پیش‌نویس:پایگاه دوم شکاری تبریز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز یکی از مهمترین پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش ایران است که در غرب شهر تبریز قرار دارد. پیشینه ساخت و بهره‌برداری از آن به سال ۱۳۱۸ و پیش از انقلاب سال ۵۷ بازمی‌گردد و وظیفه اصلی آن نگهبانی از آسمان غرب و شمال غرب ایران است. این پایگاه یکی از ستون فقرات اصلی نیروی هوایی ایران در جنگ هشت ساله با عراق بود که افزون بر جلوگیری از حملات هوایی عراق در نقش پشتیبانی رزمی و بمباران اهداف در خاک عراق ایفای نقش کرد.

این پایگاه امروزه با نام جواد فکوری فرمانده نیروی هوایی و وزیر جنگ در آغاز انقلاب که در سانحه مشکوک هوایی در مهر ۱۳۶۰ به شهادت رسید، نامگذاری شده‌است.

پیشینه[ویرایش]

تجمع مردم تبریز در برابر پایگاه دوم شکاری
اجتماع مردم تبریز در دوران انقلاب در مقابل پایگاه دوم شکاری

با توجه به بالا رفتن خطرات دولت عراق در دهه چهل و پنجاه خورشیدی، ایران اقدام به ساخت پایگاه‌های نظامی بسیاری در نوار غرب و در همسایگی با عراق کرد که پایگاه دوم شکاری تبریز از این جمله است. این پایگاه در آغاز میزبان هواپیماهای اف_۸۶ بود که خیلی زود با جت جنگی اف_۵ تایگر جایگزین شدند.

نقش پایگاه تبریز در جنگ ایران و عراق[ویرایش]

در حمله گسترده نیروی هوایی عراق به ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ این پایگاه هم مورد حمله قرار گرفت و آسیب‌هایی به آن وارد آمد.

حمله به فرودگاه و پایگاه هوایی تبریز آسیب کمی به باند پرواز فرودگاه وارد شده و به شکسته شدن شیشه‌های ساختمان‌های پیرامون انجامید. به رادار تبریز هم در سردرود آسیبی وارد نشده ولی در پی برخورد بمب در سردرود یک تن کشته و چند تن دیگر زخمی شده بودند.[۱]

فردای آن روز و در عملیات کمان ۹۹ (سایه البرز) نیروی هوایی ایران اقدام به بمباران گسترده اهدافی شامل پایگاه‌های هوایی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، تلمبه خانه‌ها و غیره در خاک عراق کرد که پایگاه دوم شکاری تبریز که در آن تاریخ میزبان هواپیماهای اف۵ بود با بمباران اهدافی در شهرهای شمالی عراق مانند موصل و کرکوک نقشی مهم در این عملیات بازی کرد.

در دوران جنگ هشت ساله با عراق نزدیک به ۱۱ هزار مأموریت انجام شد که از این شمار یک هزار و ۲۵۰ پرواز ، برون مرزی بود. پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز در کل ۱۱۰ شهید داده که ۳۰ تن از این شهدا در دوران جنگ با عراق آسمانی شدند.[۲]

گردانهای رزمی[ویرایش]

[۳]

منابع[ویرایش]

  1. «نقش پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز در عملیات کمان با 140 فروند هواپیما | خبرگزاری فارس». www.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۲.
  2. 1387 (۲۰۲۱-۰۲-۰۷). «فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری:انقلاب اسلامی به نیروی هوایی هویت داد». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۶.
  3. «پایگاه های هوایی موجود در ایران». جنگاوران. ۲۰۱۹-۰۸-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۰۶.