ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/احمد پژمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

احمد پژمان[ویرایش]

واجد معیارهاست. البته به لحاظ محتوایی جا دارد مواردی اضافه شود که با توجه به فقدان منابع معتبر در این زمینه، از آن صرف نظر می شود. ٪ مرتضا (بحث) ‏۷ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۲۳ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

خوب شد

پیشاخوبیدگی احمد پژمان
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۳۲٬۸۰۵
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
ناظر: ٪ مرتضا (بحث) ‏۷ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۲۰ (UTC)[پاسخ]
 احمد پژمان (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: MBozorgmehr (بحثمشارکت‌ها)، (با مشارکت عمده توسط کاربر:Gm110m)

بررسی‌کننده: ٪ مرتضا (بحث)

تاریخ نامزد کردن: ‏۵ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۰:۱۱ (UTC)

  • ۱٬۲۸۴ روز پیش نامزد شده است.
  • درود، مقاله احمد پژمان به‌خدمت دوستان و کاربران محترم برای بررسی به‌عنوان مقاله خوب با کمک و مشارکت جناب Gm110m، ارایه می‌گردد. امیدوارم با نظر همکاران عزیز و رفع ایرادات احتمالی، به نتیجۀ مطلوب برسد.--بزرگمهر (بحث) ‏۵ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۰:۱۱ (UTC)[پاسخ]

خسته نباشید بزرگمهر گرامی، کاربر پرکار و بی‌حاشیه ویکی. باید بگویم که از اینکه یوهانس برامس را خوبیده کردید، بسیار خوشحال شدم؛ چون برامس از آهنگسازان مورد علاقه من است. در این مقاله دیدم که نام ترانه‌ها را ایتالیک و در گیومه نوشته‌اید. عنوان ترانه تنها باید در گیومه باشد و ایتالیک نوشتن آن نادرست است. همچنین، یکجا دیدم که نام فردی را در گیومه نوشته بودید. نام افراد به شکل ساده نوشته میشود و نه در گیومه. همینطور، نام اپراها برخی جاها ایتالیک نوشته شده و برخی جاها در گیومه؛ حال آنکه ایتالیک نوشتن آنها صحیح است. لطفاً این موارد را اصلاح کنید. سپاس بسیار. Taddah (بحث) ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۰۰ (UTC)[پاسخ]

@Taddah: درود بر شما و سپاس برای بازخوانی و بررسی دقیق مقاله. خیلی خوشحالم که هر دو به موسیقی کلاسیک و یوهانس برامس علاقه‌مندیم. مواردی که اشاره کردید، تا آنجا که چشم یاری می‌کرد، اصلاح کردم. اگر بازهم ایرادی وجود داشت بگویید تا رفع کنم یا اگر زحمتی نیست خودتان که صاحب‌نظر هستید، انجام دهید. باز هم سپاسگزارم از لطفی که به من داشتید و مقاله را با دقت خواندید. ارادتمند. --بزرگمهر (بحث) ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۰۳ (UTC)[پاسخ]

@MBozorgmehr و Gm110m: سلام. مقاله را یک دور خواندم و چندجا که نیاز بود ویراستاری انجام دادم. مقاله خیلی خوبی است، دستتان درد نکند. اما چند نکته:

