ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/دلفین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دلفین[ویرایش]

دلفین (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
با تشکر از نگارنده، خوشبختانه سال ۹۱ سال پرباری در زمینهٔ زیست شناسی برای ویکفا بوده‌است. این هم از عیدی جناب نوژن به ویکفا در آستانهٔ نوروز سال ۹۲.برگزیده شد

Roozitaa (بحث) ‏۱۶ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۲۱:۴۳ (UTC)[پاسخ]

نامزدکننده: نوژن (بحثمشارکت‌ها) ‏۶ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۱۷:۲۵ (UTC)[پاسخ]

  • خواندن نثر شسته و رفته و موضوعات بکر مقاله لذت بخش بود. چند نکته:
  1. به دیباچه یک چند خطی در مورد برخی از موضوعات آمده در متن بهتر است اضافه شود. انجام شد.
  2. در دیباچه آمده «۴۰ گونه دلفین وجود دارد که در ۱۷ سرده گوناگون رده‌بندی شده‌اند.» اما در متن بخشی به توضیح در مورد این موضوع اختصاص داده نشده و فقط نام سرده‌ها و گونه‌ها بطور راندوم و پراکنده در بخش‌ها به چشم می‌آیند. انجام شد.
  3. در متن آمده است که «این رفتارها پس از آن بروز پیدا کردند که یک انسان برای مدت طولانی با دلفین خاصی ارتباط دوستی برقرار کرده و دلفین «خجالت» خود نسبت به آن انسان را از دست داده‌است.» در مورد حیوانات اطلاعات چندانی ندارم ولی به نظر یکی خجالت یکی از ویژگی‌ها رفتاری انسان است، در بخش توضیح داده نشده‌است که وجود خجالت در دلفین به چه نحوی است و آیا اصلاً خصلتی ثابت شده است یا خیر؟ من به ویژه واژه خجالت را در متن در گیومه قرار دادم تا به «تعبیر بودن» آن اشاره کرده باشم. در واقع خجالت برای جانوران بی‌معنی است و در اینجا صرفن معیاری است که کم‌شدن آن مترادف بوده است با افزایش ارتباط متقابل و نزدیکی میان آن دلفین و یک انسان. در میان انسان‌ها هم «ریختن خجالت» مترادف با افزایش نزدیکی و شناخت میان دو کس است.
  4. هٔ در برخی از موارد بدون همزه آمده است. من هیچ‌گاه هٔ به کار نمی‌برم!
  5. در متن آمده که «در فرهنگ ایرانیان دلفین بستگی نزدیکی با آیین مهر دارد چنانکه در بسیاری از آثار برجا مانده از این آیین، مهر در دوران کودکی و در کنار مادرش ناهید یا به تنهایی سوار بر دلفین دیده می‌شود.» اگر تصویری برای این متن پیدا می‌کردید خیلی بهتر بود. شوربختانه حتا در اینترنت نیز تصویری در اینباره نیافتم.
  6. به نظر شما شمن را به یاد آر هنگامی که می‌گفت: «آدمی رویایی از دلفین است» یعنی چی؟ کاش شعر قابل درک‌تری را انتخاب می‌کردید. قبول دارم که فهمیدن این شعر کمی مشکل است؛ چرا که خواننده باید پیش‌زمینه‌ای درباره باورهای شمنیسم داشته باشد. در این باورها، جانوران قدرتمندی چون پلنگ و دلفین و غیره صرفن جانور نیستند و بالاتر از انسان قرار می‌گیرند. از این رو، به گفته آن شمن، انسان در نهایت رویایی است که یک دلفین در ذهن خود پرورش داده و اوست که بالاتر از آدمی قرار می‌گیرد. شعر زیبایی است، ولی اگر چیز بهتری پیدا کردم عوضش می‌کنم.
  7. خوردن گوشت انواع دلفین از نظر مذاهب چگونه‌است؟ هیچ چیزی در اینباره پیدا نکردم.
  8. پس از عنوان کردن مطلب فرزندکشی آمده‌است که «با آنکه دلیل مشخصی برای چنین رفتاری وجود ندارد، به نظر می‌رسد که رفتارهای پرخاشگرانه ناشی از برتری‌جویی در گروه در آن نقش داشته باشند.» مشخص نیست که آیا برتری‌جویی دلیل رفتارهای پرخاشگرانه‌ای است که در نهایت منجر به فرزندکشی می‌شود و یا اینکه برتری‌جویی دلیل مستقیم فرزندکشی است؟Roozitaa (بحث) ‏۱۳ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۰۱:۱۰ (UTC) در هر صورت نتیجه یکی است! برتری‌جویی با خود رفتار پرخاشگرانه می‌آورد و قربانیش هر کسی می‌تواند باشد. -- نوژن (بحث) ‏۱۵ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۰۱:۳۲ (UTC)[پاسخ]
نوشتار فهرست دلفین‌ها را ساختم و پیوندش را در نوشتار اصلی آوردم. -- نوژن (بحث) ‏۱۶ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۰۴:۱۳ (UTC)[پاسخ]