پروانه وثوق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پروانه وثوق
زادهٔاسفند ۱۳۱۴
از پدرو مادری کا اصالت آنها آشتیانی است در همدان،
درگذشت۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ (۷۸ سال)
تهران،
آرامگاهبهشت زهرا ، قطعه ۱۱۱، ردیف ۲۹ شماره ۶۵
محل زندگیتهران - تجریش
ملیتایران
تحصیلاتفوق تخصص خون و سرطان‌شناسی کودکان
شناخته‌شده برایمداوای کودکان مبتلا به سرطان در بیمارستان‌های مفید و کودکان تهران
همسر(ها)مجرد
والدینمهدی وثوق، فاطمه شیوا
پیشینه علمی
محل کارعضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

پروانه وثوق (اسفندماه ۱۳۱۴، همدان - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، تهران) دارای مدرک فوق تخصص خون و سرطان‌شناسی کودکان، رئیس هیئت امنای بیمارستان محک و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران بود.[۱] او در بیمارستان‌های علی اصغر، مفید و کودکان تهران به مداوای کودکان مبتلا به سرطان می‌پرداخت. وی را «فرشته نجات کودکان سرطانی ایران»[۲][۳] می‌نامیدند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

پروانه وثوق فرزند پدر ومادری است که اصالت آنها آشتیانی است. او دکترای عمومی خود را در سال ۱۳۴۲ از دانشکده علوم پزشکی تهران گرفت و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی‌ایش در خون و سرطان‌شناسی را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی گذراند. وثوق همچنین دوره تکمیلی پزشکی خود را در دانشگاه واشینگتن به پایان رساند.

او پس از اتمام تحصیلاتش به ایران بازگشت و در سال ۱۳۵۰ در «مرکز آموزشی درمانی حضرت علی‌اصغر» تهران آغاز به کار کرد. او بخش خون‌شناسی و سرطان‌شناسی را در این بیمارستان راه‌اندازی کرد. او همچنین از ابتدای تأسیس مؤسسه محک در سال ۱۳۷۰ با این مرکز همکاری می‌کرد و از آغاز فعالیت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک در سال ۱۳۸۶ به صورت داوطلبانه سرپرستی تیم پزشکی این بیمارستان را بر عهده داشت.[۴] وی بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و مقاله در زمینه بیماری‌های خون و سرطان کودکان تألیف کرده‌است.[۱] وی در سالهای خدمات مؤثر پزشکی خود، کودکان سرطانی بسیاری را از سراسر جهان درمان کرده و سلامتی را به آنان بازگردانده بود.[۵]

پروانه وثوق هیچ‌گاه ازدواج نکرد.[۶] او سحرگاه دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ در سن ۷۸ سالگی درگذشت. او فرشته نجات کودکان سرطانی بود.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «ناجی کودکان سرطانی درگذشت». همشهری آنلاین.
  2. «پروفسور پروانه وثوق در گذشت». ایلنا. ۲۹ اردیبهشت ۲۰۱۳.
  3. الهه روانشاد (۲ خرداد ۲۰۱۳). «[[مادر ترزا|مادر ترزای]]». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰ ژانوایه ۲۰۲۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک); تداخل پیوند خارجی و ویکی‌پیوند (کمک)
  4. «پروانه وثوق، "فرشته نجات کودکان سرطانی" درگذشت». دویچه‌وله پارسی. ۲۰ مه ۲۰۱۳.
  5. «پروانه وثوق یا «مادرترزا» ی ایرانی که بود؟». خبرآنلاین.
  6. «پروفسور پروانه وثوق، یک فرشته». وبگاه زنان توانمند. ۲۰ مه ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]