  • دوسالانه و جایزه آهنگسازی، انتظار می رود که رویدادهایی تکرار شونده باشند. اما در مورد هر دو فقط به یک رویداد اشاره شده است. آیا این رویدادها ادامه داشته اند؟ ذکر شود. نداشته اند؟ ذکر شود.
 پاسخ: ✓ دو رویداد با توضیح، ترکیب شد.
  • نقل قول هایی که در بخش بزرگداشت اشاره کرده اید، چندان دانشنامه ای به نظر نمی رسد.
 پاسخ:✓ ، خلاصه کردم و مقداری هم زدودم.
  • در جدول موسیقی فیلم، سرستونِ دو ستون «نام کارگردان» و «سال انتشار» را با هم Merge کرده اید. در جدول های بعدی هم چنین ادغامی به چشم می خورد. دلیل آن را متوجه نشدم؟ وقتی تمام سطرها این دو ستون جدا از همند دلیلی به این ادغام نیست.
 پاسخ:✓ ، انجام شد.
  • مشابه بند فوق، در جدول اول در ستون «نام اثر/سال انتشار» به چشم می خورد؛ با این تفاوت که سه سطر اول هم ادغام شده اند. احتمالا به این دلیل که سال انتشار آن مشخص نبوده است. خب به نظرم لزومی به ادغام نیست و از «نامعلوم» یا «-» استفاده کنید.
 پاسخ:✓ ، انجام شد.
  • آنچه در زیر عنوان «نقد» نوشته اید، در واقع، نقد آثار پژمان یا خود او نیست. بلکه دلایلی است بر رد یکی از ادعاهای مطرح شده در مورد او. به نظر من می توانید زیربخشی به این موضوع اختصاص دهید (مثلا اولین آهنگساز چندصدایی) و هم نظر کسی که او را اولین آهنگساز چندصدایی خطاب کرده و نظر کسی که این ادعا را رد کرده است، هر دو را (با لحاظ کردن وپ:دبط) منعکس کنید.
 پاسخ:✓ ، انجام شد. در این مورد همه را به هم پیوند دادم و در محور یک موضوع قرار دادم. جداکردن آن دو بخش به نظرم از موضوع جدا می‌شد و الان وحدت دارند. اکثر بررسی‌ها در مورد سبک احمد پژمان است و کسی به تحلیل آثارش نپرداخته است.
  • با توجه به آنچه در بند قبلی گفتم، بخش نقد شما خالی می شود. به نظرم حتما نقدهایی به آثار او وارد شده که خوب است به مقاله اضافه شود. هرچند که من موافق جدا کردن نظرات مثبت و منفی نیستم و اظهارات مثبت هم در دل خود «نقد» دارند. تمجیدها (اظهار نظرهای مثبت که نگاه کارشناسانه ندارند و فقط تعریف و تمجیدند) هم که جایشان در دانشنامه نیست.
 پاسخ: متاسفانه در ایران نقد و تفسیر موسیقی به آن معنا که در موسیقی کلاسیک یا غرب معمول است نداریم. اگر منبعی معتبر پیدا شود و دارای وزن مناسب باشد، حتما در مقاله خواهم آورد. اما تاکنون چیزی دستگیرم نشده است.
  • گفته اید که بسیاری از آثار وی در خارج از ایران اجرا شده است. در نقدها و نظرها، غیر از اظهار نظرهای داخلی چیزی ندیدم. آیا یک منتقد، آهنگساز، ناشر یا موسیقی دان خارجی در مورد وی اظهار نظر نکرده است؟
 پاسخ: همان‌طور که گفتم مطلبی در این مورد که دارای وزن باشد، وجود ندارد. اگر هم به احتمال خیلی کم وجود داشته باشد، باید در روزنامه‌ها و مجلات قدیمی جشتجو کرد که در دسترس نیست.
  • بعضی از نقل قول هایی که در بخش از نگاه دیگران آمده، بیشتر تمجید است و اصولا نقل قول ها زیاد است. بهتر است به زبان خودتان، جانِ کلام آن فرد صاحب نظر را منتقل کنید و حجم نقل قول های تمجیدآمیز را کمتر کنید.
 پاسخ: ✓ ، نقل قول‌ها را خلاصه و تمجیدها را زدودم.
  • اصولا بخش «از نگاه دیگران» جایش در بخش آهنگسازی نیست. آن را به یک بخش مستقل ارتقا دهید. در عوض، می توانید آثار را به عنوان یک زیربخش در اینجا اضافه کنید.
 پاسخ: در نقد و تحلیل سبک پژمان در نگاه دیگران ادغام شد اگر قبول افتد.
  • «احمد پژمان که پس از سال‌ها اقامت در خارج از کشور، دچار افسردگی و غمِ دوری از وطن شد، سرانجام با تشویق عده‌ای از سینماگران که با وی در یک جشنوارۀ فیلم خارجی ملاقات داشتند، تصمیم گرفت خانواده و همسرش را رها کند و به ایران بر‌گردد.» لحن جمله طوری است که انگار از همسرش رسما یا غیررسما جدا شده در حالی که ظاهرا اینطور نیست.
 پاسخ: بله از همان وقت یا بعدا سرانجام به جدایی انجامید ولی اشارۀ مستقیمی در منابع پیدا نکردم. هر چند در زندگی خصوصی اشاره کلی دارد.
  • در مورد بازگشت به ایران گفته اید. در زندگی خصوصی گفته اید که در امریکا زندگی می کند. پس بعد از بازگشت به ایران، دوباره به آمریکا بازگشته که مشخص نشده کی یا به چه دلیل؟
 پاسخ:✓ توضیحات از زبان خودشان افزوده شد که به خاطر خانواده به آمریکا می‌روند. هم در ایران و هم (به‌خاطر خانواده) در آمریکا زندگی می‌کنند، هر چندماه یک‌بار به ایران می‌آیند.
  • آیا آثاری ندارد که توقیف شده باشد؟ در دو جای مقاله، در پرانتز به نام پدر و نام مادر وی اشاره شده است. خوب است این دو در همان جمله نخست که زندگی نامه را شروع کرده اید، ذکر شوند.
 پاسخ: جایی به آثار توقیفی پرداخته نشده اما بی‌شک آثار موسیقی پاپ ایشان که توسط خوانندگان خارج از کشور اجرا شده، در ایرانِ کنونی قابل پخش نیستند. ✓ نام پدر و مادر در جملهٔ نخست افزوده شد.
  • «پس از آن به سببِ شغل پدرش...» خب، شغل پدرش چه بود؟
 پاسخ: ✓ شغلِ مدام در حال تغییرِ پدر، افزوده شد.
  • اگر بگویید پدر و مادرش اهل کجا بودند، خوب است. اینطور که معلوم است، زاده شهرستان لار است. اما به نظر می رسد که تولدش در لار هم به سبب شغل پدر بوده باشد. معلوم کنید که اصالتا کجایی است.
 پاسخ: بله خودشان زادهٔ لار هستند اما متأسفانه به وضوح در مورد اصالت پدر و مادر مطلبی یافت نشد. تنها به «منزل پدربزرگ و مادربزرگ (مادری) در تهران» اشاره شده، که در مقاله گنجانده شده است.
  • «وی به‌عنوان یکی از سرشناس‌ترین آهنگسازان موسیقی کلاسیک در ایران، آثار مهمی طی فعالیت‌های هنری خود» و «وی از موسیقی‌دانان معتبر و صاحب سبک در ادبیات موسیقی معاصر ایرانی به‌شمار می‌آید.» حاوی کلمات تمجید آمیز است؛ سرشناس ترین، مهم، معتبر.
 پاسخ: ✓ متن را تغییر دادم.
  • «موسیقی فیلم» آیا یک سبک در موسیقی حساب می شود؟ در جعبه اطلاعات چنین آمده.
 پاسخ: بله از موسیقی فیلم در جعبه اطلاعات هم به‌عنوان یک سبک نام می‌برند. در خارج از کشور هم سبک موسیقی فیلم پس از آهنگسازی تدریس می‌شود. به عنوان نمونه سبک موسیقی فیلم در موریکونه انگلیسی وجود دارد.
  • آیا در پروژه های خواهر (مثل انبار یا گفتاورد) اثری از او بارگذاری نشده؟ که در جستارهای وابسته لینک آنها را گذاشت؟
 پاسخ: خیر پیدا نکردم. فقط در ویکی گفتاورد مطلب مختصری وجود داشت که در بخش پیوند به بیرون همراه با بازدید و دانلود از نت‌های رایگان قرار دادم.
  • چون گفته اید صاحب سبک بوده است، آیا بخشی در مورد دیدگاههای وی در مورد موسیقی/آهنگسازی یا موضوعات مشابه می توان ایجاد کرد؟
 پاسخ: دیدگاه‌های وی تا آنجا که منابع اجازه می‌داد، در همان حدی است که در بخش آهنگسازی و از نگاه دیگران آمده است. مطلب مهم دیگری پیدا نکردم و اگر هم باشد تکراری است.
  • آیا موسیقیدان مشهوری هست که او استادش بوده باشد؟
 پاسخ: به‌صورت ویژه و تخصصی شاگرد سرشناسی نداشته که خودش هم اشاره داشته باشد ولی در متن مقاله اشاراتی از حسین علیزاده و دیگران آمده که به صورت عمومی در دانشگاه‌ها بوده است.
  • یکی از نکات جالب این است که همزمان برای هنرمندان ساکن ایران و هنرمندان ساکن امریکا آهنگ می ساخته. آیا از این بایت با حاشیه ای مواجه نشده است؟
 پاسخ: خبری مبنی بر حاشیه‌ساز بودن این نوع همکاری متضاد پیدا نکردم و به احتمال زیاد وجود نداشته است. در این مورد فقط در محافل خصوصی از وی به عنوان «جمع اضداد» نام می‌برند که مطلب یا منبعی در این باره پیدا نکردم.

