ژولیوس دوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پاپ

ژولیوس دوم
آغاز پاپی۱ نوامبر ۱۵۰۳
پایان پاپی۲۱ فوریه ۱۵۱۳
پیشینپیوس سوم
جانشینلئون دهم
رسته‌ها
انتصاب۱۴۷۱
دست‌گذاری۱۴۸۱
توسط سیکتوس چهارم
کاردینال شدن۱۵ دسامبر ۱۴۷۱
توسط سیکتوس چهارم
اطلاعات فردی
نام هنگام تولدGiuliano della Rovere
زادهٔ۵ دسامبر ۱۴۴۳
البیسولا سوپریور، جمهوری جنوا
درگذشت۲۱ فوریهٔ ۱۵۱۳ (۶۹ سال)
رم، ایالات پاپی
والدینRafaello della Rovere and Theodora Manerola
همسرLucrezia Normanni (mother of Felice)
فرزندانFelice della Rovere
سمت(های) پیشینArchbishop of Avignon (۱۴۷۴–۱۵۰۳)
Cardinal-bishop of Sabina (۱۴۷۹–۱۴۸۳)
Camerlengo of the Sacred College of Cardinals (۱۴۷۹)
Cardinal-bishop of Ostia (۱۴۸۳–۱۵۰۳)
سایر پاپ‌ها و پادپاپ‌ها با نام Julius

پاپ ژولیوس دوم (به انگلیسی: Julius II)(تولد ۵ دسامبر ۱۴۴۳ - درگذشت ۲۱ فوریه ۱۵۱۳) یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم بود که در ایتالیا به دنیا آمد و از ۱۵۰۳ تا ۱۵۱۳ میلادی پاپ بود. او را با القاب پاپ جنگجو و پاپ هراسناک نیز نامیده‌اند. وی یکی از موثرترین پاپ‌ها در عصر رنسانس بود. همچنین او کسی بود که باعث نابودی چزاره بورجیا شد و لویی دوازدهم شاه فرانسه را تکفیر کرد. از او سه دختر نامشروع بر جای ماند.[۱]این پاپ همچنین به میکل‌آنژ سفارش ساخت آرامگاهی برای خود در کلیسای سن پیترو این وینکولی را داد؛ آرامگاهی که البته در ۱۵۴۵ ساخت آن پایان گرفت و بیشتر به خاطر پیکره ای که در میانهٔ آن خود نمایی می‌کند یعنی پیکره موسی پیامبر نامدار است (البته در حقیقت این پاپ در واتیکان به خاک سپرده شده نه در آرامگاه نامبرده)[۲] این پاپ به همین هنرمند دستور نگارگری (نقاشی) سقف پرستشگاه سیستین را نیز داده بود که انجام آن از ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲ به درازا کشید.

منابع[ویرایش]

  1. ویکی‌پدیای انگلیسی
  2. Vincenzo Forcella (1875). Iscrizioni delle chiese e d'altri edificii di Roma dal secolo XI fino ai giorni nostri (به Latin و ایتالیایی). Vol. Vol. VI. Roma: Fratelli Bencini. pp. 59, no. 135. {{cite book}}: |volume= has extra text (help)نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link) Dumesnil, p. 253.

Wikipedia contributors, "List of popes," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=List_of_popes&oldid=268921163 (accessed February 9, 2009).

جستارهای وابسته[ویرایش]