پارک ملی سامور-یالاما

مختصات: ۴۱°۴۸′۵۰″ شمالی ۴۸°۳۴′۵۰″ شرقی / ۴۱٫۸۱۳۸۹°شمالی ۴۸٫۵۸۰۵۶°شرقی / 41.81389; 48.58056
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پارک ملی سامور - یالاما
Samur-Yalama Milli Parkı
پارک ملی سامور-یالاما در جمهوری آذربایجان واقع شده
پارک ملی سامور-یالاما
موقعیت پارک ملی سامور - یالاما
Samur-Yalama Milli Parkı در جمهوری آذربایجان
مکانشهرستان خاچماز
مختصات۴۱°۴۸′۵۰″ شمالی ۴۸°۳۴′۵۰″ شرقی / ۴۱٫۸۱۳۸۹°شمالی ۴۸٫۵۸۰۵۶°شرقی / 41.81389; 48.58056
ناحیه۱۱٬۷۷۲٫۴۵ هکتار (۱۱۷٫۷۲۴۵ کیلومتر مربع)
هیئت حاکمهجمهوری آذربایجان
وزارت محیط زیست جمهوری آذربایجان
تعیین۵ نوامبر ۲۰۱۲

پارک ملی سامور - یالاما (به لاتین: Samur-Yalama Milli Parkı) یک پارک ملی در شمال کشور جمهوری آذربایجان است. این پارک ملی توسط الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در ۵ نوامبر ۲۰۱۲ در ناحیه اداری شهرستان خاچماز تأسیس شد. مساحت آن ۱۱٬۷۷۲٫۴۵ هکتار (۱۱۷٫۷۲۴۵ کیلومتر مربع) است.[۱]

هدف این پارک حفظ تنوع زیستی و ژنتیکی این منطقه طبیعی منحصر به فرد و همچنین اشیای تاریخی-فرهنگی آن است. علاوه بر این هدف دیگر آن توسعه محیط زیست گردی و تفریحی است.[۱] برخی از مسیرهای توریستی آن از ناحیه یالاما شروع می‌شوند.

ویژگی‌ها[ویرایش]

بخش اعظم این پارک در ناحیه ساحلی دریای کاسپین است که دارای پوشش جنگلی است. به طور کلی چند منظره کلی در این پارک یافت می‌شود: اسکله‌های دریایی، اسکله‌ها و بناهای چوبی، مناظر دارای پوشش جنگلی، گیاهان بوته‌ای و مناظر استپی خشک.[۱] در این ناحیه چهار منطقه آب و هوایی وجود دارد که میزان بارندگی در آن متفاوت است، به‌طوری‌که در مناطق ساحلی کمتر از ۳۵۰ میلی‌متر ، و در مناطق دورتر از دریا بیش از ۴۵۰ میلی‌متر باران می‌بارد. خاک این ناحیه از بسیار شنی تا بسیار خاکی متغیّر است.

گیاهان و جانوران[ویرایش]

گیاهان[ویرایش]

گونه های غالب درخت آن بلوط مونتانا و انجیلی هستند.[۱]

جانوران[ویرایش]

برخی از گونه‌های جانوری برجسته آن عبارت هستنر از کورکور سیاه، عقاب شاهی، سمور آبی، گربه جنگلی، وشق، بز کوهی اروپایی، گوزن قرمز خزر (مرال) و خرس قهوه‌ای.[۱]

در آب‌های ساحلی متعلق به پارک ملی نیز اوزون‌برون، قزل‌آلای خال‌سرخ ، مارماهی‌سانان و ماهی سفید یافت می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ Mammadov, Ramiz. "Ecosysteem service for establishment of the Samur-Yalama National Park of Azerbaijan Republic." 3–4 December 2012. PDF File.