ویران کردن مسجد بابری هند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Demolition of the Babri Masjid
بخشی از مناقشه ایودیا
عکس مسجد بابری در قرن نوزدهم م.
Ayodhya در هند واقع شده
Ayodhya
Ayodhya
Ayodhya (هند)
موقعیتایودیا, هند
تاریخ۶ دسامبر ۱۹۹۲؛ ۳۱ سال پیش (۱۹۹۲-06}})
هدفمسجد بابری
گونه حمله
شورش
کشته‌ها۲،۰۰۰ (از جمله شورش‌های بعدی)[۱]
مرتکبانVishva Hindu Parishad, راشتریه سویم سیوک سنگه, Shiv Sena, حزب بهاراتیا جاناتا and Bajrang Dal workers
مکان مسجد بابری در ایالت اوتار پرادش هند.

مسجد بابری یک سازهٔ متعلق به سدهٔ شانزدهم میلادی در شهر ایودیا در ایالت اوتار پرادش هند بود که در ۶ دسامبر ۱۹۹۲ به دست گروه عظیمی از هندو های افراطی ویران‌شد. اقدام برای تخریب مسجد بابری نخست به صورت صف‌آرایی سیاسی انجام و سپس به خشونت کشیده‌شد.

برپایهٔ اساطیر هندو شهری ایودیا زادگاه راماست. در سدهٔ شانزدهم میلادی و در زمان فرمانروایی ظهیرالدین محمد بابر، این مسجد به دست میرباقی اصفهانی سردار بابر در نقطه‌ای که هندوها زادگاه راما می‌دانستند بناشد. از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی سازمان ویشوه هندو پریشد دست به فعالیت به منظور ساخت معبدی برای راما در این مکان نمود و در این راه حزب بهاراتیا جاناتا از دید سیاسی از ایشان پشتیبانی نمود. هندوها دست به برپایی تجمعات و راهپیمایی‌های بسیاری برای ساخت معبد زدند. در ۶ دسامبر نیز سازمان ویشوه هندو پریشد و حزب بهاراتیا جاناتا یک تجمع صدوپنجاه هزار نفره را سازماندهی کردند. ولی تجمع به خشونت کشیده‌شد، جمعیت نگهبانان را پراکنده ساختند و مسجد را ویران کردند.

پس از تحقیقات، ۶۸ تن از جمله شماری از رهبران دو سازمان یادشده مسئول این اتفاق دانسته شدند. همچنین این رویداد سبب مجموعه‌ای خشونت‌ها میان مسلمانان و هندوها شد که در پی آن بیش از دو هزار تن کشته‌شدند.

همچنین این رویداد سبب واکنش‌های جهانی از جمله از سوی رهبر ایران سید علی خامنه‌ای گردید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Timeline: Ayodhya holy site crisis". BBC News. 17 October 2003. Archived from the original on 10 December 2008. Retrieved 29 September 2010.