ویکی‌پدیا:نوشتار پیشنهادی هفته/۲۰۱۲/۳۹

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ناصر فکوهی (زادهٔ ۱۳۳۵ خورشیدی در تهرانانسان‌شناس، نویسنده و مترجم ایرانی‌است. وی همچنین دانشیار گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، مدیر تارنمای انسان‌شناسی و فرهنگ و عضو انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و ایران‌شناسی‌است.

فکوهی دکترای جدید انسان‌شناسی سیاسی خود را در سال ۱۳۷۳ از دانشگاه پاریس دریافت کرد. وی آثار متعددی در حوزه انسان‌شناسی —اعم از تألیف و ترجمه— دارد. از مهمترین تألیفات وی می‌توان به کتاب‌های تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی، انسان‌شناسی شهری و پاره‌های انسان‌شناسی اشاره کرد. همو گفت‌و‌گوها و میزگردهای فراوانی با اندیشمندان ایرانی همچون عبدالله کوثری، رامین جهانبگلو، علی بلوکباشی، شهلا حائری و غیره در ارتباط با انسان‌شناسی و حوزه‌های مرتبط با آن داشته‌است.

رامین جهانبگلو در مقاله‌ای در تارنمای اندیان اکسپرس، فکوهی را در کنار جواد طباطبایی، بابک احمدی، حمید عضدانلو، موسی غنی‌نژاد و فاطمه صادقی جزو روشنفکران گفتمانی دانسته که در مقابل روشنفکران دهه هفتاد و هشتاد قرار می‌گیرند.

ایشان در گفتگوها و مقالات خود درباره موضوعات متفاوتی همچون جوانان و ازدواج آنها، زنان، مشکلات نظام دانشگاهی، بومی گزینی، نقد فیلم‌های داستانی و مستند و وقایع سیاسی خاورمیانه را با نگاهی انسان شناسانه و همچنین رویکرد اخیر خود در ارتباط با اقوام و حوزه‌های مختلف فرهنگ و هویت قومی و غیره را در مجلات، روزنامه‌ها، تارنماهای خبری و جامعه شناسی داخل و خارج از ایران و همچنین جلسات نقد و بررسی در اجلاس‌های مختلف ارائه داده است. همچنین پروژه انسان‌شناسی تاریخ فرهنگی ایران معاصر را که بیشتر ملهم از نظریات پسا‌آنال می‌باشد را در حال مدیریت و کامل کردن آن است.