ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/دور چهاردهم/Jeeputer

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Jeeputer (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)

درود خدمت ویرایشگران ویکی‌پدیای فارسی. من از سال ۲۰۱۴ به جمع مشارکت‌کنندگان پیوستم و پس از مشارکت‌های پراکنده، در سال ۲۰۱۹ فعالیت جدی خود را آغاز کردم. پس از دو دوره ویکی‌بانی در سال ۲۰۲۱ طی ویکی‌پدیا:درخواست‌های مدیر شدن/Jeeputer دسترسی مدیریت را از اجتماع کسب کردم. کنش‌ها و شمار ویرایش‌هایم از طریق پیوند «آمار» در الگوی اطلاعات کاربری‌ام در بالا می‌توانید مشاهده کنید.

پرسش‌های عمومی[ویرایش]

  1. چه تجربه‌ای در فرایندهای حل اختلاف ویکی‌پدیا داشته‌اید؟ آیا برای حل اختلافات نظر سوم ارائه داده‌اید؟ آیا تاکنون میانجیگری کرده‌اید؟ لطفاً دیدگاهتان را در این باره شرح دهید.
    معتقدم اکثر اختلافات را با کمی مدارا و تأمل می‌توان بدون نظر سوم و میانجی‌گری دیگران حل کرد. اما در برخی موارد کاربران به هر دلیل نمی‌توانند به نتیجهٔ مطلوب برسند. در چنین مواردی سعی می‌کنم بدون ورود به بحث محتوایی، با ارائهٔ راهکار کاربران درگیر را به سمت حل اختلاف هدایت کنم. برای مثال اخیراً در این بحث (مشخصاً ویژه:تفاوت/37793857 و ویژه:تفاوت/37799886) به درخواست یکی از کاربران درگیر، کمک کردم که گرهٔ بحث موقتاً گشوده شود و بحث و حل اختلاف ادامه پیدا کند.
  2. چه طور تصمیم می‌گیرید که در قبال کنش نابخردانه‌، باید واکنش سخت‌گیرانه (تحریم یا سلب دسترسی مدیریت) نشان داد یا واکنش سهل‌گیرانه (مدارا، تذکر، هشدار)؟
    سوابق کاربر در این زمینه مهم، و بر روی تصمیمی که اتخاذ می‌شود، اثرگذار است. اما ملاک اصلی من برای چنین تصمیمی، پیشرفت و صلاح پروژه است. باید سنجید که برخورد سخت‌گیرانه بیشتر به نفع پروژه است یا مدارا. برای مثال باید دید که اگر یک مدیر مدام یک اقدام نادرست (مثلاً قطع دسترسی نادرست) را تکرار می‌کند، فعالیت‌های پررنگ و مفید دیگری دارد یا خیر؟ اگر دارد، آیا می‌توان با منع او از قطع دسترسی مشکل را حل کرد؟ پاسخ چنین سؤالاتی پیشنهاد من برای واکنش در برابر آن مدیر را مشخص می‌کند.
  3. در صورتی که در پرونده‌ای ادعای تعارض منافع برایتان مطرح شد چه کار می‌کنید؟ (در چه صورت از نشستن بر جایگاه ناظر انصراف می‌دهید)؟
    خرد جمعی می‌تواند از هر معیار دیگری منطقی‌تر باشد. اگر از همان ابتدا خودم احساس کنم که نمی‌توانم بی‌طرفانه تصمیم بگیرم، کناره‌گیری می‌کنم، اگر نه تصمیم را به سایر اعضا می‌سپارم.
  4. اگر عضو هیئت شدید، آیا در طول یک سال آینده مانعی بر سر راه شما برای فعالیت در ویکی‌پدیا وجود خواهد داشت؟ اگر به عنوان ناظر انتخاب شدید و بعد از مدتی به هر دلیلی امکان حضور در ویکی‌پدیا را نداشتید چه کار می‌کنید؟
    مانعی که اکنون بتوانم پیش‌بینی کنم، خیر. در صورت نبود امکان مشارکت، سعی می‌کنم پیش‌تر سایر اعضا را از این موضوع آگاه کنم تا زمان کمتر برای انتظار حضورم تلف شود.
  5. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن موفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا موفق بوده‌است.
