ژان-ماری لو پن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ژان-ماری لوپن)
ژان-ماری لو پن
بنیانگذار و رهبر جبهه ملی فرانسه
دوره مسئولیت
۱۹۷۲ – ۲۰۱۱
عضو مستقل پارلمان اروپا
عضو مجلس فرانسه
اطلاعات شخصی
زاده
ژان-ماری لو پن

۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۲۸ ‏(۹۵ سال)
بریتنی،
ملیت فرانسه
حزب سیاسیجبهه ملی فرانسه
فرزندانمارین
پیشهسیاستمدار
وبگاه

ژان ماری لو پن (به فرانسوی: Jean-Marie Le Pen) (متولد ۲۰ ژوئن ۱۹۲۸ در بریتنی، فرانسه) یک سیاستمدار راست‌گرا و ملی‌گرای فرانسوی و بنیانگذار و رهبر جبهه ملی فرانسه تا سال ۲۰۱۱ است.

زندگی[ویرایش]

او در نبرد دین‌بین‌فو شرکت جسته‌است.[۱] او ادعا می‌کند در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۱۹۵۸ یک چشم خود را از دست داده‌است.

ژان-ماری لو پن، سپتامبر ۲۰۰۵

او و دخترش مارین عضو مستقل پارلمان اروپا هستند.[۲][۳] او پنج بار در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت جسته که از جمله در سال ۲۰۰۲، وقتی دوم شد از لیونل ژوسپن نامزد اصلی جناح چپ پیشی گرفت. کارزار انتخاباتی او در سال ۲۰۰۷ در سن ۷۸ سال و ۹ ماهگی، او را پیرترین نامزد ریاست جمهوری در فرانسه ساخت.

او بر مهاجرت به فرانسه، اتحادیه اروپا، فرهنگ سنتی، قانون و نظم و نرخ بیکاری بالای فرانسه تمرکز دارد و از افزایش انگیزه برای خانه‌داران، محدودیت بر مهاجرت، مجازات مرگ، و مخالفت با پروسه یکپارچگی اروپا حمایت می‌کند. او شدیداً مخالف ازدواج‌های هم-جنس، اتانازی، و سقط جنین است. او خواهان لغو قانون موسوم به قانون گسو (در باب محکومیت هر گونه اظهارات ضدیهودی) شده‌است. او می‌گوید این قانون با اصل آزادی بیان مخالف است.[۴]

مواضع در مورد ایران[ویرایش]

او با هرگونه حمله احتمالی به ایران مخالف است و می‌گوید که می‌ترسد که چنین اقدامی به بروز جنگ جهانی سوم منجر شود.[۵] او همچنین از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرده[۶] و گفته‌است: تبلیغاتی که دربارهٔ فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جهان به راه افتاده به این دلیل است که آمریکا و متحدان نزدیک آن، به دنبال جنگ با ایران و شاید جنگ با جهان‌اسلام هستند.[۷] به نوشته روزآنلاین او از مهمانان ویژه جشن‌های سالگرد انقلاب ایران در سفارت این کشور در فرانسه‌است.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. «RFI - France2007 - élection présidentielle - Le Pen, son univers impitoyable». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۸ سپتامبر ۲۰۰۹.
  2. Your MEPs: Jean-Marie LE PEN
  3. Your MEPs: Marine LE PEN
  4. Fars News Agency: رهبر حزب جبهه ملی فرانسه: قانون گسو باید برداشته شود
  5. روزنامه آفتاب یزد۸۶/۵/۳۰: ژان ماری لوپن: حمله نظامی به ایران، آغاز جنگ جهانی سوم است
  6. Fars News Agency : حمایت رهبر حزب جبهه ملی فرانسه از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران
  7. «ادوار نیوز|ژان ماری لوپن: چرا رئیس جمهور ایران را سرزنش می‌کنید». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۸ سپتامبر ۲۰۰۹.
  8. رابطه با ایران باید تغییر کند - roozonline.com[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]