ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/حادثه آکو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حادثه آکو[ویرایش]

خوب شد

معیارهای مقالات خوب را دارد. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۴ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۰:۰۱ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی حادثه آکو
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۲۳٬۹۱۱
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ تاحدودی
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 حادثه آکو (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Roozitaa (بحثمشارکت‌ها)

تاریخ نامزد کردن: ‏۸ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۱:۱۵ (UTC)

بررسی‌کننده: ٪ مرتضا (بحث)

  • ۱٬۱۹۰ روز پیش نامزد شده‌است.
  • پاراگراف «پس از رسیدن پیک دوم که حامل نامه برادر ارباب سابق بود…» نیاز به بازنویسی و همچنین توضیح بیشتر دارد.
  • برای اشاره به آوایشی یوشیئو، هم از آوایشی و هم از یوشیئو استفاده کرده‌اید که برای مخاطب فارسی‌زبان کمی گیج کننده است. پیشنهاد می‌کنم فقط از یک کدام استفاده شود.
  • آوایشی اینطور که نوشته‌اید سه فرزند داشت که یکی را نزد خود نگه داشت. در این صورت عبارت «از ریکو طلاق گرفت و او را به همراه سه فرزند دیگرش» اشتباه است.

٪ مرتضا (بحث) ‏۶ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۸:۴۷ (UTC)[پاسخ]

  • مورد اول و دوم را انجام دادم اما نوشته شده اُوایشی سه پسر داشت نه سه فرزند. Roozitaa (بحث) ‏۶ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۵۸ (UTC)[پاسخ]
    «در حالی که یوشیئو در حال انجام کار بر روی کارهای باقیمانده تحویل قلعه بود، همسرش، اُوایشی ریکو به همراه سه فرزندش برای مدتی به خانه پدری‌اش بازگشتند.»٪ مرتضا (بحث) ‏۷ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۰۴:۰۷ (UTC)[پاسخ]
    مشکل کجاست؟ همسرش ریکو پسر سوم را حامله بود. پسر ارشد نزد پدرش ماند و ریکو همراه سه فرزندش (دو دختر و یک پسر) به خانه پدری بازگشت. Roozitaa (بحث) ‏۷ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۰۴:۲۳ (UTC)[پاسخ]
    مشکل معلوم است. اگر سه فرزند داشته و یک فرزند را نزد خود نگه داشته، پس مادرشان را به همراه دو فرزند راهی می‌کند (طبعا جنین فرزند شمرده نمی‌شود چون هنوز به دنیا نیامده). اعداد را خودتان کنترل کنید. ٪ مرتضا (بحث) ‏۷ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۱:۴۹ (UTC)[پاسخ]
    البته ممکن است همان بار اول هم چهار فرزند داشته و همان بار اول هم پسر ارشد را راهی خانه پدربزرگ نکرده باشد. در این صورت ابهام زدایی کنید. ٪ مرتضا (بحث) ‏۷ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۱:۵۲ (UTC)[پاسخ]
  • عنوان حادثه آکو در جاهای مختلف مقاله، مختلف نوشته شده‌است؛ مثلاً «فاجعه ۴۷ رونین»، «رویداد آکو» و … همچنین یک جا از بر حق بودن ۷۲ رونین سخن گفته شده در حالی که گویا ۴۷ نفر بوده‌اند. لطفاً این موارد را یکسان‌سازی کنید.
  • در قسمتی که داستان چوشینگورا را توضیح می‌دهید، در ابتدا، در یک جمله بگویید که این داستان الهام گرفته از حادثه آکو است و بازتاب دهنده همه وقایع نیست. این توضیح را در انتهای بخش گذاشته‌اید و تا زمانی که به جمله آخر نرسیده بودم، برایم مبهم بود. چون در بخش نمایش دوباره به این داستان پرداخته‌اید، پیشنهاد می‌کنم توضیخات مربوطه را به این بخش منتقل کنید. چون کسی که قسمت نمایش را می‌خواند تازه متوجه می‌شود این که گفته شده چوشینگورا بازتاب دهنده همه واقعیت نیست، علتش چیست.
  • «تا زمان ظهور تلویزیون در دهه،...» در کدام دهه؟
  • خوب است آنجا که بخش مبنای تاریخی را شروع کرده‌اید و «دوره ادو» را نام برده‌اید به سالهای شروع و پایان این دوره اشاره کنید.
  • در بیان تاریخ‌ها، بنا به دلایلی که خودتان می‌دانید از ماه‌های میلادی استفاده نکرده‌اید و گفته‌اید ماه دوم، ماه دهم و… این ذهنیت در من بوجود آمد که شاید مبنای سالها هم میلادی نباشد و ژاپنی باشد؛ بنابراین در اولین جایی که این فرمت را به کار برده‌اید، برای شفاف سازی عبارت «میلادی» را به سال اضافه کنید.
  • به نظرم لید مقاله را می‌توانید خلاقانه تر بنویسید. الان در لید بعضی از جزئیات وجود دارد که بهتر است از لید که نوعی چکیده‌است، حذف شود (مثلا شرح دقیق درگیری آسانو و کیرا با این که آن دو قبل از درگیری در آن سالن چه می‌کردند یا این که پس از تسلیم در چهار عمارت اربابی نگهداری شدند) و در عوض مثلاً در مورد اهمیت این رویداد نزد مردم (این که مردم فکر می‌کردند فرهنگ سامورایی مرده‌است و این رویداد به این فرهنگ جانی تازه داد) را بیاورید.
  • «سامورایی‌های خودکشی کرده» رده مناسبی برای این مقاله به نظر نمی‌رسد.
  • اعداد سمت راست گاهشمار را متوجه نمی‌شوم؟

٪ مرتضا (بحث) ‏۸ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۰۴:۱۴ (UTC)[پاسخ]


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.