    پروندهٔ دوم Samuel T.Owen در دورهٔ دوازدهم به‌نظر من یکی از صریح‌ترین پرونده‌هایی بود که من از آن آگاهم. هرچند که با تغییر روند از سوی مدیر می‌شد نتیجهٔ بهتری گرفت و Samuel T.Owen نیز مدیر فعالی بود، اما طبق معیارهای شخصی خودم، در آن مقطع سلب دسترسی نفع بیشتری برای پروژه داشت. در شرایط ایدئال، هر کاربر پس از یک بار تذکر باید رویهٔ خود را اصلاح کند. اما تذکر دوم هم بد نیست برای اعطای فرصت دوباره به کاربر داد. در نهایت اما عدم تغییر رویه پس از تذکر دوم موجه نیست و باید سخت‌گیرانه برخورد کرد. به‌نظرم اقدام بی‌تعارف هیئت در آن پرونده صحیح‌ترین اقدام ممکن برای جلوگیری از مناقشات بیشتر بود.
  6. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن ناموفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا ناموفق بوده‌است.
    هرچند که شاکی پروندهٔ مانی در دورهٔ دوازدهم خودم بودم، اما تصمیم هیئت در این زمینه را بسیار ضعیف می‌دانم. در نظر گرفتن «سابقهٔ مشارکت در پروژه» برای تصمیم‌گیری مضر است و باعث ایجاد مصونیت برای کاربران قدیمی‌تر می‌شود. اگر ملاک نفع پروژه باشد، کاربری که مشارکت‌ها و کنش‌های مدیریتی نادرست متعددی دارد (مثلاً قطع دسترسی بی‌پایان آی‌پی (کنش مدیریتی) یا استفاده از ویکی‌پدیا برای رواج دادن نوواژه‌ها (مشارکت محتوایی))، باید با روش صحیح مشارکت آشنا شود، نه این که یکی از حساس‌ترین دسترسی‌های پروژه را داشته باشد.
  7. برای بهبود سازوکار هیئت نظارت چه ایده‌هایی مطرح کرده‌اید / خواهید کرد؟ چقدر برای ساختن اجماع در این باره تلاش کرده‌اید / خواهید کرد؟
    ایده‌هایی در ذهن داشته‌ام و دارم، اما عموماً ایده‌هایم را در بحث‌هایی که کاربران دیگر آغاز کرده‌اند مطرح کرده‌ام. برای مثال در بحث‌هایی که پیرامون جایگزین هیئت نظارت در یک سال اخیر مطرح شد، مشارکت داشتم و در راستای بهبود ایده‌های مطرح‌شده با دیگران گفتگو کرده‌ام.
  8. آیا در حال حاضر ویکی‌پدیای فارسی به هیئت داوری نیاز دارد؟ اگر آری، چگونه باید به آن رسید؟ اگر نه، چرا؟
    به‌نظرم هیئت داوری در ویکی‌پدیای فارسی می‌تواند دست کم برای نظارت بر موضوعات مناقشه‌برانگیز بسیار مفید باشد و بسیاری از مشکلات از جمله مناقشات قومیتی را رفع کند. اما اجتماع کنونی ویکی‌پدیای فارسی، هم از نظر کیفی (تسلط کاربران) و هم از نظر کمی (تعداد کاربران) کشش چنین سازوکاری را ندارد. راه حل کلی این موضوع نیز گسترش اجتماع از طریق جذب کاربران جدید است. این مهم نیز از طریق برخورد مناسب با تازه‌واردان میسر می‌شود و نیازمند آموزش نگهبانان در خصوص برخورد مناسب با تازه‌واردان است.
  9. اگر کاربر(ان) از کنش‌های غیرمدیریتی یک مدیر (مثلاً نقض نزاکت یا نقض وپ:رفمد) شکایت کردند، آیا به نظرتان هیئت می‌تواند به آن شکایت رسیدگی کند؟
    بر اساس سیاست کنونی هیئت، رسیدگی به چنین مواردی از اختیارات هیئت نیست. اما در صورتی که مراحل حل اختلاف به‌طور کامل طی شده باشد و نتیجه‌ای حاصل نشده باشد، از نظر من می‌توان از هیئت نظارت خواست تا در صورت صلاحدید موضوع را بررسی کند. از آنجا که هیئت نظارت طبق سیاست مربوط به خودش جایگزینی برای هیئت داوری است، و رسیدگی به چنین مناقشاتی از جملهٔ اختیارات هیئت داوری است، هیئت نظارت می‌تواند در حل مناقشاتی از این دست کمک کند. هرچند که در نهایت رد یا قبول چنین شکایت‌هایی در اختیار اعضای هیئت است و هیئت می‌تواند این شکایت را با استناد به سیاست رد کند. چنین شکایت‌هایی هم لزوماً محدود به مدیران نیستند و هم شاکی و هم شاکی علیه می‌توانند کاربر غیرمدیر باشند.
  10. به نظرتان ناظر همکار در چه زمانی مشمول بند سلب صلاحیت ناظران خواهد شد؟ تشخیص عدم صلاحیت او چگونه و بر چه اساس داده خواهد شد؟
    نظرم در این مورد دقیقاً مطابق با توضیحات مندرج در وپ:ناظر/سلب است.

