وازگن آوانسیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وازگن آوانسیان
زادهٔ۱۳۰۶ خورشیدی
۱۹۲۷ میلادی
قزوین
درگذشت۱۳۸۶
۱۶ نوامبر ۲۰۰۷ (۸۰ سال)
ملیتایران
پیشینه علمی
شاخه(ها)ریاضیات

وازگن آوانسیان (۱۳۸۶–۱۳۰۶) ریاضی‌دان ارمنی‌تبار اهل ایران و استاد دانشگاه ملی ایران بود. او برای نگارش کتاب مقدمه بر آنالیز نوین در سال ۱۳۴۲ برندهٔ جایزه سلطنتی کتاب سال شد.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

وازگن آوانسیان در ۱ فروردین ۱۳۰۶ (۱۹۲۷) در قزوین به دنیا آمد. تحصیلات خویش را در دبستان شاهپور و پهلوی قزوین شروع کرد و سپس در دبیرستان البرز، تهران به پایان رساند و عازم فرانسه گردید و در آن کشور در رشتهٔ ریاضیات مدرک دکتری دولتی از دانشکدهٔ علوم را دریافت کرد. از جمله تالیفات وی می‌توان از کتابی تحت عنوان مقدمه بر آنالیز نوین و هشت اثر به زبان فرانسه دربارهٔ توابع سوزهارمونیم و پلوریسوزهارمونیک، تز دکتری دولتی که در مجلهٔ دانشسرای عالی فرانسه به هزینه دولت فرانسه به چاپ رسیده نام برد.

وازگن آوانسیان استاد ریاضیات دانشگاه ملی ایران بود و به مدت سه سال در دانشکدهٔ علوم پاریس تدریس کرد و پس از آن مدتی استاد دانشگاه استراسبورگ در فرانسه بود.

وی در روز ۱۶ نوامبر ۲۰۰۷ در حین برگزاری نمایشگاه نقاشی خویش درگذشت.

جوایز[ویرایش]

در سال ۱۹۹۶ وی به خاطر مجموعه پژوهایش موفق به کسب جایزه آنری بکرل شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • [۱] at Avproduction.am بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2005 (2007)). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. առաջին / երկրորդ. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ. {{cite book}}: Check date values in: |date= (help)
  1. بررسی روند ارائه جایزه کتاب از آغاز تا کنون در ایران، زهرا حسینی جوادی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، زمستان ۱۳۹۳
  • «اعطای لقب دانشمند ریاضی به یک استاد ایرانی / وازگن آوانسیان، ۱۳۸۶–۱۳۰۶». خبرنامه انجمن ریاضی ایران. سال بیست و نهم (۴ (پیاپی ۱۱۴)). زمستان ۱۳۸۶.
  • لازاریان، ژانت د (۱۳۸۲). دانشنامه ایرانیان ارمنی. تهران: انتشارات هیرمند. صص. ۱۱۰. شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳.