ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/غازان خان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

غازان خان[ویرایش]

خوب شد

خوب شد

معیارهای خوبیدگی محقق شدند:

  • نثر: اشکالات برطرف شد و اکنون از وضعیت مناسبی برخوردار است.
  • تأییدپذیری: کلیهٔ مطالب دارای منبع معتبر می‌باشند.
  • شمول: در حد خوبیدگی کافی است.
  • بی‌طرفی: بی‌طرفانه است.
  • پایداری: پایدار است.
  • طراحی: مناسب است.

با تشکر از @مینا حسین پور گرامی بابت نگارش مقاله و خسته نباشید به @N.badihi گرامی برای همکاری در نگارش و فرایند خوبیدگی. با آرزوی موفقیت -- - Mr_MohammadJavad_M بحث ‏۲۵ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۱۰:۵۰ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی غازان خان
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۳۶٬۵۸۹
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام نشد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 غازان خان (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: درود. این مقاله را درباره‌ی یکی از سلاطین مغول نوشته‌‌ایم. @مینا حسین پور: گرامی، مقاله را نوشتند و بنده قسمت‌هایی را تکمیل و ویکی‌سازی کردم و مسئولیت آن تا اتمام خوبیدگی به عهده من است. بی‌صبرانه منتظر پیشنهادات و نکات دوستان هستم. سپاس N.badihi (بحث) ‏۳۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۸:۰۱ (UTC)[پاسخ]


  • با تشکر از زحمات نویسنده... کتاب رضایی، عبدالعظیم. تاریخ ده هزار سالهٔ ایران آکادمیک نیست و نویسنده فقط تحقیقات شخصی خود را به صورت آزاد چاپ کرده است. لطفاً نوشته هایش را به اضافه خود یادکرد کتاب را پاک کنید. تحقیقات نویسنده ممکن است معتبر نباشد و عوام پسندانه باشد. --2.177.35.56 ‏۳۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۸:۰۰ (UTC)[پاسخ]
  • درود، تشکر بابت توجهتان. آقای رضایی که جز اساتید دانشگاهی بودند و رشته‌ تحصیلی‌شان هم که تاریخ بوده؛ بعید می‌دانم چنین شخصی نداند چگونه باید کتاب تاریخی بنویسد. البته تا جایی که من میدانم کتب بسیاری نوشته‌اند و مهمترینشان هم همین تاریخ ده هزار ساله است. اگر مقاله را بررسی کنید می‌بینید آنچه در این کتاب نوشته شده توسط کتب دیگر هم تایید شده‌است.N.badihi (بحث) ‏۳۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۸:۰۹ (UTC)[پاسخ]
    @N.badihi: سلام. من هم فکر می‌کنم اثر مرحوم رضایی معتبر نباشد. ایشان اگرچه متخصص بوده‌اند ولی کتاب تاریخ ده هزار سالهٔ ایران اصلاً آکادمیک نیست و در ویکی‌پدیا نباید به آن ارجاع داد. اگر محتوای چیزی که از ایشان گرفته‌اید در منابع دیگر هم آمده‌اند، پس لطفاً به آن منابع ارجاع دهید. درفش کاویانی (بحث) ‏۲ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۲۲ (UTC)[پاسخ]
    @درفش کاویانی: سلام. آنچه فرمودید را اصلاح کردم. سپاس بابت توجهتان :)N.badihi (بحث) ‏۳ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۰۹:۴۲ (UTC)[پاسخ]

@N.badihi: سلام و خسته نباشید خدمت نامزدکنندهٔ گرامی و تشکر بابت زحمت نگارش مقاله. مواردی به نظرم رسید که نیازه رفع بشن.