پرسش‌های کاربران[ویرایش]

با استفاده از الگوی زیر، سؤال‌هایتان را بیفزایید:

{{سؤال
| س = سؤال کاربر
| ج = }}

نظرها[ویرایش]

نظر 3000MAX[ویرایش]

  • با در نظر گرفتن فعالیت ایشان به عنوان مدیری که اتفاقا حضوری فعال در مناقشات هم داشتند باور دارم تجربه و البته قوه قضاوتشان توانایی کافی برای این جایگاه را دارد. MAX گفتگو ۱۷ مهر ۱۴۰۲، ساعت ۲۳:۱۹ (ایران) ‏۹ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۴۹ (UTC)[پاسخ]

نظر Sunfyre[ویرایش]

سیاست وپ:ناظر نواقص ساختاری زیادی دارد و نیاز است برای بروز کمتر این نواقص ساختاری، اعضای هیئتی که قرار است آنرا اجرایی کنند کفایت لازم را داشته باشند. کاربر:Jeeputer از جمله کاربرانی است که قدرت تحلیل و استدلال دارد و میتواند جلوی بیراهه رفتن هیئت نظارت را بگیرد و ناظر شدن او باعث افزایش کیفیت هیئت نظارت میشود.--‏ SunfyreT ‏۱۰ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۲۱ (UTC)[پاسخ]

نظر آرامش[ویرایش]

نظر مهدی موسوی[ویرایش]

نظر Mohammad1473[ویرایش]

  • موافق با آرزوی موفقیت.مشارکت فعال در تمامی بخش ها ، پاسخگویی همیشگی همراه با آموزش به کاربران تازه وارد بسیار دوستانه و دور از نگاه بالا به پایین.همانند جناب موسوی در فهرست رای من هم اولویت بالا داریدMohammad1473 (بحث) ‏۲۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۱۰ (UTC)[پاسخ]
+1MJXVI ‏۲۹ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۰۴ (UTC)[پاسخ]

نظر شهنام ک[ویرایش]

درود صرف نظر از این هیئت، جای دارد از زحمات کم نظیر جـیپیوتر عزیز در پیشرفت، نکوداشت، گسترش و از همه مهمتر ایجاد و بهبود ابزار کمک ویرایشی و توینکل همچین وقت با ارزش ایشان که در پشت مانیتور به دانشنامه اختصاص میفرمایند تشکر و سپاسگزاری نمایم. با مهر شهنام ک (گفتگو) ‏۲۵ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۱۶ (UTC)[پاسخ]

