ویکی‌پدیا:درخواست برای دسترسی/گشت‌زن

افزودن مبحث
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نسخه‌ای که می‌بینید نسخه‌ای قدیمی از صفحه است که توسط Q2020 (بحث | مشارکت‌ها) در تاریخ ‏۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۲۳ ویرایش شده است. این نسخه ممکن است تفاوت‌های عمده‌ای با نسخهٔ فعلی داشته باشد.


آخرین نظر: ۱ سال پیش توسط Mpnader در مبحث Mpnader
  • گشت فرایندی است که در آن ویرایشی که توسط یک کاربر انجام شده، توسط کاربری دیگر تأیید می‌شود (به‌اصطلاح گشت‌زده می‌شود). در بیشترِ صفحه‌های ویکی‌پدیای فارسی، گشت تغییر خاصی در نمایش صفحه ایجاد نمی‌کند. اما در مقاله‌های «خوب» و «برگزیده»، ویرایش‌هایی که گشت نخورده باشند برای کاربرانی که به سامانه وارد نشده‌اند نمایش نمی‌یابند. این برای آن است که از نمایش محتوای خرابکارانه به عموم جلوگیری شود.
  • گشت‌زن یعنی کاربری که وقت خود را صرف بررسی و تأیید ویرایش دیگران می‌کند. دسترسی گشت‌زن به کاربری اعطا می‌شود که سابقهٔ مثبتی از مقابله با خرابکاری در ویکی‌پدیا و مشارکت در مقاله‌های متعدد داشته باشد. این کاربران باید دارای مَنِشی بسیار خوب در رفتار با دیگران و به‌ویژه تازه‌کاران باشد (وپ:چماق را ببینید)؛ چون اقدامات ناشیانهٔ کاربران تازه‌کار گاه بسیار مشکل‌ساز می‌شود و کاربرانِ دارای دسترسی گشت، خط مقدم نبرد با این خرابکاری‌ها هستند.
  • تصمیم‌گیری برای اعطای دسترسی گشت‌زن توسط مدیران انجام می‌شود. چنانچه اختلاف‌نظری پیش آید، یکی از میانجی‌های ویکی‌پدیا، سایر مدیران اختلاف‌نظر را حل می‌کنند.
  • دسترسی گشت خودکار پیش‌نیاز دسترسی گشت‌زن است، برای درخواست این دسترسی به ویکی‌پدیا:درخواست برای دسترسی/گشت خودکار مراجعه کنید؛ در صورتیکه کاربری دسترسی گشت خودکار را از دست دهد، دسترسی گشت‌زن نیز از وی گرفته می‌شود.
  • اگر کاربری که دسترسی گشت داشته، نتواند به نحو درست از دسترسی خود استفاده کند، دسترسی او توسط یکی از مدیران بازپس گرفته خواهد شد.
  • توجه کنید اساس اعطای دسترسی، کیفیت است و نه مقدار؛ دسترسی برای مشارکت در ویکی‌پدیا ضرورت ندارد؛ دسترسی به معنای ارتقای سطح و تکریم کاربران نیست؛ دسترسی‌ها برای استفادهٔ شخصی نیست و رد درخواست شما به معنای پایان‌یافتن جهان نیست.
  • اگر دسترسی گشت گرفتید اما با ویژگی بازبینی صفحه‌ها مشکل دارید، وپ:بازبینی را ببینید و در صورت لزوم درخواست کنید که دسترسی «بازبینی‌کننده» هم به شما اعطا بشود.



Mpnader

Mpnader (ب · م · ح‌ش · بیناویکی · سراسری · شمار ویرایش · صفحه‌های ایجادشده (اکس‌تولز • سیگما· ویرایش‌های غیرخودکار · زنز · خس · وگ · سیاهه‌ها (بسته‌شدن • اختیارات • انتقال) · دبک) (اعطای دسترسی)(آگاه‌سازی)

دسترسی گشت‌زن به صورت سختگیرانه‌ای از من گرفته شد. مجددا خواهان آن هستم. -- Mpnader (بحث) ‏۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۷:۳۴ (UTC)پاسخ

