پیش‌نویس:سید علیرضا بهبهانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سید علیرضا بهبهانی کیست؟https://www.aparat.com/v/egnD7

سید علیرضا بهبهانی با موضوع جوانگرایی در برنامه سرآغاز
https://www.aparat.com/v/egnD7

سید علیرضا بهبهانی (زاده ۲۰ مهر ۱۳۶۸) دیپلمات آزاد ایرانی است که در دولت های مختلف و جریان های مختلف سیاسی ایرانی شناخته شده می باشد. او دانش آموخته دکتری مدیریت تکنولوژی بوده و متخصص حوزه مدرن دیپلماسی می باشد. همچنین کارشناسی ارشد خود در رشته استراتژی را از دانشگاه تهران اخذ کرده و دیگر مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته سیاستگذاری علم و فناوری از دانشگاه علوم و تحقیقات اخذ نموده است.بهبهانی به علت قبولی در المپیاد شیمی و کسب رتبه سوم وارد رشته مهندسی نفت شد و مدرک کارشناسی مهندسی نفت خود را در گرایش اکتشاف و حفاری و استخراج از دو دانشگاه اخذ نمود.[۱]

از سال ۱۳۸۵ وارد عرصه ی سیاست شد و از حوالی ۱۳۹۲ به عرصه سیاست خارجی پا گذاشت و در جامعه بین الملل به دلیل پیشنهاد ها و راهکاری های مطلوب با ایجاد سرفصل مدرن دیپلماسی شناخته شد.

بهبهانی با ارایه نظریه های مختلف جهت توسعه دولت ها و ملت ها اقدام به پوست اندازی جدی در حوزه دیپلماسی عمومی نمود و پس از سال ها تلاش توانست این مفهمو را وارد عرصه ی فناوری و نواوری ایران کند و سپس دیپلمات های ارشد ایرانی مثل محمدجواد ظریف ،کمال خرازی،امیرعبدالهیان ، عراقچی ،تخت روانچی و ... را جهت پذیرش فلسفه فکری خود قانع نماید و امروز با همکاری مشترک آزاد خود بین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و کشورها و نهادهای بین المللی توانسته مورد مقبول موافقان و مخالفان خود قرار بگیرد.

بهبهانی از اوایل سال ۱۳۹۲ تحت نام مستعار دیپلمات خاص در فضای مجازی بصورت پررنگ ظاهر شد.

زندگینامه[ویرایش]

سید علیرصا بهبهانی زاده مهر ماه ۱۳۶۸ در خانواده ای مذهبی و محافظه کار و نسبتا متمول در تهران متولد شد.پدر وی از بازاریان می باسد و پدر بزرگ وی از روحانیون سرشناس عراق که به دلیل جنگ ایران و عراق رانده شدند.پدر بزرگ پدر ایشان سید عبدالله بهبهانی از مجتهدان بنام شیعه بودند که در مراحل مشروطه نقش مهمی ایفا داشتند.

بهبهانی از سال ۱۳۸۵ پس از قبولی در المپیاد شیمی با ارتباط گیری بواسطه نام خانوادگی و موفقیت های تحصیلی اش با اشخاص سرشناس سیاسی در سن نوجوانی پا به عرصه سیاست گذاشت و در کلیدی ترین ارتباط خود با محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت ارتباط موثری برقرار نمود.وی بواسطه قدرت کلام موثر و هوش بالا توانست با افراد حاضر در کابینه احمدی نژاد روابط خوبی برقرار کند که از جمله آنها رستم قاسمی وزیر وقت نفت،مهرداد بذرپاش مشاور جوان رییس جمهور و مسعود زریبافان دبیر هیات دولت ارتباطات موثری گرفت.

پس از آن بهبهانی همزمان با ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه در سال ۱۳۸۷ با جریان فکری اصلاح طلبان ارتباط خوبی پیدا کرد و با بروز اختلاف نظرهایش با رییس جمهور وقت و تیم حاضر گرایش جدی و نزدیک تری با دوستان اصلاح طلب خود پیدا کرد و همزمان با انتخابات ۱۳۸۸ مواضع حمایتی از میرحسین موسوی نشان داد که البته شنیده هایی حاکی از ارتباط موثر او با جریان قالیباف داشت.

