ورزشگاه یادگار امام (تبریز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ورزشگاه یادگار امام
Map
نام کاملاستادیوم یادگارامام (ره) تبریز
محلتبریز، ایران
بازسازی۱۴۰۲_۱۴۰۱_۱۳۹۵[۲]
بازگشایی۱۳۷۵
مالکوزارت ورزش و جوانان
گردانندهتبریز سازه
نوع زمینچمن طبیعی
هزینه ساخت۶ میلیارد تومان [نیازمند منبع]
طراحمحمد الوندی
گنجایش۷۰٬۰۰۰نفر[۳]
خانهتراکتور
ابعاد۶۸×۱۰۵ متر
استادیوم یادگار امام
ورزشگاه یادگار امام در بازی تراکتور_پرسپولیس

ورزشگاه یادگار امام تبریز سومین ورزشگاه بزرگ فوتبال ایران از لحاظ ظرفیتی با گنجایش ۷۰ هزار نفر[۴] است. ساخت این ورزشگاه که در دهکدهٔ المپیک تبریز قرار دارد، در سال ۱۳۶۸ شروع[۱] و در سال ۱۳۷۵ گشایش یافته‌است.

Map

گنجایش[ویرایش]

بر پایهٔ آمار ارائه شده از سوی هیئت فوتبال آذربایجان‌شرقی به فدراسیون فوتبال ایران، تعداد دقیق صندلی‌های نصب شده در این ورزشگاه ۶۷.۰۰۰ صندلی است که آمار دقیق آن به تفکیک، به شرح زیر است:

طبقهٔ اوّل
موقعیت رنگ صندلی‌ها تعداد صندلی‌ها
ضلع غربی (جایگاه ویژه) سفید ۹٬۰۰۰
ضلع غربی (جایگاه ویژه) توسی ۴٬۰۰۰
ضلع شرقی (روبروی جایگاه ویژه) سفید ۱۴٬۰۰۰
ضلع جنوبی (زیر اسکوربرد) سبز ۱۷٬۰۰۰
ضلع شمالی زرد ۹٬۰۰۰
مجموع طبقه اول ۵۳٬۰۰۰
طبقهٔ دوّم
موقعیت رنگ صندلی‌ها تعداد صندلی‌ها
ضلع غربی (جایگاه ویژه) سفید ۳٬۰۰۰
ضلع غربی (جایگاه ویژه) زرد ۵٬۰۰۰
ضلع شرقی (روبروی جایگاه ویژه) سفید ۴٬۰۰۰
ضلع شرقی (روبروی جایگاه ویژه) زرد ۵٬۰۰۰
مجموع طبقه دوم ۱۷٬۰۰۰

این ورزشگاه بر طبق ارزیابی‌های انجام گرفته توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، موفّق به دریافت درجهٔ A شده‌است.[۵]

طرح معماری[ویرایش]

طراح این ورزشگاه موفّق به دریافت جایزهٔ بین‌المللی ای‌اف‌سی شده‌است؛ همچنین بعدها ورزشگاهی واقع در شهر هیروشیمای ژاپن با طرحی مشابه این استادیوم ساخته شد.[۶]

طراحی ورزشگاه یادگار امام در سال ۱۳۶۴ صورت گرفته و کلنگ‌زنی و مراحل اجرائی آن از سال ۱۳۶۷ آغاز شد.

محل این ورزشگاه در دره کوچکی قرار دارد. با توجه به وضعیت زمین با روش ساخت نوین در ساخت اماکن ورزشی، طبقهٔ اوّل سکوی تماشاگران این ورزشگاه فاقد ستون بوده و بر روی صخره و کوه ساخته‌شده. تنها یک ورزشگاه دیگر در دنیا با این ویژگی ساخته شده‌است.[۷]

نورافکن‌ها[ویرایش]

چندین‌بار در هنگام برگزاری مسابقات رسمی در این ورزشگاه قطع برق و خاموش شدن نورافکن‌ها باعث توقّف جریان بازی‌ها شده یا برخی از بازی‌ها نیمه‌تمام ماندند.[۸][۹]

پیش از این میزان روشنائی نورافکن‌های ورزشگاه ۶۰۰ لوکس بود که مسئولان ورزشگاه به‌منظور آماده‌سازی آن برای میزبانی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا با توافق با یک شرکت بین‌المللی و الگوبرداری از ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی در آفریقای‌جنوبی، میزان روشنائی آن را به ۱۵۰۰ لوکس و بالاتر از استاندارد ای‌اف‌سی (۱۲۰۰ لوکس) رسانده‌اند.[۱۰][۱۱] بدین‌منظور برای نخستین‌بار در ایران، نورافکن‌هائی با قدرت بالا و مصرف پائین‌تر به‌نسبت نورافکن‌های پیشین در استادیوم یادگار امام تبریز نصب شده‌است.[۱۲]

بهسازی[ویرایش]

از خرداد ۱۳۹۵، عملیات بهسازی این ورزشگاه آغاز شد و سیستم گرمایش از کف و آبیاری هوشمند به همراه تأسیسات جانبی نصب شد. همچنین ابتدای امر قرار بر این بود تا چمن ۱۷ ساله ورزشگاه نیز با چمن رولی جدید ترکیه‌ای جایگزین گردد که به دلایلی نامعلوم انجام نپذیرفت. پیمانکار ایرانی همراه با ۲ شرکت آلمانی، مشاوره و اجرای آن را بر عهده داشتند.[۲] با اجرای این طرح، ورزشگاه یادگار امام تبریز به‌همراه ورزشگاه آزادی تهران تنها ورزشگاه‌های ایران می‌باشند که مجهز به سیستم هیتینگ (گرمایش از کف) هستند.[۱۳] همچنین در سال ۱۴۰۱ عملیات بازسازی رختکن‌ها و در سال ۱۴۰۲ تعویض پیست تارتان انجام پذیرفت.

