ودیع الصافی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ودیع الصافی
اطلاعات پس‌زمینه
نام(های) دیگرصدای کوه - صدای خالص - قدیس طرب - خواننده برنج ـ غول لبنان
زاده۵ نوامبر ۱۹۲۱ ‏(۱۰۲ سال)
نیحا الشوف، لبنان
درگذشته۱۱ اکتبر ۲۰۱۳ (۹۱ سال)
ژانرطرب عربی
پیشهخواننده و آهنگساز
ساز(ها)عود
سال‌های فعالیت۱۹۵۲–۲۰۱۳

ودیع الصافی (متولد ودیع فرانسیس؛ ۱ نوامبر ۱۹۲۱ – ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳)، خواننده، آهنگساز ترانه‌سرا و بازیگر لبنانی است. او را به عنوان یکی از غول‌های طرب عربی در لبنان و جهان عرب می‌شناسند و اغلب او را «صدای لبنان» می‌نامند.[۱][۲]

ودیع الصافی در نیحا شوف لبنان به دنیا آمد. او کار هنری خود را در سن هفده سالگی از زمانی آغاز کرد که در یک مسابقه آواز که توسط رادیو لبنان برگزار شده بود در میان ۴۰ رقیب دیگر برنده و انتخاب شد.[۳] نقش پیشرو در ایجاد قواعد آواز لبنان و هنرهای لبنان را داشته‌است. او به مدرسه آواز و آهنگسازی تبدیل شد.

او در طی ۷۵ سال زندگی حرفه‌ای، بیش از ۵۰۰۰ ترانه منتشر کرد.[۴]

از او در مراسمی در سوریه در شهر طرطوس قدر دانی و تشکر بعمل آمد. این مراسم توسط پسر او آنتوان ودیع صافی به صورت موفقیت‌آمیزی به انجام رسید.

در اول نوامبر ۲۰۱۶ مصادف با ۹۵مین سالروز تولد ودیع الصافی و به افتخار او و در بزرگداشت میراث غنی او، که به هویت موسیقی لبنان اعتبار داده و برگرفته از فرهنگ عامه و میراث کشور و منطقه اوست، موتور جستجوی گوگل گوگل دودل صفحه اصلی خود را در کشورهای عربی و شمال آفریقا تغییر داد.[۴]

پانویس[ویرایش]

  1. "World Music:Wadih El Safi, Place des Arts, Montreal". sixmoons.com. Retrieved 2007-11-23.
  2. "Classic Streams on Afropop Worldwide". Afropop Worldwide. Archived from the original on 29 February 2012. Retrieved 2007-11-23.
  3. "Wadih el Safi - Prestige Magazine" (به انگلیسی). 2015-02-23. Retrieved 2016-08-09.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «Wadih El Safi's 95th Birthday». www.google.com. دریافت‌شده در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶.

منابع[ویرایش]