٪ مرتضا (بحث) ‏۵ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۰:۳۲ (UTC)[پاسخ]

@مرتضا: در حال انجام... با سپاس از بررسی مقاله، به مرور موارد مطرح‌شده را بررسی خواهم کرد و به‌خاطر اینکه تعارض ویرایشی پیش نیاید، ابتدا صبر می‌کنم تا جناب Gm110m نظرشان را اعلام کنند و سپس همۀ موارد را انجام و پاسخ خواهم داد.--بزرگمهر (بحث) ‏۶ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۴:۳۶ (UTC)[پاسخ]
@مرتضا: درود بر شما، تا آنجا که توانستم اصلاحات را انجام دادم و به نظرم با رفع ایراداتی که گرفتید، مقاله شکل بهتری پیدا کرد. مطلبی بود باز هم در خدمتم و سپاس بابت زحمات. ارادتمند.--بزرگمهر (بحث) ‏۶ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۷:۲۲ (UTC)[پاسخ]
  • @مرتضا: درود بر شما و سپاس بابتِ حُسن توجه و دقت موشکافانه‌. همچنین وقتی که برای بازخوانی و ویرایش گذاشتید. تلاش می‌کنیم تا ایراد‌ها و موارد قابل تغییر را، همراه با جناب بزرگمهر، بهبود ببخشیم. سؤالی هم در مورد استفاده از «ملیت» یا «خاستگاه» در جعبهٔ اطلاعات مقاله دارم. آیا استفاده ازاین آیتم در جعبه ایرادی دارد؟. ارادتمند. Gm110m (بحث) ‏۶ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۱۱ (UTC)[پاسخ]

@Gm110m و MBozorgmehr: با تشکر از سرعت عمل شما. به زودی جمع بندی می کنم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۶ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۳۶ (UTC)[پاسخ]


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.