  • در ابتدای مقاله دوران کودکی غازان شرح داده شده اما بعد از اون به یکباره وارد دورهٔ پیش از سلطنت شدید. آیا دربارهٔ نوجوانی غازان اطلاعات بیشتری در دست نیست یا جزییات بیشتری دربارهٔ دوران پیش از سلطنت وجود نداره که در مقاله ذکر بشه؟
  • در این قسمت: حکومت خراسان چنان‌که ذکر شد، از طرف ایلخان به پسر او غازان‌خان سپرده شده‌بود و نیابت غازان را در این مقام امیر نوروز برعهده داشت؛ او که به تازگی مسلمان شده‌بود، به بهانهٔ مرگ بوقا به دلیل تحریک سعدالدوله و دیگران به این امر و دوستی نزدیکی که با وی داشت در ذی‌الحجهٔ سال ۶۸۷ هجری قمری به بهانهٔ سرکشی به اردوی خود و تهیهٔ حملهٔ به ماوراءالنهر غازان را در مرو گذاشته به قشلاق خود در خراسان رفت و بسیاری از امرای آن ناحیه را برضد غازان با خود همدست کرد. چند قسمت دارای ابهام هست که نیازه رفع بشن. بوقا چه کسی بود که مرگش مایهٔ دستاویز قرار گرفت و اصولا لقب بود یا شخصی خاص ؟ چه کسی دوستی نزدیک با چه کسی داشت؟ قیدو خان کی بود که امیر نوروز از او استمداد طلبید؟ علاوه بر اون چرا پس از مرگ ارغون، امیر نوروز صلاح رو در سازش با غازان دید در حالی که پشتیبان غازان از میان رفته بود و عرصه برای تاخت و تاز امیر آماده بود؟ لطفا واضح‌تر بیان کنید.
  • همونطور که میدونیم، بعد از ارغون، گیخاتو حکومت رو به دست گرفت. آیا در منابع به روابط گیخاتو و غازان اشاره‌ای شده و کیفیتش رو بیان کرده؟ چون ظاهرا اطلاعاتی در این زمینه در مقاله موجود نیست.
  • در مقاله، به صورت مختصر دلیل طغیان غازان بر علیه بایدو، تحریک امیر نوروز بیان شده. آیا موارد دیگه‌ای در این زمینه نقش داشتند؟ و اگر اینچنین بوده لطفا بیشتر به شرح و بسطش بپردازید.
  • یکی از دلایل پیروزی غازان رو میشه همکاری صدرجهان با او و امیر نوروز دونست. لطفا در بخش درگیری با بایدو به طور خلاصه، به نقش این شخص در روند قیام بر علیه بایدو بپردازید. احتمالا اطلاعات بیشتری از امیر نوروز در جریان طغیان بر علیه بایدو موجود باشه که اگه ذکر بشه برای روشن‌تر شدن قضیه مفیده.
  • لطفا مقاله رو بازبینی کنید و اشتباهات ویرایشی و نگارشی اون رو برطرف کنید به خصوص در قسمت مسلمان شدن غازان، این موارد بیشتر به چشم میخوره. یک جمله هم در این قسمت بی مناسبت و غیرضروری به نظرم رسید که حذفش کردم.

فعلا تا پایان مسلمان شدن غازان خان رو بررسی کردم. لطفا تا زمان بررسی باقی مقاله، موارد گفته شده رو رفع کنید. موفق باشید :) -- - Mr_MohammadJavad_M بحث ‏۱۶ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۰۴:۱۶ (UTC)[پاسخ]

درود Mr_MohammadJavad_M گرامی. سپاس از لطفتان. در این چند روز کمی درگیرم، به محض این که کمی سرم خلوت شد حتما مطالبی که گفتید را بررسی می‌کنم. با احترام- N.badihi (بحث) ‏۱۶ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۰۵:۳۱ (UTC)[پاسخ]
@Mr MohammadJavad M: درود، عذرمیخواهم بابت تاخیری که در انجام موارد داشتم و سپاس از این که مقاله را بررسی کردید. :)
  • درباره‌ی دوران کودکی و جوانی غازان تا این حد اطلاعات در دسترس است، من دوباره منابع را چک کردم اما متاسفانه چیزی نیافتم.
  • ابهام مورادی که گفتید را با ذکر یادداشت در مقاله رفع کردم.
  • درباره‌ی گیخاتو نیز باید بگویم مطلبی که مرتبط با غازان باشد نوشته نشده‌بود؛ در واقع در اکثر منابع ماجرای همان ولخرجی‌ها و چاو ذکر شده‌است و از غازان نامی به میان نیامده.
  • درباره‌ی شکست بایدو: همانطور که شما فرمودید از اتحاد امیر نوروز و صدرجهان این ماجرا شکل گرفت که من پس از مطالعه‌ی قسمت مربوطه احساس کردم بهتر از این هم میتوان بیانش کرد، به همین خاطر این قسمت را دوباره به صورت کامل و جامع‌تر نوشتم و هر نکته‌ای که در این شورش دخیل بود را یادداشت کردم. در منابع بیش از این چیزی نوشته‌نشده‌بود.
  • متن مقاله هم دوباره خواندم، اشکالات اندکی داشت که رفع کردم.