@Mpnader: سلام. دلیل سلب دسترسی از شما کاملاً درست و موجه بوده. هرچند که اگر من بودم شاید فقط تذکر می‌دادم و در صورت تکرار دسترسی را می‌گرفتم، اما این دال بر اشتباه بودن کنش مدیر پرشیا نیست. برای کسب مجدد دسترسی باید نشان دهید که متوجه اشتباه خود هستید و در روند نگهبانی و مشارکت شما پیشرفتی صورت گرفته. دسترسی گشت‌زن ارتباط مستقیمی با بازبینی مقاله‌های تازه دارد و لازم است که کاملاً با سیاست حذف سریع آشنایی داشته‌باشید.
من تا پیش از ویکی‌بان شدنم روشم برای این که از معیار درست برای حذف استفاده کنم این بود که در زمان مواجهه با مقالهٔ تازهٔ مشکوک، ابتدا سیاست را بررسی می‌کردم و به‌دنبال معیاری می‌گشتم که به آن مقاله اعمال شود. اگر معیاری پیدا نمی‌کردم، یا اگر معیاری بود که از آن مطمئن نبودم، یا از روش دیگری اقدام می‌کردم، یا بدون گشت زدن به صفحه، از آن می‌گذشتم تا دیگران به آن رسیدگی کنند. اگر مطمئن شوم که متوجه اشتباه خود هستید و در آینده در زمینهٔ حذف سریع دقت بیشتری به‌خرج خواهید داد، می‌شود دسترسی را مجدداً به شما برگرداند.
@Persia: سلام. ترجیح می‌دهم نظر شما را هم در این مورد بدانم. با توجه به این که مدتی است که برخط نبوده‌اید، تا ۲ روز آینده منتظر نظرتان می‌مانم. ممنون. {{کاربر|جـیپیوتر}}بحث ‏۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۲۲ (UTC)پاسخ
@Jeeputer نگفتم اشتباه بود گفتم سختگیرانه بود. همان موقع هم گفتم این چه رسم ناروایی در "اعتراف‌گیری" و "قدرت‌نمایی" است. یک دفعه چنین مسئله‌ای را تجربه کردم و با کیفیات آن با خبر شدم حالا چگونه باید شما را "مطمئن" کنم؟ پیشرفت و پسرفت را خود می‌توانید در مشارکت‌هایم ببینید. "ابراز ندامت" و "اعتراف" من چه فایده‌ای دارد؟ Mpnader (بحث) ‏۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۰:۵۹ (UTC)پاسخ
@Mpnader: هر کاربری برای کارهایی که انجام می‌دهد معیارهایی دارد. معیار من برای اعطای مجدد این دسترسی، پذیرش اشتباه بود. پذیرش اشتباه موجب می‌شود که دیگر تکرارش نکنید. نه اعتراف است و نه ابراز ندامت.
این که سلب دسترسی سختگیرانه بوده، دلیل کافی برای برگرداندن آن نیست. این که گفتم کنش «درست» بوده هم به این دلیل بود که تنها در صورت نادرست بودن آن می‌شود دسترسی را بی‌درنگ برگرداند.
در نهایت من از پاسخ شما نتوانستم چنین نتیجه‌گیری کنم که متوجه اشتباه خود شده‌اید و از آنجا که خودم این دسترسی را قبلاً به شما داده‌بودم و شما آن را از دست دادید، این‌بار چنین نمی‌کنم و تصمیم‌گیری را بر عهدهٔ مدیر دیگری می‌گذارم. فقط این را به‌یاد داشته‌باشید که خودتان مسائل را پیچیده می‌کنید. پاسخ پیام من تنها می‌توانست یک جمله باشد: «بله، متوجه اشتباهم هستم و تکرار نمی‌کنم». این قول را می‌توانستید نه به من، بلکه به اجتماع بدهید تا دسترسی به شما برگردانده شود. {{کاربر|جـیپیوتر}}بحث ‏۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۱۶ (UTC)پاسخ
@Jeeputer این شکل پاسخگویی شما برای من واقعا آزاردهنده است. چنین دسترسی برای کمک رساندن بیشتر به "اجتماع" است. من کاری به مقالات خارج از فهرست پیگیری‌هایم ندارم؛ با آشنایی‌ام با ساختار و محتوای همین مقالات، مراقب آن‌ها هستم. برداشت اشتباه من از بخشی از رهنمودها باعث اتفاق پیشین شد. وقتی به این مسئله تصریح دارم و گرفتن دسترسی را اشتباه نمی‌دانم دیگر دنبال چه هستید؟ Mpnader (بحث) ‏۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۲۹ (UTC)پاسخ