه‌های -ṇḍ- در ریگ‌ودا» (به آلمانی: Die altindoarischen Wörter mit -ṇḍ- besonders im Ṛgveda) خرید. هوفمان تا سال ۱۹۴۳ در جبهه روسیه ماند سپس به لژیون هندی (به آلمانی: Indische Legion) به همراه دیگر زبان‌شناسنی همچون پاول تیمه (به آلمانی: Paul Thieme) و گوستاو روت (به آلمانی: Gustav Roth) ملحق شد.

پس از جنگ[ویرایش]

هنگامی که جنگ جهانی در ۱۹۴۵ به پایان رسید، هوفمان به مونیخ بازگشت برای مطالعات دانشگاهی‌اش بر پژوهش‌های هندو-ایرانی توانمند شده بود. در ۱۹۵۱، وی شایسته مدرس دانشگاهی با شایستگی نظریه (تز) «[حالت] بازداری در ودا» (به آلمانی: Der Injunktiv im Veda) شد.

کتابشناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]