منتظر بررسی باقی مقاله و بیان نظرات ارزنده‌تان هستم. سپاس از لطفتان :) N.badihi (بحث) ‏۱۹ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۱۸:۴۷ (UTC)[پاسخ]

@N.badihi: خسته نباشید و همچنین ممنون از همکاریتون.

  • در باب اسلام آوردن غازان تفاوتی در جملات دیده میشه. جملهٔ نخست: غازان‌خان تمام این شرط‌ها را پذیرفت و نام خود را محمود گذاشت و به پیروی او ۱۰۰۰۰۰ تن از مغولان دیگر نیز اسلام آوردند و این پیش‌آمد نیز دشمنی میان او و بایدو را شدت داد. جملهٔ دوم: این بیانات به مزاج غازان خوش آمد و چون پیش از آن هم به امیر نوروز وعده داده‌بود که مسلمان می‌شود؛ در اوایل شعبان سال ۶۹۴ هجری قمری به حضور صدرالدین ابراهیم حمویی رفت و با حضور تمام امرا کلمه توحید گفت و به پیروی از او عده‌ی بسیاری مسلمان شدند.در منابع تا ده هزار مغول را برشمرده‌اند که به تبع سلطان و به مصداق «الناس علی دین ملوکهم» به اسلام روی آوردند. سوالی که پیش میاد اینه که این دو جمله از دو واقعهٔ جدا حکایت دارند یا به یک واقعه اشاره می‌کنند و اگر یک اتفاق موردنظر هست چرا بین اعداد مغولان مسلمان شده تا این حد اختلاف هست؟ در جایی صد هزار و در جایی ده هزار؟ لطفا بررسی و رفعش کنید. علاوه بر اون طبق چیزی که من از متن فهمیدم، غازان در میانهٔ راه نبرد با بایدو اسلام آورد. درسته؟
    • بله، غازان قبول کرد که مسلمان شود اما مراسم مدتی بعد اجرا شد. در هر دو قسمت یک اتفاق نقل شده، اما در قسمت دوم با جزییات بیشتر و بیانات امیرنوروز. شمار مسلمانان مغول هم تصحیح شد.
  • این اجازه فرصتی به دست جماعتی نفع پرست داد که به این بهانه از مردم غیر مسلمان پول هل بگیرند. پول هل چیست؟ غلط املایی رخ داده یا هل معنی خاصی داره؟ لطفا بررسی کنید. ✔Y انجام شد
  • در قراباغ اران همهٔ خاتونان، شاهزادگان، امیران و بزرگان دولت گرد آمدند و بر پادشاهی وی اتفاق نظر کردند و در وفاداری خود به او موچلکا دادند. موچلکا به چه معنی هست؟
    • معنی موچلکا همان قسم خوردن یا سند و دستخط است که در متن به واژه‌ی امروزی برگرداندم.
  • یک نکته‌ای هم در اول مقاله بیان شده که با سراسر دوران غازان مغایرت داره. وی همواره در دوران حکومت خود مدارای بودایی و سازندگی اسلام را با هم به کار گرفت و باعث شکوفایی سرزمین خود شد. حال این چه شکل مدارایی هست که در بخشی دیگر جمله‌ای بدین شرح نگارش کردید : به گفته مؤلف تاریخ حبیب‌السیر در طول یک ماه بیش از پنج تن از شاهزادگان و سی و هفت تن از امیران مغول به فرمان غازان و امیرنوروز کشته شدند. غازان‌خان پادشاهی قهار بود و سلطنت او چنان‌که هوراث اشاره می‌کند سراسر آکنده از ذکر سیاست کردن‌ها و خون‌ریزی‌ها است. دسون نیز می‌گوید که در شرح پادشاهی این ایلخان در تألیف رشیدالدین فضل‌الله کمتر صفحه‌ای است که اشاره به قتل و اعدام یکی از ارکان دولت در آن نباشد. به نظرم بهتره که جملهٔ نخست رو حذف کنید چون علاوه بر اینکه طبق جملهٔ بالا با اقدامات غازان مغایرت داره، به نوعی دارای بار ارزش‌گذارانه هست چون با نسبت دادن کلمه مدارا و سازندگی به نوعی تمجید از دین بودا و اسلام داره صورت میگیره.
