ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/ذوالفقار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ذوالفقار[ویرایش]

خوب شد

معیارهای مقالات خوب را دارد. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۷ نوامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۲۰ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی ذوالفقار
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۳۰٬۹۹۰
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 ذوالفقار (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Hashter (بحثمشارکت‌ها)

بررسی‌کننده:

تاریخ نامزد کردن: ‏۱۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۰۳ (UTC)

  • ۷۲۸ روز پیش نامزد شده‌است.

درود بر ونداد عزیز. خوب هستید؟ بخش لید اولاً همانطور که خودتان هم حتماً آگاهید، خیلی کوتاه است. دوم اینکه در لید گفته شده نام شمشیر... به نظرم از آنجا که این یک شی است و انسان نیست، بهتر است اینگونه درباره‌اش توضیح داده نشود و مثلاً می‌توان گفت که نام/عنوانی بود که به شمشیر علی بن ابی طالب اطلاق می‌شد. سوم اینکه پیش از که نقطه گذاشته شده که باید پاک شود و چهارم اینکه چه کسی یا کسانی شمشیر را معجزه‌آسا توصیف کرده‌اند؟ با احترام بسیار. Taddah (بحث) ‏۱۵ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۳۳ (UTC)

@Taddah ارادتمند، ممنون که حالم را پرسیدید. فعلا که در مدرسه گمخ زیر سایهٔ اساتید مشغول شاگردی هستیم. لید را الان درستش میکنم، معجزه‌آسا هم ژان کالمارد در ایرانیکا گفته (miraculous sword of Ali) که من هم نفهمیدم منظورش چیست چون معمولا نباید در یک مقالهٔ علمی صفات ابهام‌دار را بکار ببرند. فعلا حذفش میکنم. با احترام بسیار متقابل. Hashter ‏۲۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۰۱ (UTC)
لید فکر می‌کنم تا همین حد کافی باشد. می‌توانم کمی بیشتر هم کنم. سپاس از توجهتان
پیگیر جعبه اطلاعات هم هستم چون برای همچین مقاله‌ای جعبه اطلاعات خیلی سخت پیدا میشود. مقاله جای گسترش هم دارد ولی فکر می‌کنم تا همینقدر هم برای خوبیدگی کافی باشد. Hashter ‏۲۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۱۹ (UTC)

ونداد گرامی به نظرم لید را کمی دیگر گسترش دهید. خواندن لید به تنهایی باید بتواند برای خواننده کافی باشد. به نظر خودتان اکنون اینگونه هست؟ Taddah (بحث) ‏۲۲ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۲۱ (UTC)

✓ حق با شماست. Hashter ‏۲۲ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۲۸ (UTC)
  • بخش «خصوصیات»: پیشنهادم این است که به «توصیف» تغییر نام دهد.
  • به نظرم عبارت «ذوالفقار به فرمان خداوند دارای قدرت معنوی بوده‌است.» نیازمند توضیح بیشتری است. قدرت معنوی یعنی چه؟
  • «از جنس آهنی ساخته شده که کنار کعبه مدفون بوده‌است.» هم همینطور. آیا آنجا معدنی بوده؟ یا گنجی بوده؟
  • «طول ذوالفقار هفت وجب بوده» خب منظور از هفت وجب، چند سانتی متر است؟ اینجا خوب است که یک مقایسه ای هم با ابعاد شمشیرهای متداول آن زمان داشته باشید.
  • به نظرم در دو لبه یا دو سر داشتن آن کمی سطحی عبور کرده اید. آیا بحث و گمانه زنی در این زمینه وجود دارد؟
  • آیا نام گذاری روی شمشیر در اعراب صدر اسلام یک سنت بوده است؟ در این صورت، به نظرم یک پیش زمینه می خواهیم که در این مورد توضیح دهد.
  • بعنوان را سرِهم ننویسید.
  • «سرگذشت» بیشتر برای افراد به کار می رود. با عنوان سرگذشت موافق نیستم.
  • به نظرم این بخش سرگذشت احتیاج به بخشبندی دقیق تری دارد. مثلا اول زیربخش پیدایش، بعد مالکیت علی، بعد در دوره بنی امیه و بنی عباس و بعد هم در زمان حال (آیا گزارشی هست که مثلا اکنون در موزه ای جایی قرار داده شده باشد؟) و نهایتا زیربخش آینده (که اکنون نام مهدویت را بر آن نهاده اید).

فعلا تا اینجا. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۲۳:۴۳ (UTC)[پاسخ]

  1. ✓
  2. منبعش ایرانیکاست و توضیح بیشتری هم نداده‌است. من هم متوجه نشدم. دانشنامه جهان اسلام هم چنین گزارشی نکرده. فعلا حذفش کردم، بعدا اگر توانستم برش می‌گردانم.
  3. در این مورد هم منابع مقاله اطلاعات بیشتری به دست نداده‌اند. احتمالا منظورش این است که که نزدیکی کعبه یک معدن آهن وجود داشته.
  4. اطلاعاتی موجود نیست. هفت وجب بین ۱ تا ۱/۵ متر است.
  5. دانشنامه جهان اسلام دو سر بودن ذوالفقار را رد کرده‌است که افزودم‌. اویگن میتووخ هم تلویحا نظر مشابهی دارد ولی از ترس اینکه جعل منبع نشود ذکر نکردم.
  6. بله. اعراب روی تک‌تک ابزارآلات جنگی‌شان اسم می‌گذاشته‌اند. (مثلا نک en:Possessions of Muhammad: که اسامی ابزارآلات جنگی متعلق به پیامبر را ذکر کرده.) منتهی منبع معتبری ندارم که این موضوع را اثبات کند. تاریخ اسلام خودش به حدی بحث‌برانگیز بوده که کسی دیگر به این موضوعات توجهی نکند. مع‌الوصف من همچنان دنبال منبع هستم و اگر پیدا شد می‌افزایم.
  7. در حال انجام...
  8. ✓
  9. ✓
Hashter ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۴:۲۶ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.