پس از بروز اعتراضات در خرداد ۸۸ کمتر موضع گیری از وی دیده شد جز چند مصاحبه که با اعلام حمایت خود از جریان سبز تاکید بر حفظ ارامش کشور و عدم بروز تنش داشت و حتی در نشست های دانشجویی در صحبت های خود همواره بر موضع صریح تقلب در انتخابات و اهمیت حفظ ارامش و مقابله با اسیب زدن به کشور تاکید مینمود.[۲]

بهبهانی از اواخر سال ۱۳۹۱ مجدد بصورت پررنگ شروع به مصاحبه با خبرگزاری ها و رسانه های مختلف کرد و از همان زمان بر اهمیت توافق هسته ای تاکید داشت و پس از انتخابات سال ۱۳۹۲ در کنار محمدجوادظریف وزیر وقت امورخارجه مکررا دیده میشد اما هیچ پست رسمی در وزارت خارجه برای وی اعلام نشد.

حضور بهبهانی بواسطه تحصیلات وی در حوزه سیاستگذاری علم و فناوری و استراتژی در عرصه بین الملل پس از همکاری وی با دیپلمات های ایرانی بر حوزه بین الملل متمرکز شد و با محوریت دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی علم و فناوری شروع به اظهار نظرهای متعادل و نرم نمود.

سید علیرضا بهبهانی که همواره بعنوان یکی از جوانان متعادل فضای سیاسی ایران شناخته میشد بعنوان حامیان جدی برجام دفاع های جدی از این اتفاق داشت و کمپین های مختلفی در این حوزه علاوه بر حضور در کمپین های حمایت از تولید ملی ،آٰری به تولید ملی،نه به یارانه،ما اهالی زمین و غیره نیز به راه انداخت.

از دیگر حضورهای پررنگ بهبهانی تشکیل کمپین در جهت تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان بود که با حمایت دولت خوب پیش رفت اما در روزهای آخر پیش از تصویب یحتمل با دولت دچار چالش شد و موضع گیری های تندی علیه دولت اعلام کرد.در نهایت پس از تصویب این قانون کمپین وی در این خصوص با اعلام اسامی بازنشستگان پاشنه آشیلی برای دولت شده بود.در این بین بهبهانی بعنوان مشاور در سازمان مناطق آزاد،سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه ها نیز دیده شد و مدتی نیز بعنوان معاون بازرگانی فرودگاه بین المللی قشم نیز فعالیت داشت.

در اقدامی تامل برانگیز پس از تصدی رضا رحمانی بر کرسی وزارت صمت بهبهانی در کنار رحمانی بصورت پررنگ بعنوان مشاور جوان دیده شد و در نهایت بعنوان مشاور عالی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور با حکمی از رضا نقی پور اصل منصوب شد که به نوعی در مراحلی گفته میشد سیاست صنایع پیشرفته وزارت صمت در سایه توسط این جوان جویای نام اداره میشود که البته همواره خود این موضوع را تکذیب میکرد.

در این بین بهبهانی در سمت های متنوعی از جمله مدیرعامل چند شرکت دارویی،هیات مدیره شرکت های مختلف دولتی و خصوصی دیده شد که فرآیند کمرنگ شدن وی در دنیای سیاست و حضور پررنگ او در فضای اقتصادی مشخصا از همان جا کلید خور[۳]د.

با تغییر دولت مجددا بهبهانی کمرنگ شد و به انتقاد پیوسته از دولت برخواست و بصورت ناگهانی از حضور وی در باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تحت عنوان مشاور سرمایه گذاری های نوآورانه باشگاه استقلال با حکم سردار آجرلو مجدد خبرساز شد.

بهبهانی از جمله جوانانی است که در دنیای سیاست هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا را در آغوش نگه داشته و از هر دو طیف انتقاد میکند.او همچنین بعنوان یکی از جوان ترین اساتید حوزه دانشگاهی نیز واحدهایی را در حوزه فناوری،استراتژی و بین الملل تدریس میکند.

در طول این سال ها بهبهانی سایه ی پررنگی در فضای مجازی تحت عنوان مستعار دیپلمات خاص داشته که همواره اظهارات خود را بوسیله آن اعلام کرده.[۴]

گرایش سیاسی:[ویرایش]

بهبهانی دارای گرایش سیاسی متعادل می باشد و در مواردی حامی جدی اصلاح طلبان بوده و در بعضی مواقع حامی جریان اصولگرایی بوده.

وی طی این اعتراضات سال ۱۴۰۱ همواره موضع محکمی جهت اهمیت حفظ نظام و ایجاد تغییرات درونزا تاکید داشته.

  1. «آپارات - سرویس اشتراک ویدیو». آپارات - سرویس اشتراک ویدیو. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۳.
  2. «سید علیرضا بهبهانی». دیپلماسی ایرانی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۳.
  3. «سید علیرضا بهبهانی». www.forsatnet.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۳.
  4. «روزنامه آفتاب یزد: دکتر سید علیرضا بهبهانی=کارشناس». www.pishkhan.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۳.