    • به نظر من این جمله : مؤلف تاریخ حبیب‌السیر در طول یک ماه بیش از پنج تن از شاهزادگان و سی و هفت تن از امیران مغول به فرمان غازان و امیرنوروز کشته شدند. جالب نبود، کمی جانبدرانه و متفاوت با شخصیت غازان بود به همین خاطر این را حذف کردم تا مطالب جامعیت پیدا کند. درباره‌ی مدارای دین بودا هم تمجیدی صورت نگرفته. درواقع منظور نویسنده ویژگی‌های این مذهب بوده و آنچه که مردم به آن معتقد بودند مثل مدارا و بخشش مردمان یا مثل همان سازندگی اسلام و تعاریف دیگری که ما از اسلام و شیعه داریم.
  • سعی کنید که بخش‌های اصلی رو که دارای حجم مطالب زیادی هستند به تعدادی زیربخش تقسیم کنید تا علاوه بر زیبا شدن مقاله، از خستگی خوانندهٔ مقاله جلوگیری کنید. به طور مثال در بخش درگیری با بایدو میتونید دو زیربخش، شامل آغاز درگیری با بایدو که تا پایان دشمنی میان او و بایدو را شدت داد و دیگری درگیری نظامی غازان با بایدو تا همان سال فتح کرد، ایجاد کنید، تا علاوه بر کوچک شدن هر بخش، خواننده بر موضوع پیش رو وقوف پیدا کنه. این اقدام به خصوص در بخش‌هایی مثل سلطنت غازان خان که از حجم زیادی مطلب برخورداره، واقعا ضروری به نظر میرسه. ✔Y انجام شد
  • منظور از دو تومان لشکر چیه؟ لطفا از واژه‌های قابل فهم و رایج در هر زمینه استفاده کنید. ✔Y انجام شد
  • پس از قتل امیر نوروز در ۲۲ ذی‌القعده ۶۹۶ هجری قمری، خواجه صدرالدین احمد زنجانی، صدر جهان را که یک عده از عمال دیوانی و امرای غازانی به تصرف در اموال متهم کرده بودند از نظر انداخت. من احساس میکنم یکی از اجزای این جمله کمه چون معنی نمیده یا گنگه. ✔Y انجام شد
  • نکته‌ای که در آخر باید بگم اینه که این مقاله به علت تخصیص داشتن به یکی از ایلخانان مغول دارای تعداد زیادی اسم امیران و عاملان مغولی هست که در مقاله موجوده و در بعضی از موارد باعث سردرگمی خواننده میشه و بعضی اوقات پیچیدگی جملات هم بر این مشکل اضافه میکنه. در اوقات فراغتتون قسمت‌های مختلف مقاله رو بررسی کنید و سعی کنید تا پیچیدگی جملات و ابهامشون رو تا میتونید رفع کنید. این کار نیازمند تخصص خاصی نیست ولی به دقت نیاز داره و اینکه خودتون رو جای خواننده‌ای بذارید که برای اولین بار میخواد با این شخصیت و رویدادهای زندگیش آشنا بشه.
Mr_MohammadJavad_Mگرامی. من بسیار تلاش کردم اسامی که نویسنده به کار برده و فاقد اهمیت است را حذف کنم و حتی برای آن‌هایی هم که استفاده کردم و در متن نام بردم، یادداشت نوشتم و هرخواننده‌ای با رجوع به یادداشت‌ها کاملا متوجه هویت شخص خواهد شد. با این حال همزمان با بررسی شما، دوباره قسمت‌های مختلف را بررسی می‌کنم. سپاس از توجهتان :) N.badihi (بحث) ‏۲۱ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۱۱:۱۰ (UTC)[پاسخ]