تابلوهای تبلیغاتی الکترونیکی[ویرایش]

این ورزشگاه در کنار ورزشگاه نقش جهان، دوّمین ورزشگاه پس از ورزشگاه آزادی در ایران بود که تابلوهای تبلیغاتی الکترونیکی LED در کنار زمین آن نصب شد. اما این تابلوها در آغاز فصل ۹۲–۱۳۹۱ در اقدامی ناگهانی و به دلیل اختلاف پیمانکار جدید و قبلی تبلیغات محیطی سازمان لیگ جمع‌آوری گردید.[۱۴]

بلیت الکترونیکی[ویرایش]

برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش ایران، طرح بلیت الکترونیکی در این ورزشگاه به اجرا درآمد. تماشاگران می‌توانند بلیت بازی‌ها را از طریق اینترنت خریداری کرده و با استفاده از کارت-بلیت‌های الکترونیکی خود وارد ورزشگاه شوند.[۱۵]

بازدید مسافران[ویرایش]

با صعود دوبارهٔ باشگاه تراکتور به لیگ برتر و برگزاری بازی‌های خانگی این تیم در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز، این استادیوم به شهرت فراوانی در نزد مردم ایران دست یافته‌است. از این‌رو بسیاری از مسافران و گردش‌گران با ورود به کلان‌شهر تبریز در کنار بازدید از اماکن دیدنی این شهر، از ورزشگاه یادگار امام تبریز نیز دیدن می‌نمایند.[۱۶]

بازی‌های بین‌المللی[ویرایش]

تاریخ تیم ۱ نتیجه تیم ۲ دور
۲۱ آوریل ۱۹۹۷[۱۷] ایران ایران ۳–۰ کنیا کنیا دوستانه

جستارهای وابسته[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «استادیومی که افتتاح نشده، فرسوده شد». خبرگزاری تابناک. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «اجرای سامانه گرمایشی استادیوم یادگار امام (ره) تبریز توسط 2 شرکت آلمانی». ایرنا. ۴ خرداد ۱۳۹۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ مه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۷ مه ۲۰۱۶.
  3. «ظرفیت ورزشگاه یادگار امام تبریز تکمیل شد». ایسنا. ۲۰۱۹-۱۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۰.
  4. «ظرفیت ورزشگاه یادگار امام تبریز تکمیل شد». ایسنا. ۲۰۱۹-۱۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۰.
  5. «ورزشگاه یادگار امام تبریز برای انجام بازی تراکتورسازی و الشباب آماده است». ایرنا. ۱۹ فروردین ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۹ فروردین ۱۳۹۲.
  6. «مشکلات ورزشگاه تبریز باقی است». مهر. دریافت‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۲.[پیوند مرده]
  7. «از تعجب مدیر ورزشگاه یادگار امام تا مصاحبه سرپرست تراکتورسازی به جای بازیکنان». فارس. ۲۰ دی ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۳ دی ۱۳۹۱.
  8. «برق ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز قطع شد/ وقفه در بازی تراکتورسازی - مس». خبرگزاری مهر. ۱۰ مرداد ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۱.
  9. «بازی تیم‌های تراکتورسازی و پاس به دلیل قطع برق نیمه‌تمام ماند». ۲۳ مرداد ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۱.
  10. «مهندس ترکاشوند: نور ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز استاندارد می‌شود». وبگاه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی. ۱۱ مهر ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۱.
  11. «عملیات ارتقای سیستم روشنایی استادیوم یادگار امام تبریز پایان یافت». فارس. ۱۲ دی ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۲ دی ۱۳۹۱.
  12. «اولویت اول مجموعه یادگار امام تبریز ساخت دیوار و حصارکشی است». خبرگزاری فارس. ۱۲ مهر ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۵ مهر ۱۳۹۱.
  13. «از تعجب مدیر ورزشگاه یادگار امام تا مصاحبه سرپرست تراکتورسازی به جای بازیکنان». خبرگزاری فارس. ۲۰ دی ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۷ مه ۲۰۱۶.
  14. «تابلوهای تبلیغاتی الکترونیکی LED». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۸ آوریل ۲۰۱۲.
  15. «بلیط الکترونیکی در استادیوم یادگار امام تبریز». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۸ آوریل ۲۰۱۲.
  16. «بازدید مسافران نوروز از ورزشگاه یادگار امام تبریز». خبرگزاری فوتبال ایران. ۱۲ فروردین ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ آوریل ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۳ شهریور ۱۳۹۱.
  17. [http:// میوvarzesh3.com/news/1182356/17 «17 سال پیش کنیا را 3 تایی کردیم»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک).

پیوند به بیرون[ویرایش]