سلام وقت بخیر . ابندا از شما شما شهنام عزیز تشکر کنم که بشدت حرفه ای و صبور در گسترش ویکی فارسی وهمراهی با دوستان کوشا هستید. همچنین جدا از جدل وبحث فراگیر با جیپیوتر که همچنان خود را به حق می دانم ، اما بی انصافی است از موثر بودن وپیگیر بودن ومهم تر ثایت قدم بودن جیپیوتر در مسیر مناقشه وتصمیماتش با خود من نگفت که قطعا این صفات به رشد ویکی فارسی کمک خواهد کرد.امیدوارم هر دو در راه موفق باشید . Mrk.mir (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۳۶ (UTC)[پاسخ]
@Mrk.mir: با متلک گفتن کار به جایی نمی‌رسد. جای این که قاطع بودن بنده در جلوگیری از سوءاستفاده از ویکی‌پدیا را مسخره کنید، خوب بود که با نگاهی بی‌طرفانه نگاه می‌کردید تا ببینید کجای کارتان اشتباه بوده. من هم مانند شما و هر کاربر دیگری ممکن است اشتباه کنم، اما هرآنچه شما اشتباه می‌دانید، لزوماً اشتباه نیست. شما می‌توانید با دلایل منطقی و با استناد به سیاست‌های ویکی‌پدیا، عمل من را زیر سؤال ببرید و اگر محق باشید، من اشتباهم را می‌پذیرم؛ اما شما در عوض از زمان بسته شدن حساب‌تان تاکنون فقط با تمسخر و متلک گفتن سرگرم بوده‌اید. طوری که ظاهراً حتی پیام بحث‌تان را هم ندیده‌اید که در آن نحوهٔ اعتراض به قطع دسترسی و درخواست برای باز شدن نوشته شده. سربلند باشید. {{کاربر|جـیپیوتر}}بحث ‏۱ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۲۶ (UTC)[پاسخ]
سلام مجدد تمام کلام من ذره ای متلک ویا اعتراضی نبوده و اتفاقا من در خیلی صادقانه نظرمو در مورد نوع عملکرد شما گفتم . در مورد به حق بودن من ، بحث مفصله و اینکه اون مقطع من هم شیوه مناسبی را برای اعتراض به موضوع فی مابین بکار نبردم را می پذیرم .اما در به حق بودن خودم شکی ندارم واتفاقا همین شیوه شما برای رشد ویکی فارسی مناسب بوده . اما تمامی تعاریف امروز بدون ذره ای کنایه است ومن خیلی صادقانه نظرمو گفتم چون معتقدم شاید اینجا من نتیجه ای غیر اون چیزی که مطلوب من بوده حاصل شده اما عملکرد شما در ثابت قدم بودن در نظر خود ، ویژگی مناسبی است برای رشد ویکی . در هر حال خیلی صادقانه و بدور از هر گونه کنایه ای وبا فاصله گرفتن از بحث گذشته ارزوی بهترین ها رو دارم . و همچنین شهنام عزیر . شاد باشید. Mrk.mir (بحث) ‏۱ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۴۸ (UTC)[پاسخ]
@Mrk.mir: بسیار خب، این شد یک گفتگوی سازنده. ممنونم؛ هم بابت توضیحاتتان و هم بابت لطفتان. با در نظر داشتن مکلماتی که قبلاً با هم داشتیم ظاهراً از پیام شما در بالا برداشت اشتباه کردم و عذرخواهم. در مورد قطع دسترسی‌تان هم در بحث خودتان یا در تابلوی اعلانات مدیران حاضر به گفتگو هستم. {{کاربر|جـیپیوتر}}بحث ‏۱ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۵۳ (UTC)[پاسخ]
سلام بحث گذشته، گذشته . با لحاظ این نکته که توانمندی شما ریشه در تجربه شما دارد و قابل احترام. در مورد بحث گذشته من همچنان به حق اصرار در انجام آن موضوع را داشتم ودارم و حتما مفصل با شما مباحثه خواهم کرد. ارزوی بهترین برای شما دوست توانمند وشهنام عزیر .ارادتمند شما Mrk.mir (بحث) ‏۲ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۳۵ (UTC)[پاسخ]

نظر رامین خزائی[ویرایش]