فعلا تا قتل صدرالدین زنجانی رو بررسی کردم و در این بین مواردی که به نظرم بیاد رو هم رفع میکنم. فقط شما هم تلاش کنید که مشکلات ذکر شده رو رفع کنید و مخصوصا نکتهٔ آخر رو در نظر داشته باشید. موفق و پیروز باشید. :) -- - Mr_MohammadJavad_M بحث ‏۲۱ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۰۸:۰۰ (UTC)[پاسخ]

@N.badihi: وقت بخیر
@Mr MohammadJavad M: درود و وقت بخیر :)

  • در قسمت نبرد با ممالیک مصر و شام از شورش شخصی به نام سولامیش یاد شد اما سرانجام اقدام او بیان نشد.
    • بله، صحیح است من دویاره بررسی کردم و توضیح مختصری که در مورد این نبرد وجود داشت را به مقاله افزودم.
  • بعضی از مطالب موجود در بخش مذکور دارای ارتباط مستقیم با موضوع نیستند و بهتره که به بخشی تحت عنوان سیاست دینی غازان‌خان منتقل بشن. مطالبی مانند بازدید از اماکن مذهبی عراق یا نحوهٔ ارتباط با شیعیان و حنفیان.
    • متوجه منظورتان هستم اما این امور در راهی که به جنگ ختم می‌شد انجام پذیرفت و از طرفی کل این مطالب حدود ۲ خط است. چه کنم؟ :)
  • در قسمتی نوشتید:‌در سال ۶۹۸ هجری قمری حسام‌الدین لاچین کشته شد و دوباره الملک الناصر به حکومت رسید. در حالی که پیش از این از الملک ناصر سخنی گفته نشده و معنای حکومت دوبارهٔ او مبهمه. مگر پیش از حسام‌الدین، زین‌الدین حاکم نبود؟
    • بله، پیش از حسام‌الدین، زین‌الدین بود. من دوباره منبع را بررسی کردم و دیدم همان لفظ «دوباره» در کتاب هم ذکر شده اما این شخص پیشینه‌ای نداشته. به احتمال زیاد اشتباه شده‌است که من در متن تصحیح کردم. :)
  • در قسمت شکست نهایی غازان‌خان، از شخصی به نام قلاوون نام برده شده که امرا را بر ضد غازان متحد کرد و خطبه به نام سلطان مصر خواندند. این شخص کیست و چه نقشی دارد؟
    • منظور همان «الملک الناصر محمد بن قلاوون»، حاکم مصر بود، شاید بخاطر این که من باقی نامش را ذکر نکرده بودم دچار ابهام شده‌بودید، که حال رفع کردم.
  • یک نکته که بسیار مهمه و چندین بار در سراسر مقاله مشاهده کردم، استفاده از القابی مانند سلطان و خلیفه هست. در تاریخ اسلام خلیفه از مفهوم روشن‌تری برخورداره اما در لقب سلطان باید دقت بیشتری به خرج داد. در چندین قسمت ظاهرا از غازان با لقب سلطان یاد شده و جایی دیگر سخن از سلطان مصر به میان آمده که مشخص نیست کیست. لطفا در استعمال این واژه‌ها دقت بکار ببرید، گرچه خودم به خاطر شکی که در این مورد دارم، این موضوع رو بررسی خواهم کرد چرا که احساس میکنم کلمهٔ سلطان با وجود خلیفه معنی خواهد داد و در این زمان خلیفه‌ای به صورت رسمی غیر از چندین شخصیت ظاهری، در مصر عنوان خلیفه نداشتند. اما شما هم به این کلمات بیشتر دقت کنید چون ممکنه دارای بار معنایی‌ای باشند که مدنظر شما نیست. متأسفانه تاریخ ایران و اسلام دارای اینچنین پیچیدگی‌هایی نیز هست. :) به عنوان مثال در این جمله مشخص نیست که سلطان اول و دوم چه کسانی هستند:‌ پس از سفر سلطان به دمشق دوباره خطبه به نام سلطان مصر و خلیفه حاکم بأمرالله خوانده‌شد.
    • چه جمله‌ی پیچیده‌ای :) سعی کردم روان‌تر بیانش کنم. امیدوارم تصحیح شده‌باشد.
  • در جایی دیگر آمده: با بررسی اوضاع جنگ، روحیهٔ قوی سپاهیانش و روحیه‌س ضعیف مردم تصمیم گرفت به پایتخت بازگردد و جنگ را به فرماندهانش بسپارد. روحیهٔ قوی سپاهیان و روحیهٔ ضعیف مردم به چه معناست؟ مگه این دو گروه از هم جدا هستند؟ آیا روحیهٔ مردم پایتخت مدنظر هست؟ اگر نتونستید ابهام این بخش رو برطرف کنید اشکالی در حذف این جمله نمی‌بینم.
    • بله، همانطور که فرمودید منظور مردم پایتخت بودند که من در متن تصحیح کردم.
  • چندین بار از اولوس‌های مغول سخن به میان آمده. آیا مطالبی از کیفیت ارتباط آنان با غازان خان در منابع موجوده؟
    • در رابطه با اولوس‌ها در زمان غازان مطالب زیادی نبود، همان‌هایی که در طول جنگ رخ داده‌است از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که در مقاله توضیح دادم.
  • در دو حادثهٔ مختلف از امیر چوپان در مقاله یاد شده است. آیا این شخص دارای نقش مهمی بوده یا فقط حاکم محلی یا سرداری نظامی؟
    • در قسمت مرگ امیر نوروز، این نام را پیوند داده‌ام. در اصل یکی از سپهسالاران الجایتو بوده‌است.
  • علاءالدین را به اصفهان فرستادند، که در سال ۷۰۲ هجری قمری در همان‌جا به قتل رسید و تا حدی خیال حکومت آسوده گشت. این شخصیت کیست که قتلش موجب آسایش خاطر حکومت شد؟
    • متن را کمی تغییر دادم و نام موردنظر هم پیوند دادم تا خواننده به راحتی متوجه شود.
  • پس از اتمام قوریلتای اوجان غازان به تبریز آمد. مورد مذکور چه واقعه‌ای می‌باشد؟
    • منظور همان قوریلتای اوجان است دیگر :) شورایی که در شهر اوجان شکل گرفت.
  • بعضا کلمات و ترکیبات ستایش‌گرانه در مقاله به چشم می‌خوره که نیازه زدوده بشن مانند خواجه همچنین با قلم شیوای خود ذکر وقایع و اتفاقات ایام را به ثبت رسانده‌است. یا مانند آن مرد مدبر جهان‌گشا به ایشان توصیه می‌نمود که در لشکرکشی‌ها از راه‌داران و راهنمایان بیش از همه استفاده کنند.✔Y انجام شد N.badihi (بحث) ‏۲۳ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۱۸:۴۴ (UTC)[پاسخ]

تنها دو بخش دیگر به پایان بررسی مونده. لطفا شما بر روی رفع مشکلات محتوایی تمرکز کنید. من خودم تلاش می‌کنم که موارد املایی و نگارشی رو تصحیح کنم. پیروز باشید. :) -- - Mr_MohammadJavad_M بحث ‏۲۳ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۱۲:۰۰ (UTC)[پاسخ]

@N.badihi: از همکاریتون ممنونم :)

  • ‌ لطفا لید مقاله رو متناسب با کلیت مقاله تمکیل کنید زیرا کمی مختصر به نظر میرسه.
  • اگرچه در حال حاضر از منابع خوب و معتبری در این زمینه استفاده کردید، اما لطف کنید مطالب دانشنامهٔ اسلام رو هم در این مقاله لحاظ کنید.

طبق بررسیم، به زودی مقاله به نتیجه خواهد رسید. بهتون خسته‌نباشید میگم. موفق و پیروز باشید. :) -- - Mr_MohammadJavad_M بحث ‏۲۴ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۰۷:۰۹ (UTC)[پاسخ]

@Mr MohammadJavad M: درود، مواردی که گفت بودید را انجام دادم. :) N.badihi (بحث) ‏۲۵ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۰۸:۳۰ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.